donderdag 11 maart 2021

Schrijven over PMDD

Al langere tijd speel ik met de gedachte om op deze blog wat vaker te schijven over mijn 'strijd' tegen PMDD. Zoals mensen die hier wel vaker meelezen wel weten heb ik in 2015 de diagnose PMDD, premenstrual dysforic disorder gekregen. Wat dit precies inhoudt kun je lezen in de blogpost PMDD, mijn verhaal.


Deze blogpost, en mijn andere posts over PMDD, worden nog heel regelmatig gevonden via Google. Ik denk dat dit komt omdat er erg weinig informatie te vinden is over PMDD; de informatie die te vinden is, is vrij summier. Je kunt veel sites vinden met lijstjes hoe je kunt weten of je er last van hebt, maar er is heel weinig te vinden qua ervaringsverhalen - al is daar gelukkig ook langzaamaan verandering in aan het komen, dankzij stichting PMDD Nederland


Waar echter nóg minder over te vinden is, en waar ik graag over wil gaan schrijven, is over kleine manieren om er beter mee om te gaan. Ik las laatst het boek elementaire gewoontes . Een stuk uit dit boek wat ik erg interessant vond was de gedachte om niet 1 grote verandering te vinden die je leven verbetert, maar juist op alle gebieden van je leven kleine veranderingen door te voeren, waardoor je uiteindelijk een groot resultaat bereikt. Eigenlijk doe ik dit ook zo in het omgaan met PMDD. Ik zie al die kleine veranderingen als stukken gereedschap die je kunt gebruiken in specifieke situaties, en die bij elkaar opgeteld een flinke verbetering kunnen opleveren. En over die kleine "gereedschappen" wil ik dus gaan schrijven. Niet dagelijks, maar eens per 2 weken op donderdag. Zodat het ook een leuke blog blijft voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in dit onderwerp - dan kun je gewoon eens per 2 weken op donderdag mijn blogje overslaan 😂 Al denk ik dat bepaalde onderwerpen ook interessant zijn om over te lezen als je geen PMDD hebt. 


En: mocht iemand vragen hebben die ze graag beantwoord willen hebben over PMDD, stel ze dan maar hieronder, dan probeer ik ze in de komende weken te beantwoorden. 

3 opmerkingen:

  1. Dat zou fijn zijn! Ik heb er ook last van en het bepaald echt je leven en dat van je gezin. Ik ben op zoek naar een oplossing maar die heb ik tot nu toe niet gevonden. Al bij verschillende artsen geweest. Vooral de klachten in combinatie met een druk gezin zijn lastig. Dus alle tips zijn welkom!

    Groetjes van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geeft niks hoor ;)

    Ik ben natuurlijk geen arts, dus ik weet het niet helemaal zeker. Maar wat ik heb gelezen is dat een zwangerschap flinke invloed kan hebben op je lichaam. Een zwangerschap is zowel hormonaal als lichamelijk best een klap voor je lichaam. Ook ouder worden heeft invloed op je menstruatie klachten en kan ervoor zorgen dat je meer (of minder, komt ook voor!!) klachten ervaart, los van zwangerschappen. Ook de naderende overgang kan de nodige klachten met zich meebrengen.

    Als de pijn heftig is en lang aanhoudt zou je de dokter er eens naar kunnen laten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat mensen heel blij zijn met jouw blogposts Daantje! Zeker als er weinig informatie over te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)