donderdag 6 november 2014

Luiers en billendoekjes: hoe duur?

Toevallig kwam ik afgelopen weken op een aantal blogs wat tegen over de kosten van luiers en billendoekjes. Vooral voor de billendoekjes kwam ik bedragen tegen waarvan ik dacht: wow, wat doe je dan allemaal met die billendoekjes?! Ik kan me niet voorstellen dat ik er ook zoveel aan uitgeef, maar misschien heb ik het mis, dus ga ik komende maanden maar eens bijhouden hoe vaak ik lotiondoekjes koop.

De laatste keer dat ik lotiondoekjes heb gekocht is in elk geval alweer even geleden, want ik koop ze altijd direct groot in als ze in de aanbieding zijn bij de Albert Heijn. Zo'n actie van 2e voor de halve prijs, dus 25% korting. Dan koop ik direct 2 dozen met 6x72 doekjes erin. En daar kan ik dan echt wel een hele poos mee vooruit!

En natuurlijk kan het altijd nóg goedkoper door een washandje te gebruiken, maar ik vind het toch wel erg handig die doekjes. We gebruiken er gemiddeld 3 per dag, want het is toch een chemisch product dus ik ga dat niet bij elke plasluier gebruiken.

Wat luiers betreft heb ik ook niet het gevoel dat het extreem duur is. Wij kopen altijd luiers van de Kruidvat en ik sla ook deze groot in als er een mooie aanbieding is. En als er geen aanbieding is koop ik de grootste verpakking, want die zijn naar verhouding het goedkoopste. Maar meestal is er wel een leuke actie op het moment dat ik luiers nodig heb. En Kruidvat luiers zijn zelfs als ze niet in de aanbieding zijn alsnog goedkoper dan Pampers als ze wél in de aanbieding zijn!! :O

Maargoed, ik ben dus wel benieuwd: hoe en hoeveel lotiondoekjes gebruiken/gebruikten jullie?!

23 opmerkingen:

  1. Lotion doekjes koop ik in de aanbieding bij kruidvat. Komt neer op 12 X 80 doekjes voor net geen 12 euro. Voor zoon B gebruik ik een pak per twee weken. Zoon S kan er tot nu toe niet tegen.
    Luiers voor b koop ik bij aldi. 11,49 voor 76 stuks. Voor s heb ik pampers, bij alle kinderen gedaan tot en met maat 2. In de aanbieding gekocht bij ah, tweede gratis.
    Ik vind het op deze manier niet duur. B gaat vanaf zijn eerste verjaardag ook op de pot. Voor het badderen en als ik zie dat hij moet. Op tijd mee beginnen heeft bij dochter geholpen. Al is het geen garantie op vroege zindelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's zeker geen gek idee om hem af en toe op het potje te zetten. Denk alleen niet dat Tobias erop blijft zitten, die heeft daar totaal geen geduld voor ;)

      Verwijderen
    2. Boekje of speelgoedje erbij doet wonderen! Zo wordt het een gevecht hem er weer af te krijgen, hier tenminste wel. :)

      Verwijderen
  2. Ik ben op een gegeven moment gestopt met de billendoekjes. Ik verknipte oude hydrofielluiers en tshirts en rompertjes die te klein waren en niet meer goed genoeg om door te geven. Ik naaide ze aan elkaar als een viertkantje met afgeronde hoeken. De ruwe kant voor de bibs, en de zachte kant voor de plas. Ik gebruikte er voor de bibs een zelfgemaakte billenlotion bij, en veegde eerst even af met een wc papiertje. Gaat prima, en scheelt in kosten en milieubelasting, en geen chemische troep aan de lijfjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Billendoekjes van Z.witsal, dat is de enige die voor mij fijn werkt en koop ik 12 pakjes voor 20 euro en daar doe ik heel erg lang mee. Zeker geen pakje per 2 weken. Maar ze gaat ook 2 dagen in de week van huis, kdv en oppas, dat scheelt ook al weer in de doekjes. Als dochterlief een hele vieze poepluier heeft dan smeer ik het ergste er even af en gaat ze onder de douche. Ze stinken dan ook zo. Bij zoonlief gebruikte ik wel meer doekjes maar die poepte ook wel 5-6x per dag op slechte dagen. En ja, dan gaat het hard. Maar dat doet dochterlief niet.
    En toen de kinderen net geboren waren had ik wel de luiers van het K.ruidvat, zeker maatje 1 want die waren/zijn gewoon erg goed. Maar mijn moeder haalde ze dan voor mij en zo lang zitten ze er niet in en toen overgegaan bij zoonlief op P.ampers en DL op J.umbo, want bij zl hadden we nog geen J.umbo en het huismerk van de destijds supermarkt vond ik niet fijn werken ook omdat hij dus heel veel poepte. Bij de J.umbo betaal ik voor 84 luiers (mt4) 13 euro. En ik doe nu ze ouder is ongeveer een maand met een pak. Want ze gaat ook al wel eens op de wc.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht altijd dat je bij het kinderdagverblijf ook zelf voor verschoningsmateriaal moest zorgen, maar blijkbaar een verkeerde aanname...

      Ik vind inderdaad ook niet alle huismerken even fijn. De luiers van de C1000 en de AH bevielen hier totaal niet in elk geval.

      Verwijderen
    2. Bij de meesten hoef je juist niets mee te nemen. Het is ongebruikelijk om verschoningsmateriaal mee te geven tenzij je kind heel erg allergisch is. Dus ook geen luiers en eten. Alleen een paar setjes schone kleren. (Die dan altijd al weer te klein zijn als ze ze nodig hebben)
      Je betaald al genoeg tenslotte voor de kinderopvang. Hoewel je ook best veel terug krijgt.

      Verwijderen
    3. Weer wat nieuws geleerd dan ;)

      Verwijderen
    4. Wij moeten wel luiers meegeven en dat is hier in heel Friesland het geval en schone kleren als reserve. Maar geen doekjes en als ze baby zijn hun eigen melk(poeder). Maar ze is 2 dus alleen luiers en schone kleren, die ik daar standaard laat liggen
      groetjes
      Janneke

      Verwijderen
  4. Hier twee kinderen in de luiers. En per maand gaat er ongeveer € 35 aan luiers+billendoekjes door. Best veel geld!

    En dan heb je het nog niet eens over de hoeveelheid kleding die kleintjes nodig hebben omdat ze zo snel van maat wisselen, én nog de voeding (vooral het eerste jaar). Wat dat betreft kost een kindje best veel geld... (als je het zo zou willen zeggen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik de billendoekjes van kruidvat. Alleen bij een poepluier gebruik ik ze. Heel zelden bij plasluiers.
    Ik doe er best lang mee hoor, maar hoe lang? Geen idee,daar let ik eigenlijk niet zo op.
    Ik gebruik altijd kruidvat eigenmerk luiers. Die vind ik gewoon fijn en de prijs is een stuk aangenamer dan pampers ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik zelf natuurlijk niets, maar heb wel begrepen dat de luiers bij de Wehkamp heel goedkoop zijn. Geen idee, ik zit er niet echt in, maar misschien handig om eens te kijken. Daar zou ik zelf namelijk dus écht nooit aan gedacht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor daar inderdaad ook vaak andere meoders over. Bij wehkamp verkopen ze maandboxen met voldoende luiers voor de hele maand. Goedkoper dan wanneer je ergens anders pampers haalt, maar nog steeds duurder dan kruidvat eigen merk ;)

      Verwijderen
  7. Wasbare billendoekjes voor baby. Superfijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de tijd dat mijn kinderen klein waren, bijna 30 jaar geleden, hadden wij geen billendoekjes. Ik weet niet of ze al bestonden eigenlijk. Ik gebruikte een stukje wc-papier en een washandje en soms een beetje olie. Groet, Co.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik gebruikte ook wc-papier , een washandje, water en zeep.Dat was dus ook 25 jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kinderen zsm zindelijk maken is de grootste besparing. dochter hier voor haar 2, zoon ook goed op weg, is nu ruim anderhalf en overdag droog. heb altijd ah luiers, koop groot in in de bonus. zoon plaste veel 's nachts, dan doe ik een pamper om. daarmee haalde hij de ochtend net, met de goedkope luiers was ie rond vijf uur doorgelekt. pampers zijn regelmatig de derde gratis bij de AH, of idd de maandboxen van de wehkamp. Prijs dan per AHluier 10-15 cent (afh. maten), pampers 20-25 cent. Maar nogmaals, hoe eerder zindelijk hoe goedkoper. Verder dan maat 4 komen we iig niet.
    Doekjes gebruik ik alleen bij poep, plasluiers vervang ik gewoon door droge luier. Van de AH, zelfde aanbieding als die je zelf noemde. Ik koop eens per jaar 10 dozen, maar daarvan gebruiken we veel doekjes om de handjes af te doen en de snuit af te vegen voor en na het eten onderweg. En op het potje uiteraard gewoon wc-papier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onze kinderen zijn grootgebracht met stoffen luiers : gewone vierkante lappen in katoen of flanel die op maat gevouwen werden en daarover een strikslipje of plastiekbroekje. Bij het verschonen gebruikte ik elke keer een vers washandje.
    Wij zijn gestart rond de eerste verjaardag met hen op vaste tijdstippen op het potje te zetten en als je dat consequent doet, wordt dat een gewoonte. Onze kinderen waren overdag alletwee volledig zindelijk tegen dat ze 17 maand waren. De oudste was tegen 24 maand 's nachts ook zindelijk en de jongste was 's nachts volledig zindelijk tegen 30 maand. Heel makkelijk als ze zo vroeg zindelijk zijn want daardoor had ik veel minder was. Minder was, minder kosten aan water, minder elektriciteit om het water op te warmen...... vroeg zindelijk zijn heeft enkel voordelen.
    Kinderen zijn tegenwoordig veel later zindelijk of vroeger en dat komt wellicht doordat de meesten wegwerpluiers dragen die zo goed zijn dat ze geen nattigheid aan de billetjes voelen en dus ook niet beseffen dat ze een plasje gedaan hebben.Met stoffen luiers voelt een kind veel vlugger dat het ene plasje gedaan heeft want die luier voelt nat aan, weegt en na een tijdje koelt de urine af en geeft een koud gevoel. Om een kind zindelijk te maken, moet er ook tijd voor gemaakt worden en dat hebben (of maken ?) vele ouders tegenwoordig niet meer doordat ze het veel te druk hebben.
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, en door het gebrek aan was is de noodzaak er voor veel mensen denk ik ook niet meer.... Mijn meoder vertelt wel eens dat er zelfs op de basisschool nog kindjes zijn die nog niet zindelijk zijn. Ik hoop dat het bij Tobias veel eerder gaat lukken, maargoed, we gaan het zien.

      Verwijderen
    2. Klopt wat je moeder zegt : hier in België mogen kindjes naar school vanaf de leeftijd van 2 en een half jaar. Vele ouders sturen hun kindje dan aan die leeftijd naar school omdat ze dan geen kosten meer moeten betalen voor de crèche en vanaf dan enkel kosten hebben voor eventueel voor- en naschoolse opvang.
      Of hun kind eens het naar school mag zindelijk is of niet maakt voor sommige ouders niets uit en ze verwachten dan ook van de juf dat ze hun kind wel zindelijk zal maken.
      Ik vind het een gebrek aan respect voor de leerkracht om een kind naar school te sturen met een luier aan en een paar reserveluiers in de boekentas. Kleuterjuffen hebben niet als taak om kinderen zindelijk te maken, die taak is voor de ouders. Toen ons oudste kleinkind naar school begon te gaan, zaten er 22 kleutertjes in de klas waarvan een stuk of 6 die nog een luier droegen en totaal niet zindelijk waren. Die kleuterjuf had het, met al haar kleutertjes al enorm druk, maar als ze dan nog moet beginnen met zindelijksheidstraining heeft ze amper tijd om het programma en de activiteiten te geven dat ze wil. Elk kleutertje van 2 1/2 jaar dat start in de kleuterschool zal wel eens een 'ongelukje' hebben maar ik vind dat een kind zindelijk moet zijn vooraleer het start op de kleuterschool. liesbet

      Verwijderen
  12. Ik gebruik de lotion doekjes van de Hema.
    Deze kosten standaard € 1,00 per pakje (63 stuks) de sensitive variant.
    Meestal koop ik ze met korting.
    Laatst 12 stuks voor €10,00 dus maar meteen 2 dozen besteld. ;-)
    Ik gebruik ze ook enkel voor de billen.
    Voor de snoet en handjes gewoon een washandje.
    Bij een plas gebruik ik maar 1 doekje.
    Bij een poepluier afhankelijk van.....
    Meestal 3 tot 5.
    Ik ben ook fan van de kruidvat luiers.
    Meestal red ik het precies van aanbieding naar aanbieding.
    Zo niet doe ik hetzelfde al jij.dan neem ik het grootste pak.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. TIP! Nu bij Wehkamp (via Euroclix) 30% korting op een maandbox. Kom je op 20 ct per stuk, ze worden gratis thuisbezorgd en je krijgt er clix over. Mijn zoontje gebruikt ze nu enkel voor de nacht en dan vind ik Pampers toch het fijnst. Gelukkig heeft ie kleine billen en past ie met ruinm 3 jaar nog in maat 4! (zitten er meer van in een pak)
    Groetjes, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn dochter is bij haar eerste kindje gestart met wasbare luiers die ik, naar het voorbeeld van een aangekochte Kiddybips, gemaakt had van recyklage flanellen lakens, afgedankte sponshanddoeken..... Ze heeft die luiertjes maar een maand of twee gebruikt en heeft de hele collectie verkocht in tweedehands omdat haar man eerder voor wegwerpluiers was. Zij kochten aanvankelijk luiers van 'Pampers' maar zijn dan overgeschakeld op de wegwerpluiers van 'Lidl' omdat die een pak goedkoper en zelfs nog beter bestand tegen doorlekken waren. Voor de eerste drie kindjes heeft ze dan wegwerpluiers van lidl gebruikt en voor het vierde kindje is ze weer overgeschakeld op wasbare luiers die ze aankocht in tweedehands.Vochtige doekjes gebruikt ze niet omwille van de chemische troep die daarin zit. Ze heeft een heleboel wasbare doekjes genaaid om te gebruiken bij het verluieren. Ze gebruikt bij het verluieren enkel water en zuivere amandelolie.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)