woensdag 18 maart 2015

Eenverdieners betalen meer belasting?!

Een poos geleden had ik via Facebook een gesprekje over het thuisblijfmoederen. Iemand vroeg mij toen of ik me ervan bewust was dat eenverdieners meer belasting betalen dan tweeverdieners. Hier wilde ik natuurlijk meer van weten en dus ging ik zoeken op Google en kwam dit berichtje tegen.

Even een kleine samenvatting: als één persoon €40.000 verdient betaalt hij daar méér belasting over dan wanneer 2 personen beide €20.000 verdienen (dus: samen €40.000). Dus eenverdieners betalen meer belasting dan tweeverdieners. Als je dit voorbeeld zo ziet dan klopt dat inderdaad.

Maargoed. Ik probeer mijn mening hierover nu al een maand op papier te zetten op een manier waarbij ik bij niemand op de tenen ga staan, want dat is mijn bedoeling niet. Maar de vergelijking roept gewoon veel vragen bij mij op... Daarnaast heb ik ook geen zin om afgekraakt te worden. Dit is dus puur hoe ík het zie. Jij hoeft het niet zo te zien, maar dit is mijn blog en ik ga het tóch gewoon posten. Vandaag. Denk ik ;)

Ik begrijp hoe het belastingstelsel werkt. (Ongeveer dan!) Het werkt met schijven, en als je boven een bepaalde grens verdient ga je over dat gedeelte meer belasting betalen. Dus: hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt. Het is een progressief stelsel, dus je betaalt niet over je gehele salaris hetzelfde. Je zou kunnen zeggen: hoe hoger het salaris, hoe meer je procentueel betaalt. Dat snap ik. Even voor de duidelijkheid ;)

Toch is er (in mijn ogen) met een bepaalde factor geen rekening gehouden in deze vergelijking. Namelijk de factor tijd. Hoeveel tijd is het gezin van de eenverdiener kwijt aan werken buiten de deur, en hoeveel tijd zijn de tweeverdieners bezig met werken buiten de deur? Want als je de salarissen doormidden knipt, zoals in de vergelijking is gedaan, betekent dat niet direct dat ook de werktijd doormidden wordt geknipt natuurlijk!

Laten we eerlijk zijn: de banen voor 20 uur per week liggen (momenteel) niet bepaald voor het oprapen! En áls je al een baan voor 20 uur per week kan vinden, dan verdient dat meestal geen €1.468,75 netto per maand. (Mocht iemand een baan weten voor maximaal 20 uur waarbij je dit bedrag verdient en dus niet meer dan 20 uur hoeft te werken, dan hoor ik het graag, want ik ben erg benieuwd!!)

De vergelijking gaat dus in mijn ogen ook meestal niet op. Er zullen vast wel een paar mensen zijn die het geluk hebben dat ze een baan hebben met geweldige werktijden én een mooi uurloon, maar ik denk toch dat je als eenverdiener met een salaris van €40.000 bruto meer verdient per uur dan tweeverdieners die beiden €20.000 verdienen.

Niet dat het iets uitmaakt hoor ;) Maar ik vind het gewoon frappant dat er alleen wordt gekeken naar de hoeveelheid geld die binnenkomt, maar niet naar de hoeveelheid tijd die daarmee gemoeid gaat. Ik denk in elk geval niet dat eenverdieners en hun partners nou zo zielig zijn omdat ze minder geld overhouden, want daar staat tegenover dat ze dan in veel gevallen meer tijd overhouden.

Daarnaast heb ik eigenlijk sowieso niet veel met vergelijkingen. Wij komen prima uit met het salaris dat Sander verdient en zijn hier tevreden over. Sterker nog: ik praat eigenlijk nooit over bruto salaris. Wat mij interesseert is hoeveel er aan het eind van de maand op de rekening wordt gestort ;) Het maakt mij al helemaal niet zoveel uit of onze buurman en buurvrouw die allebei werken misschien meer overhouden. Als je gelukkig bent met je eigen situatie, wat maakt het dan uit wat anderen verdienen?! Ik gun iedereen het beste! :)

Zo, en nu leg ik mijn roeptoeter weer terug in de kast ;) Wat vinden jullie ervan?? :) Ik zal er een fotootje van Tobias bijzetten om jullie mild te stemmen, hihi ;)








36 opmerkingen:

  1. Ik geloof niet dat ik je begrijp... vind je dat mensen minder belasting moeten betalen als hun uurloon lager is...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhhh, nee, ik vind het prima zoals het nu is ;)

      Wat ik probeer te zeggen is dat mensen zich niet alleen blind moeten staren op hoeveel belasting iemand betaalt, maar ook op het aantal uren dat iemand werkt. Wie heeft het slechter? Iemand die 30 uur werkt voor €1.500 of iemand die 40 uur werkt voor het dubbele?? Dan kun je wel zeggen: die eerste persoon betaalt minder belasting en dat is dan wel zo, maar er zijn meer factoren dan alleen die belasting, toch? :)

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat je als alleen verdiener van 40.000 minder overhoudt, dan 2 x 20.000 heeft alles te maken met de loonheffingskorting. Immers die krijg je per persoon en niet over een bedrag. Ik denk dat je iets wil qua eerlijkheid wat er op allerlei gebieden meer niet dan wel is. Iemand die veel reistijd heeft, zoals je eigen man, is langer bezig met werk, moet die dan dus meer overhouden. Zou misschien wel eerlijk zijn, maar natuurlijk niet te doen qua wat iemand dan (meer) moet krijgen. Is het eerlijk dat een 1 persoons huishouden meestal net zoveel energie verbruikt dan een twee of vier persoons en zo kun je nog wel even doorgaan maar allerlei voorbeelden op diverse gbieden. Je betaald als eenverdiener in feite ook niet meer belasting maar krijgt minder 'korting'. Als niet werkende partner heb je trouwens wel recht op de algemene heffingskorting die het verschil weer wat goed maakt. Het belastingstelsel zit vrij ingewikkeld in elkaar, en het ligt wel iets genuanceerder dan je op Facebook hoorde. En eerlijk is iets wat helaas absoluut geen norm is. Erg jammer. Snap je wel, maar beetje utopisch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij is het ook als stimuleringsmiddel gedacht om eenverdieners tegen te gaan.
    Juist omdat veel Partners van eenverdieners de mensen zijn die in geval van Scheiding in de bijstand komen. (nu weet ik dat je dit geen fijn onderwerp vindt, Maar ik kann me wel voorstellen dat je als regering stimuleert dat iedereen werkt omdat dit je op de lange termijn Geld op levert)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook op korte termijn levert het ze ontzettend veel geld op, hoor ;) Al die werkende mensen betalen belasting. Ik heb niet het idee dat het ze erom te doen is om de bijstand terug te dringen. Althans, niet als hoofdreden :)

      Verwijderen
  5. Alles heeft naar mijn bescheiden mening te maken met het feit dat het gezin niet langer de hoeksteen van de samenleving is. Als men het gezin belangrijk vindt dan zou je kunnen kijken naar gezinsinkomen wat belastingschijven betreft. En kon je de heffingskorting naar de kostwinner doen. Nu is alles individueel. Behalve als er bijstand moet komen, dan wordt er ineens wel naar het gezinsinkomen gekeken. Eerlijk is iid geen norm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een 1 verdiener krijgt 2x algemene hefingskorting en 1x arbeidskorting. 2verdieners krijgen de arbeidskorting 2x, en als ze kinderen jonger dan 12 hebben krijgen ze er ook nog een inkomensafhankelijke combinatie korting bij. Bij elkaar kan die extra aftrek oplopen tot ruim 4000 euro. En dan hoef je niet eens heel veel te werken.
    Overigens ben ik zo'n gelukkige die in 24 uur ruim modaal weet binnen te halen zonder overwerk of ploegen diensten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met aantekening dat de algemene heffingskorting afgebouwd wordt voor de niet werkende partner. Dus 2x algemene heffingskorting voor de alleenverdiener krijgt gaat niet op

      Verwijderen
    2. Moet zijn: Met aantekening dat de algemene heffingskorting afgebouwd wordt voor de niet werkende partner. Dus 2x algemene heffingskorting voor de alleenverdiener ? Die vlieger gaat niet op

      Verwijderen
    3. Aanvulling: ook voor mensen die meer dan 20.000 euro verdienen, alleenverdiener of alleenstaand, of hoe dan ook, wordt de algemene heffingskorting gekort. Ik ben nu sinds 4 maanden alleenstaand (partner overleden) en kom met mijn nabestaandenuitkering plus inkomen uit parttimebaan net boven die 20.000 bruto uit. En ja hoor, ik word gekort op de algemene heffingskorting.

      Verwijderen
    4. De algemene heffingskorting wordt voor iedereen iets gekort, maar voor alleen verdienende stellen wordt de algemene heffingskorting voor de niet werkende partner helemaal afgebouwd. Het verschil tussen 2 werkenden en een alleenverdiener met in beide gevallen hetzelfde bruto inkomen voor belastingen wordt steeds groter.
      Laatste anoniem, in uw geval is de tweede algemene heffingskorting volledig weggevallen.

      Verwijderen
    5. @Dorien, dat laatste klopt zowel wel als niet. Voor het overlijden had ik een heel kleine parttime baan, en kreeg ik maandelijks de gekorte algemene heffingskorting gestort gekort, omdat ik na 1962 geboren ben). Nu ik naast mijn parttime baan een nabestaandenuitkering krijg, zal mijn algemene heffingskorting wederom gekort worden (al merk ik dat pas als ik volgend jaar belastingaangifte moet doen) omdat ik nu boven de 20.000 kom. De tweede heffingskorting, waar mijn partner recht op had, telde ik niet mee want die werd in het salaris verreken.
      Alleen personen die meer dan 6000 en minder dan 20.000 verdienen, of hen die geen of weinig inkomen hebben en voor 1963 geboren zijn hebben nog recht op de volledige heffingskorting. ,

      Verwijderen
  7. Gezien ik in België woon en jullie belastingstelsel niet voldoende ken, kan ik hierover niet echt mijn mening geven. Ik kan wel mijn mening geven over die leuke foto van je zoontje: wat een schatje zeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat 'n leuke foto van een heerlijk jochie!
    Tuurlijk betaal je meer belasting als je meer geld verdient dat is logisch! We leven (leefden) in een solidaire samenleving en ieder betaalt naar vermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach ja joh, uiteindelijk gaat het er om dat je goed kunt leven van het inkomen wat er netto binnenkomt. En dat is helemaal afhankelijk van je kosten en wensen. Mijn man is nu aan het solliciteren bij een bedrijf waar hij minder gaat verdienen, maar waarschijnlijk meer voldoening uit gaat halen. We hebben het al een paar keer doorgerekend en het kan. Natuurlijk kunnen we dan minder sparen maar ons welzijn vind ik belangrijker. En dat is echt niet altijd alleen afhankelijk van geld maar net als wat je zegt ook van andere factoren. Maar waarom zou je telkens de discussie weer aangaan?? Wij leven ons leven op onze manier (ook op 1 inkomen), vallen daar niemand mee lastig. En als het niet meer zou uitkomen omdat er belastingtechnisch kortingen gaan wegvallen dan zoeken we daar ook wel weer een oplossing voor. En wat Janne zegt is helemaal waar, helaas stevenen we steeds meer af op een samenleving die niet meer solidair is. Ik vind het ook geen punt dat wij relatief meer belasting betalen omdat mijn man een hoog inkomen heeft, we komen er prima mee rond (en nee, we gaan niet 3x per jaar op vakantie, moet weloverwogen keuzes maken). Prima, daar kiezen we zelf voor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Ach ja joh, uiteindelijk gaat het er om dat je goed kunt leven van het inkomen wat er netto binnenkomt. En dat is helemaal afhankelijk van je kosten en wensen".

      Het is wel zuur voor het gezin met die kostwinner uit het voorbeeld. Want ik weet niet of je echt goed kunt leven van een inkomen van €40.000 in een opgroeiend gezin. Misschien studerende kinderen. Dan zou het wellicht heel goed uitkomen om niet 4x zoveel belasting te moeten betalen als het andere gezin, waarin de beide partners ieder €20.000 verdienen. Het voelt zeker als beperking om je eigen leven in te vullen zoals je zelf zou willen.
      Uiteindelijk gaat het er niet over of ze met 1 x €40.000 misschien toch wel rond zouden kunnen komen, maar of het eerlijk is om dan 4 x zoveel belasting te moeten betalen als het gezin waarin 2 x €20.000 wordt verdiend. Hier zit een filosofie achter, namelijk van individualisatie, waar ik als christen moeite mee heb.

      Verwijderen
    2. Hier ook een kostwinnersgezin met 1 inkomen. Mijn man verdient bovenmodaal, heel fijn een goed inkomen, maar daar gaat flink wat belasting vanaf. Door het hogere inkomen zitten er voor ons weinig toeslagen en kortingen meer in. Maar met 6 opgroeiende kinderen moet je dan echt wel op de kleintjes letten. En ja het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik als de jongste wat ouder is toch op zoek moet naar een baantje om alle school en reiskosten te kunnen blijven betalen.

      Verwijderen
    3. Wij doen het hier met 1 inkomen en we halen echt de 40.000 niet. Wij komen uit op een krappe 36.000 en doen daar alles van. Inclusief een studerend kind thuis. Het is maar net waar je wensen liggen, zoals gezegd. De rust hier thuis doordat ik alles voor elkaar heb in en om huis, is ons meer waard dan dure sladressing of meer nieuwe kleding of groot wonen, of...... of

      Verwijderen
  10. Naast al die financiën, vind ik het ook belangrijk of je wel plezier in je werk hebt. Ik werk liever ergens met meer plezier en minder inkomen dan met meer inkomen en minder plezier.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto van Tobias.... Zo'n lief snoetje.....Ik ken, als Belg, niets af van het belastingssyteem in Nederland maar hier is het toch wel zo dat bij een alleenstaande werkende mens zonder gezinslast vrij veel belastingen worden afgehouden. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zie het zo. Als alleenverdiener betaal je misschien meer belasting maar bespaar je elders. Als tweeverdieners met kind(eren) heb je waarschijnlijk weer kosten voor kinderopvang. Opvang is niet goedkoop ondanks dat je deels kosten weer terugkrijgt via de belasting. Kortom overal houd je aan het einde van de streep als tweeverdieners dan minder over. Allerbelangrijkste vind ik uiteindelijk dat je uitkomt met dat wat er binnen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt absoluut gelijk. Zeker bij kinderen is tijd veel meer waard dan welk geld dan ook.
    En als je tevreden ben over hoe het is, waarom dan er over zeuren.
    Wat maakt het uit wat de belasting is, zolang alles betaald kan, is er niet zoveel aan de hand.
    Als ik ooit mn studie afgerond krijg, dan kan ik wel parttime werken voor een best belachelijk salaris. Dan zouden we allebei parttime kunnen werken en meer overhouden. Netto dan, dat bruto zal me wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn man is ook eenverdiener, iets boven modaal, gezin met vier opgroeiende kinderen, maar we redden het echt helemaal prima. Het is ook net welke keuzes je maakt, op een heleboel gebieden, bv geen auto, niet elke dag vlees, met elkaar genieten van natuur dichtbij, zelf veel dingen maken en daar lol ik hebben.
    Dus ik denk er zelf niet echt over na, of we anders minder belasting zouden betalen. Blij met hoe het gaat, doeg anne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij betalen nu geen belasting als je alle componenten belasting/overheidsgeld meeneemt:
    Man verdiende afgelopen jaar maandelijks €1900 netto, Voorlopige teruggaaf € 387, Zorgtoeslag € 53, Kindgebonden budget € 58. Daarbij nog jaarlijkse belastingteruggave van €1513 (aanrechtgeld+te weinig voorlopig) en jaarlijks vakantiegeld €1394. Maandelijks dus netto 2841, jaarlijks 34.092. Dit is bij een bruto salaris van 35.000, dus eigenlijk betalen we nagenoeg geen belasting. Zeker als je de kinderbijslag ook meetelt a 800 euro per kind, die er nog bovenop komt. Ik tel dat nooit bij ons maandelijks inkomen omdat ik die geheel op de spaarrekening voor de kinderen stort, maar is in dit optelsommetje zeker relevant.

    geen idee wat ik hiermee wil zeggen, maar ik denk ik bereken het even, geprikkeld door je blogje.

    Belangrijkste: wij zijn blij met de situatie zoals die nu is (ik 0, man 32 uur), we kunnen prima rondkomen en zijn veel samen als gezin. In de toekomst ga ik weer werken, en de man ook waarschijnlijk weer meer werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig om dat zo eens op een rijtje te zetten. Ga ik ook eens doen, al krijgen wij helemaal geen toeslagen, dus dat zal wel minder gunstig uitpakken. In het kader van dit soort berekeningen snap ik dus het soort schreeuwende artikelen niet, waarbij geschermd wordt met berekeningen van economen, en moord en brand schreeuwend van hoe slecht eenverdieners het dus gaan krijgen, gebaseerd op fictieve cijfertjes van een fictief gezin. Elk jaar weer verschijnen weer in januari de statistische voorspellingen van wat bepaalde inkomensgroepen gaan inleveren of wat ze erop vooruit gaan. En bij ons klopt het nooit. Zegt dat wat over ons of over de zin van statistiek in praktijk? Ik denk het laatste.....p

      Verwijderen
    2. Wat verwoord je dat mooi, Jolanda!! Zo bedoelde ik het dus ook ;)

      Verwijderen
  16. ben t helemaal met je stukje eens! niet alle reacties gelezen. en wie bepaalt dat je bij 2 verdieners beide 20 uur werkt en bij een eenverdienener 1 persoon 40 u
    man werkt 50 u per week, ik vanuit huis als gastouder heel wisselend van 0 (volgende week toevallig) tot 40u per week, geen vast uurloon, maar 4,85 per kind per uur, dus afhankelijk hoeveel kinderen er zijn. betaal bijna geen belasting door ink. afh. combinatiekorting en hopelijk ook zakelijk aangifte doen en dus zelfstandigenaftrek etc. nog even goed uitzoeken :) het hangt dus ook van je situatie af.. het is niet heel zwart wit vooor iedereen gelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad. Als je een scheiding of een overlijden van je partner meemaakt, zit je in 1 klap in een heel andere situatie en kijk je weer anders tegen discussies over tweeverdieners of kostwinnersgezinnen aan. Je hebt geen recht meer op dubbele heffingskortingen en je maakt meer kosten omdat je alles alleen moet doen. Daarom vind ik die discussies altijd maar betrekkelijk.

      Verwijderen
  17. je blog is net gedeeld door het moederfront.. ;) !!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Klopt helemaal, wat je schrijft. O.a. de SGP maakt zich daar ook druk over ;-). De overheid stimuleert duidelijk dat moeders werken en benadeelt één-verdieners. Of we het er nu niet of wel over eens zijn, het werkt wel zo. Zo is het voor ons qua geld voordeliger om bijv. 3 en 4 dagen te werken (wij werken allebei) dan 2 en 5. Ook weer dankzij ons belastingstelsel. Ik wil je niet jaloers maken maar ik werk 20 uur per week in het basisonderwijs en verdien bijna € 1.500,- ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk toch? :D Dan weet ik waar ik me voor moet laten omscholen mocht ik ooit weer willen gaan werken ;) hihi

      Verwijderen
  19. Aanvullend: Dat jaloers maken was een grapje hoor ;-). Ik begrijp uit je berichten dat je er heel bewust voor kiest om niet te werken en dat respecteer ik volledig. Iedereen z'n ding. Overigens hebben moeders die niet werken natuurlijk wel recht op de zgn. aanrechtsubsidie maar hebben werkende moeders juist weer recht op combinatiekorting. Die twee heffen elkaar dus weer nagenoeg op...

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)