dinsdag 16 januari 2018

Stoppen met budgetten

Afgelopen weekend hadden Sander en ik een fijn gesprek over financiën. Sinds ik weet dat ik de neiging heb om dwangmatig met zaken om te gaan ben ik eigenlijk een beetje de verkeerde kant opgeschoten. Als in: ik heb de teugels helemaal losgelaten en zie wel waar het schip strandt. En het schip strandde met veel te veel uitgaves én ongeveer 5 kilo extra op mijn buik. Waar ik nu eigenlijk allebei wel weer van baal. Dat helemaal loslaten werkt dus ook niet voor mij...

Maar wat werkt dan wél? Daar hebben we het dit weekend dus over gehad. En weer nieuwe plannen gemaakt. Namelijk dat we de budgetten voor dingen als boodschappen, uitstapjes en kleding gaan loslaten. We hebben gewoon een bepaald bedrag dat per maand kan worden uitgegeven en dat hoeft echt niet elke maand in dezelfde verhouding te gaan. Het is prima om de ene maand meer uit te geven aan de boodschappen en een andere maand juist weer wat meer aan kleding of uitstapjes.

Het enige dat wél belangrijk is, is dat we in totaal niet méér uitgeven dan dat er binnenkomt. Dus gewoon op alle gebieden kritisch blijven of we de dingen die we kopen wel écht nodig hebben. Dan blijft er aan het eind van de maand waarschijnlijk meer geld over dan dat nu het geval is. En hoef ik tegelijkertijd niet dwangmatig de budgetten in de gaten te houden.

Hetzelfde geldt trouwens voor eten: in plaats van obsessief calorieën of punten tellen probeer ik nu mijn gezonde verstand te gebruiken en gezondere keuzes te maken. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde, maar de hoeveelheid stress en druk die het op mezelf legt is een stuk kleiner.

Nou, we gaan er weer voor! :)

8 opmerkingen:

  1. Klinkt als een goed besluit!

    Misschien werkt "pay yourself first" voor jou / jullie? Gewoon aan het begin van de maand een deeltje van je inkomen meteen opzij zetten voor eventuele spaar- of aflosdoelen. En dan gewoon zien hoe de maand zich ontwikkelt. Dan kan dus betekenen dat je de 2e helft of laatste week van je maand voorraad moet opeten en geen uitjes / kleding / etc kunt betalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt best goed. Mocht het uit de hand lopen (wat ik op de een of andere manier bij jou niet verwacht) dan kun je altijd weer een andere strategie proberen. Dat is het mooie van de meeste keuzes. Succes en hopelijk bevalt het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed. Misschien een idee om met twee betaalrekeningen te gaan werken? Één zonder pasjes voor de vaste lasten, met daaraan de spaarrekeningen gekoppeld. En een rekening met pasjes en daar iedere maand ''leefgeld'' op zetten. Hoeveel je dan uitgeeft aan boodschappen of uitjes, doet er niet toe. Ik heb zelf nooit begrepen waarom mensen zo krampachtig met budgetten omgaan, ik vind het ook heel irritant, allemaal verschillende potjes. Ik vind het juist heel prettig om een grote hoop te hebben. Compenseerd makkelijk. Dure uitjes of veel verjaardagen? Dat betekent basic boodschappen doen. Daardoor ook nooit dat demotiverende gevoel als je je eens bij eens post niet aan je budget hebt gehouden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk inderdaad ook op deze manier. Op is op en dat betekend soms ook dat de auto maar even moet blijven staan of dat we alweer pannekoeken eten. 😉

      Verwijderen
  4. super dat je uitprobeert wat uiteindelijk t best bij jullie past :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij zijn ook nog altijd zoekende naar de juiste balans tussen 'cententellen' en 'geld moet rollen'... ik heb me erbij neergelegd dat onze manier de zoekende manier is :p
    -Lis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel herkenbaar. Na jarenlang voor elk doel (huisdier, sport kinderen, kapper, kleding, sparen, vervoer etc) potjes te hebben gehad, heb ik het halverwege afgelopen jaar los gelaten. Ik heb een buffer GROOT en een buffer KLEIN gemaakt. Klein is voor uitgaven zoals hier boven en groot is voor de langere termijn, waarvan het de bedoeling is om het in principe niet aan te spreken. Het idee is wel goed, maar het nodigt wel uit om er losser mee om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In excel heb ik een overzicht waar per rij een dag is, waarin zowel de vaste als variabele lasten zijn verwerkt. Deze begroting loopt oneindig door. Dus hangt ook niet aan een jaar.

    Ik kan per dag zien wat ik gepland heb uit te geven. Ik doe bijv op vaste momenten boodschappen en tanken is wel ongeveer uit te rekenen qua frequentie.

    Zo kan ik elke dag zien hoeveel er nog is, maar ook wat de komende tijd nog komt aan verwachte uitgaven, waardoor ik mezelf niet nú rijk reken en straks voor een verrassing sta. Een redelijk losse benadering van een begroting, met gewoon 1 betaalrekening en 1 spaarrekening. Uiteindelijk weet je gewoon welk bedrag je ongeveer moet benaderen voor boodschappen en is in het overzicht ook goed te zien hoeveel geld overblijft voor overige uitgaven.

    Ik ben daardoor nog nooit voor verrassingen komen te staan, heb het altijd gered als alleenstaande moeder met koophuis en hoef niet de hele tijd strak op m’n bonnen te letten. Het loopt gewoon.

    Als je interesse hebt wil ik je dit best eens toemailen als voorbeeldje. Het geeft je inzicht zonder je te binden zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)