woensdag 4 februari 2015

Besparen op de servicekosten

Bij ons huis zit een parkeerplek. Deze parkeerplek moesten we erbij kopen en is dus ons eigendom. Maar daarnaast betalen we ook elke maand een bedrag aan servicekosten voor de Vereniging van Eigenaren. Hiervan wordt de garage waarin onze parkeerplek zich bevindt onderhouden. Maar.... wij hebben dus geen auto, dus eigenlijk betalen we voor een lege parkeerplaats! Daar baalden we wel van.

Nu was ik toevallig op maandag met mijn ouders weggeweest en wilden ze even op onze plaats parkeren, maar er bleek al een auto te staan. Dus heb ik even een briefje opgehangen of ze misschien de auto op hun eigen plek wilden zeggen voortaan....

Gistermiddag stond er dus opeens de eigenaresse van die auto bij ons op de stoep. Zij dacht dat de plek van niemand was, omdat ze er nog nooit een auto had zien staan en was zich van geen kwaad bewust. Ze bood dus aan om de servicekosten voor ons te gaan betalen, uiteraard in ruil dat zij dan onze parkeerplaats mag gebruiken. Daar waren wij natuurlijk erg blij mee! :) 

Enige kleine probleempje is dat mijn ouders en schoonouders dan elders moeten parkeren als ze willen langskomen. Maar voor die ene keer in de maand zal dat vast geen probleem worden, verwacht ik... 

19 opmerkingen:

  1. Lijkt mij een goede deal! Zolang je maar niet zoiets krijgt dat het dan na xx jaren van haar wordt, net zoals dat met land kan gebeuren. En een parkeerplaats aanhouden voor 2x per maand bezoek is inderdaad ook zo wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar wilde ik me inderdaad nog even in gaan verdiepen, maar we gaan het sowieso ook niet officieel op papier zetten, gewoon mondeling afgesproken. :)

      Verwijderen
    2. Juist met mondelinge afspraken gaat het mis. Na x jaar is het gewoonterecht en mag zij daar gewoon blijven parkeren en mogelijk zelfs haar apartement met het recht op jullie parkeerplaats te verkopen mits de service kosten aan jullie worden voldaan. Datis nog eens een superdeal! 1 appartement en 2 parkeerplaatsen. En jullie een fikse waarde vermindering want geen parkeerplaats meer.

      Verwijderen
    3. contant in de hand! geen papierwerk, en jij 1x per maand/kwartaal/jaar een extraatje
      en het bezoek moet echt zelf regelen dat ze de auto kwijt kunnen, onzin om daar een parkeerplek voor aan te houden.

      Verwijderen
    4. Met 'gewoon mondeling afgesproken' beginnen de vervelendste problemen...niets makkelijker dan dat te ontkennen..('It wasn't me...daar weet Shaggy alles van ;) )

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    5. inderdaad, ook al staat er niks op papier, na een paar jaar (dacht 15) valt het onder gewoonterecht en ben jij jouw parkeerplek formeel kwijt. Hier bij ons hetzelfde geintje gehad met vorige bewoners, waarbij nu het stuk tuin bij ons huis veel kleiner is dan hoe die oorspronkelijk hoort te zijn. Misschien een idee om het voor 1 jaar af te spreken en dat wel op papier te zetten, ook de betaling zelf?

      Verwijderen
  2. Kan je niet meer vragen dan alleen de servicekosten? Er zijn vast nog meer bewoners met 1 parkeerplek én 2 auto's. Servicekosten plus 50 euro huur?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe doen de bewoners het met twee of meerdere auto's?
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een mooie oplossing!
    Scheelt weer kosten voor iets waar je niet tot amper gebruik van maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het juist wel onderling op papier zetten. Immers als zij daar de komende jaren perkeert en de buurt ziet dat, en zij wil kwaad doen is het toch jullie woord tegen haar woord. Of hetben jullie wel iets op papier wat heel duidelijk is. Ik zou een eenvoudige iets opmaken, dat zijn komende jaar/2 jaar tegen betaling van X bedrag jullie parkeerplek gebruikt. En na afloop termijn opnieuw besloten word. Misschien bevalt het je niet en dan kun je na termijn zeggen dat je het toch liever niet wil. Misschien krijg je evt door omstandigheden gedwongen wel een auto, en dat kun je evt ook opnemen op een onderlinge overeenkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meer door minder4 februari 2015 om 12:12

    Om problemen in de toekomst te voorkomen is het noodzakelijk om een (soort) huurovereenkomst te maken.
    Hierin geef je het huurbedrag per maand aan met een verhoging gekoppeld in de inflatie (of een vast percentage).
    In deze overeenkomst neem je bijvoorbeeld als voorwaarden op dat overeenkomst eindigd als:
    1) Je huis/appartement verkoopt
    2) je zelf een auto aanschaft
    3) als plek voor andere doeleinden wordt gebruikt dan stallen van de auto
    4) wanneer (anders dan genoemd in punt 1 t/m 3 een van de partijen de overeenkomst opzegt met een opzeg termijn van 2 maanden.

    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alleen de servicekosten? Waarom ga je die plek niet verhuren? Wij hebben 2 plekken op onze binnenplaats, en slechts 1 auto. De andere parkeerplaats verhuren we één van onze buren voor 50 euro per maand

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n huurovereenkomst is een gewoon een afspraak die je op papier zet. Zodat allebei de partijen snappen wat er aan de hand is. Schept duidelijkheid.
    En je hoeft het nergens te registereren, dus de betaling mag je best handjecontactje doen (dat heeft weer andere voordelen).
    Kies hierin waar je je zelf goed bij voelt, maar even vastleggen, is in mijn ervaring voor de meeste situaties echt net even prettiger. Gewoon duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Rechten ontstaan niet spontaan daar is altijd iets voor nodig, een afspraak of tijdsverloop.
    In dit geval moet je op twee dingen letten, overgang van eigendom en de wettelijke bescherming van huurders.

    Eigendom
    Een parkeerplaats is en onroerend goed (want probeer die maar eens op de pakken en te verplaatsen ;) ) en die kan van eigenaar wisselen na tijdsverloop maar ook daar zijn nuances op. Als iemand het 10 jaar in bezit heeft en 'ter goeder trouw' is (= wist niet beter en kon niet beter weten dan dat de parkeerplaats, in dit geval, van hem/haar is) dan gaat het eigendom over. Zonder 'te goeder trouw' (= wist dus heel goed dat hij/zij geen eigenaar is) duurt het 20 jaar. Daar kom je dus nog niet zo een-twee-drie aan, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. (Wat als zij over 10 jaar hardnekkig beweerd het allemaal anders te hebben begrepen? Dan heb je spijt dat je nu niet even de moeite hebt genomen het op papier te zetten!) Daarnaast nog verkoop door haar van jullie parkeerplaats: iets verkopen waarvan je niet kan aantonen dat je eigenaar (wettelijk gerechtigde) bent is verboden. In dat geval kan je dus je eigendom terugeisen. Maar ook hier, voorkomen is beter dan genezen want terugeisen kost vaak veel tijd, geld en moeite.

    Huurdersbelangen
    Het bekende adagium 'koop breekt geen huur' is waar je in dit geval mee moet uitkijken. Ik dacht te hebben begrepen dat de parkeerplaats bij jullie koopwoning hoort (dus niet optioneel los gekocht of gehuurd?). Dat wil zeggen dat haar recht op het huren van jullie parkeerplaats niet ineens stopt (verdwijnt) als jullie de woning verkopen. De nieuwe eigenaar is dan de nieuwe verhuurder en dat is zeer nadelig bij verkoop want kopers zitten daar meestal niet op te wachten. Zeker niet als het een onduidelijke huurafspraak is die in principe geldt voor onbepaalde tijd. Want hoe kom je er dan ooit weer vanaf? Dus zet het op papier! Zorg dat voor iedereen duidelijk is wanneer de huur eindigt (en dan eventueel natuurlijk weer opnieuw voor een bepaalde termijn kan worden afgesproken). Naar wat ik weet mag je dus niet afspreken 'de huur eindigt bij verkoop van de woning' want dat is in strijd met de wet, zie het adagium bovenaan. Hierin zit dus de bescherming van huurders en die is behoorlijk zwaar! Daarom zou ik als ik hier zelf mee te maken kreeg kiezen voor een korte termijn (bijvoorbeeld een jaar). Daarbuiten kan een (redelijke) opzegtermijn worden vastgesteld, ik weet alleen niet zeker of dat ook 'zonder opgaaf van reden' mag. Die kennis heb ik niet, maar als het mag zou ik daar zelf voor kiezen anders krijg je nog discussie over het wel of niet vervuld zijn van die reden.

    Samenvattend, redenen voor het vastleggen van afspraken op papier (in tweevoud! Beide partijen een door beide partijen ondertekende (niet gekopieerde!) versie met de datum zodat ieder bewijsrechtelijk dezelfde positie heeft.):
    1 Beschermen van je eigendom. Zo is voor iedereen duidelijk (en toegegeven want ondertekend) wie eigenaar is en dat de eigenaar GEEN afstand doet van het eigendom.
    2 Zorgen dat je niet in je eigen nadeel in de knoop komt met de wettelijke rechten van de huurder. Want de belangen van huurders worden erg serieus genomen.

    Even voor de duidelijkheid: aan deze gratis verstrekte informatie en adviezen kunnen geen rechten worden ontleend en ik aanvaard daarvoor geen aansprakelijkheid.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, heel erg bedankt voor het lange en duidelijke antwoord! Ik ga er vanavond eens met Sander voor zitten en toch even een en ander op papier zetten, want dat lijkt me dan inderdaad wel belangrijk!! Thanks

      Verwijderen
  10. Wat ik niet snap. Heeft diegene die haar auto op jullie plek heeft gezet dan zelf geen plek gekocht of woont zij niet in jullie complex? Zijn jullie een gemengd complex, dus met huurders en kopers? Zo ja dan kan zij ook een plek huren volgens mij. Dat is hier in O'flank aan de orde en dat gaat via de gemeente. Moeten jullie een sleutel hebben om in de garage te kunnen? Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. of... koop een auto! sander was aan het lessen toch? misschien niet te voorbarig zijn met je plekkie verhuren

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als deze mevrouw in het zelfde gebouw woont, weet zij toch ook heel goed dat de parkeerplaats er bij gekocht moest worden. Niet te goed zijn, er zijn altijd mensen die ergens misbruik van maken. Als je het wel wil verhuren zou ik er wat meer voor vragen. Denk eens aan hoeveel betaald parkeren wel kost. En informeer eens goed hoe je zoiets goed aanpakt, zodat je er zelf weer gebruik van kan maken als dat nodig is. Fijne dag, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Of ze het nu wist of niet is denk ik niet zo belangrijk. Gewoon duidelijke afspraken op papier zetten, en zorgen dat hierdoor lekker wat kunt besparen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)