donderdag 19 maart 2015

Stadsverwarming: 3 redenen waarom ik het niet meer leuk vind.

Waar ik woon hebben we stadsverwarming. De restwarmte van een elektriciteitscentrale hier in de buurt wordt dan door leidingen heengepompt en wij maken daar gebruik van. Een metertje meet hoe warm het water ons huis inkomt én hoe warm het water is als het er weer uit gaat en op basis daarvan wordt gemeten hoeveel warmte we hebben gebruikt.

Ik heb altijd gezegd dat ik die stadsverwarming wel prima vind, maar de laatste tijd begin ik er toch wel een beetje van te balen, want:

  • We kunnen niet overstappen naar een andere energie-leverancier, zoals mensen met gas dat kunnen. We betalen dus altijd het volle pond voor onze warmte. 
  • De vastrecht en huurkosten liggen volgens mij een stuk hoger dan bij gas. Wij betalen nu ruim €400 aan deze kosten, bij gas ligt dit volgens mij stukken lager, meen ik me te herinneren uit de tijd dat ik nog bij Stedin werkte.
  • Ook als de verwarming niet aanstaat loopt het warme water door de leidingen en geeft onder de grond wat warmte af. We betalen dan terwijl we niks verbruiken. De enige andere optie is om de kraan van de stadsverwarming dicht te draaien, maar dat betekent dan dat we direct nergens in huis meer een verwarming aan kunnen zetten. 
Vandaag kreeg ik dus de nota van Eneco en we moesten bijbetalen. En dat terwijl we dus minder hebben verbruikt dan vorig jaar. Maar ze hebben gewoon de overige kosten enorm verhoogd. Dat voelt echt zó oneerlijk! Het wordt wel steeds verleidelijker om te gaan kijken hoe het zou gaan als we de stadsverwarming gewoon helemaal laten afsluiten en voortaan gaan verwarmen met de kachel en eventueel een elektrisch kacheltje op de écht koude momenten.... Zeker in combinatie met de zonnepanelen die we ooit nog willen gaan aanschaffen denk ik haast dat dit voor ons een goedkopere optie zou zijn dan de stadsverwarming.... 

8 opmerkingen:

  1. Wat ben je op jaarbasis dan totaal kwijt voor alles? Want dan kun je het goed vergelijken.
    Ik denk dat de meeste gezinnen aan gas en elektra zo'n 1200-1500€ op jaarbasis kwijt zijn.
    Wat het bij ons was weet ik even niet precies. zal het eens nakijken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn aan stadsverwarming en elektra bij elkaar ook zoiets kwijt, denk ik.

      Verwijderen
  2. Wij hebben ook stadsverwarming tot ons grote verdriet. Geen keus. Maar als je er geen gebruik van wil maken heb je volgens mij ook geen warm water en dat is toch wel een beetje onhandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vaste kosten kun je niet onderuit, ook als je het afsluit moet je dat blijven betalen. Alleen je verbruik valt dan weg, en dat is niet extreem veel duurder dan gas stoken oid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt niet hoor! Zodra je het af laat sluiten hoef je niks meer te betalen. Ik heb 3 jaar bij de netbeheerder gewerkt, dus daar ben ik wel zeker van ;)

      Verwijderen
    2. ah oke, ik ken het alleen via blokverwarming, en daar kunnen. we. niet. onder. uit. grrr ;)

      Verwijderen
  4. Hoi Daantje, ik heb ook stadsverwarming. Ik had laatst mijn twijfels over de warme buis die teruggaat naar de meterkast. Ik heb op de meter gelet als de verwarmingen uit staan. Deze staat dan stil. Ik woon in een portiek en het is een circulatiesysteem. Als het straks warmer wordt gaan de hendels omhoog kan je ook geen lekkage krijgen. Wat betreft de prijs, regelmatig lees ik dat de prijs van de stadsverwarming gekoppeld is aan de gasprijs. Het verbruik valt mee, het zijn de bijkomende kosten die het duur maken maar dat is ook zo met electrisch.Voordeel is dat je altijd warm water en verwarming hebt. Ik vind dat ook wat waard. Toen ik hier kwam wonen, 30 jaar geleden, was de prijs van de stadsverwarming nog veel hoger. Er is toen door de bewonersorganisatie actie gevoerd en het is toen "goedkoper" geworden. Mijn jaarafrekening is gemiddeld 1000 euro. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik woon dertig jaar op mijzelf, en heb de afrekeningen nog. Elk jaar komt er bij de kosten wel weer iets nieuws. Het verbruik van gas is niet het duurste deel van de rekening.
    Ik reken er op dat het komende jaren nog duurder wordt, omdat er minder Gronings gas gebruikt gaat worden.
    Andere manieren om je huis te verwarmen of niet af te laten koelen(isoleren) en een zonneboiler zijn dus erg aanbevolen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)