zaterdag 19 december 2020

Buurt AED

Vorige week kregen we een brief in de bus dat mensen bij ons in de straat een Buurt AED willen aanschaffen. Dit is een apparaat waarmee je iemand een schok toe kunt dienen als hij een hartaanval heeft. De eerste 6 minuten na een hartaanval zijn cruciaal, en een AED in de buurt hebben kan het verschil maken tussen leven en dood. 


Het is momenteel best een goed moment om dit te regelen; onze gemeente legt 1.000 euro bij en Philips betaalt ook nog 1.000 euro mee. Zo hoefden we als straat dan nog maar 700 euro bij te leggen. Met ruim 20 huizen moet dit (denk ik!) wel gaan lukken. Ik weet niet of elke gemeente geld bijlegt, maar sowieso is er dus die korting van 1000 euro via Philips. 


Denk je nou: zoiets zou ik ook wel willen? Op de site Buurt AED kun je bekijken of er mogelijk al een actie bij jou in de buurt is óf zelf een inzamelingsactie opstarten



9 opmerkingen:

  1. Ik ben er geen voorstander van dat iedereen iedereen kan behandelen met dat apparaat. Zelden zoekt iemand eerst op of iemand wel gereanimeerd wil worden(SOS bandje of portemonnee) Wat veel mensen niet goed weten is dat je wellicht in leven blijft, maar met restverschijnselen. Moe, soms spraakproblemen,geheugenproblemen. Heel veel ellende. Dat wordt zelden geleerd,je leest er ook te weinig interviews over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is sowieso niet zo dat iedereen zomaar kan gaan reanimeren. Er zit een pincode op die alleen wordt gegeven aan de mensen die uitleg hebben gekregen over hoe de AED werkt. Dit zijn ook de mensen die worden opgeroepen om te komen helpen in zo'n geval. Als er snel wordt begonnen met reanimeren verklein je juist de kans op restverschijnselen ten opzichte van wanneer je moet wachten tot er een ambulance met AED komt.

      Verwijderen
    2. Even denken... ga ik liever dood dan dat ik moeheid als restverschijnsel heb... ehm NEE!
      Ik ben overigens veertig, misschien scheelt het als je oud(er) bent ofzo.

      Ik denk overigens dat een groot deel van de mensen wel geholpen wil worden en dan wil je de kostbare tijd niet verliezen door te gaan zoeken in iemands portemonnee lijkt me.

      Dus wil je niet: zorg dat het goed zichtbaar is dan!

      Verwijderen
  2. Nou, anoniem, dan doe jij dat toch niet. Ik ben ontzettend blij dat de mensen die mij reanimeerden daar anders over dachten. Ik was 31 toen ik een hartstilstand kreeg, getrouwd en moeder van drie kinderen. Het is nu al 18 jaar geleden en ik “heb geluk gehad”... omdat er mensen waren die mij met dat apparaat behandelden, zoals jij dat noemt. Ik noem het “een leven redden”.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heftig zeg op die leeftijd en wat fijn dat je er zo goed uitgekomen bent!

      Verwijderen
  3. Wij hebben er in ons dorp ook 2 te staan. Waarvan 1 voor het buitengebied is. En nee, niet iedereen kan maar iedereen gaan reanimeren. Zoals ik het begreep zijn het ook nog mensen die een BHV-cursus hebben gedaan en er zitten inderdaad een code op. Volgens mij was het vorig jaar toen heeft de jeugd 1 van de apparaten stuk gemaakt. Gelukkig kwam er wel weer een nieuwe maar dat duurde wel een paar weken. En ik weet niet ons of ik er aan zou denken om dat nummer te bellen voor een AED, mijn eerste gevoel zal zijn 112 bellen en tegelijk in paniek zijn als het mijn naaste betreft.
    Ik vraag mij af of het wel uit kan bij jullie in 1 straat, je moet heel erg snel op plaats van bestemming zijn als je je aanmeld voor het bedienen van de AED. Ik zou het dan per wijk of als die te groot is een bepaald deel van de wijk doen. Zo hoef je zelf minder bij te leggen en kans dat er genoeg mensen zijn die zich aan willen melden. Het is toch een stukje verantwoordelijkheid die je krijgt, er moet altijd iemand in de buurt zijn ook al gebeurt er nooit iets. En dat kun je rouleren natuurlijk maar met maar 20 huizen is die kans natuurlijk wel klein. Onze binnenkern van het dorp beslaat toch echt wel meer dan 20 huizen maar ook dan is het lastig om vrijwilligers te vinden. Dus ben benieuwd of daar over nagedacht is bij jullie in de straat, het is wel een mooi initiatief want het kan zeker mensenlevens redden.

    groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er worden dan ook niet mensen alleen in onze straat opgeroepen. Als je je aanmeld als AED-gecertificeerd hulpverlener (BHV- of EHBO-certificaat) wordt je opgeroepen als je in de buurt bent. Dat betreft ook mensen die verderop in de wijk wonen - maar die mensen hebben pas nut als er op niet te grote afstand een AED zoals deze beschikbaar is. Dus of het "uit kan"... ja, natuurlijk kan het uit - hoe meer er verspreid door de wijk hangen, hoe groter de kans dat er een dichtbij is, wat kostbare minuten scheelt. En natuurlijk mag onze AED ook gebruikt worden voor hulpverlening aan omringende straten.

    En even over de situatie zoals je die omschrijft met 20 huizen: je kiest er dus voor om hem niet op te hangen omdat er niet voldoende vrijwilligers zijn om 100% dekking te geven (laat het bijvoorbeeld 80% of 90% zijn), en kiest dus voor 0% kans dat iemand op tijd de AED bij je brengt omdat hij er überhaupt niet hangt? Dit klinkt als een typisch voorbeeld van "de grootste vijand van het goede is het streven naar perfectie" als ik het zo hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je toelichting. Zoals jij het nu omschrijft heb je helemaal gelijk, ik keek teveel naar de situatie in ons dorp, tunnelvisie:-)
      En ik heb niet gezegd dat het geen goed initiatief is, zekers wel. Alleen zorgen dat er goede afspraken gemaakt worden.

      groetjes Janneke

      Verwijderen
  5. Als je in een straat met elkaar goede afspraken kunt maken over aanschaf en onderhoud, dan is het een prima idee lijkt me.

    Ik ken echter ook straten waar het een discussie werd wie dan opdraaide voor het onderhoud of voor het 'resetten' na gebruik. Heel gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)