zaterdag 20 januari 2018

Besparen op de boodschappen met een jaarmenu

Inmiddels gebruiken we alweer 2 maanden de weekmenu's van Wilma van Hoeven. Ik had beloofd dat ik nog een update zou geven over hoe het bevalt, dus bij deze. :) Het boekje heeft er bij ons in elk geval voor gezorgd dat we een stuk gevarieerder zijn gaan eten. De recepten zijn over het algemeen erg lekker en vrij gemakkelijk te maken. En bijkomend voordeel: Tobias vindt het meestal ook lekker en eet nu een stuk meer groentes. Dankzij dit boekje krijg ik ook steeds weer nieuwe inspiratie wat ik met aardappels kan klaarmaken wat ik zelf ook lekker vind. Ideaal dus!

Daarnaast heb ik ook het idee dat het boekje ervoor zorgt dat we geld besparen op de boodschappen:

  • Doordat we een vaste boodschappenlijst hebben komt het minder vaak voor dat we iets vergeten mee te nemen. Hierdoor hoeven we minder vaak naar de winkels, wat weer voorkomt dat we impuls-aankopen doen
  • De recepten zorgen ervoor dat alle kort houdbare ingrediënten in dezelfde week nog opgaan, waardoor we niets hoeven weg te gooien
  • Doordat we vooruit kunnen bladeren welke gerechten er de komende weken aan zitten te komen, kunnen we groter inslaan op het moment dat er een mooie aanbieding is. We weten dan zeker dat we die ingrediënten ook gaan gebruiken en dat we ze niet maanden later weer eens achterin de voorraadkast tegenkomen. 
  • Door dit boekje kopen we veel minder vaak kant en klaar gesneden groentes, maar omdat de recepten vaak kleine hoeveelheden van veel verschillende groentes bevatten heb je ook weer niet het gevoel dat je heel lang bezig bent met snijden; er zit wat afwisseling in. 

Kortom: ik ben nog steeds erg blij met onze weekmenu-planning. :) Ik denk dat we de komende maanden nog heel veel eetplezier gaan hebben van dit boekje!

4 opmerkingen:

  1. Leuk idee zo'n boekje en dat iemand het geschreven heeft. Zelf eet ik geen vlees dus ik kan mij niet aan het boekje houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man is ook vegetariër, maar over het algemeen zijn de recepten prima aan te passen naar vegetarisch hoor :) maar het zou inderdaad fijn zijn als er zo'n boekje zou zijn met alleen maar vega recepten :)

      Verwijderen
  2. Staan er ook tips in voor restjes/kliekjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, dat niet. Alles is eigenlijk afgepast voor 2 personen. Wij houden van deze recepten eigenlijk nooit iets over. Het gaat allemaal netjes op :)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)