maandag 21 december 2020

Nettowaarde gestegen

 Elke maand als het salaris binnenkomt berekenen wij de nettowaarde. Hierbij houden we rekening met:

  • Saldi van verschillende (spaar)rekeningen
  • WOZ-waarde van het huis
  • Het bedrag dat wij nog verschuldigd zijn voor de hypotheek
  • De studieschuld
Door deze bedragen bij elkaar op te tellen komen we dan op een bedrag uit dat onze netto-waarde is. Natuurlijk weten we het nooit 100% zeker, want we weten bijvoorbeeld niet wat we zouden ontvangen als we het huis zouden verkopen. Het blijft dus een schatting. Maar het geeft ons wel een idee of we een beetje de goede kant opgaan qua doelen.

Dit jaar is onze netto-waarde met 6.000 euro gestegen. Dus ongeveer 500 euro per maand. Dat klinkt opzich wel goed, maar als je nagaat dat we elke maand ruim 300 euro aflossen op de hypotheek én 100 euro sparen voor Disneyworld, dan kom ik toch tot de conclusie dat er erg weinig is gespaard dit jaar. 

Is daar een verklaring voor? Deels wel. Door de corona-situatie hebben we iets meer kosten en wat minder inkomsten. Gelukkig is dat allemaal nog prima op te vangen en merken we het alleen doordat we wat minder kunnen sparen. Daarnaast zijn de boodschappen ook wat duurder geworden. Dit komt doordat we alles laten bezorgen en dus minder gebruik kunnen maken van aanbiedingen bij andere supermarkten. En als derde speelt ook nog mee dat we nog 500 euro terugkrijgen van de vakantie; maar aan de andere kant bedenk ik me ook dat ik die normaal gesproken ook niet mee had kunnen tellen. 

Hoe dan ook: het is wat het is. In dit soort tijden ga ik niet heel streng in bespaarmodus. Het is prima zo, en volgend jaar sparen we misschien wel weer iets meer. 


3 opmerkingen:

  1. Het klinkt inderdaad hartstikke goed; jammer dat het minder positief blijkt te zijn dan het klinkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dat je dat structureel uitrekent. Wel mooi toch dat het stijgt!
    Ik reken het nooit uit eigenlijk. Sparen gaat me sowieso te langzaam altijd..haha

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)