zaterdag 13 maart 2021

Een opfrisser voor getting things done

 Vorige week leende ik uit de online bibliotheek het boekje " de kleine Allen " Dit is een dun boekje van 80 bladzijdes waarin heel handig de getting things done techniek van David Allen wordt uitgelegd - dit is een soort productiviteits-tool waarmee je gemakkelijk verschillende to do's en projecten kunt managen. Ik heb dit boek in het verleden wel gelezen, maar door de hoeveelheid voorbeelden en uitleg ben ik halverwege afgehaakt destijds.


Dit was dus wat dat betreft ideaal: binnen iets meer dan een uur had ik de hele getting things done methode weer even opgefrist. Het blijkt minder ingewikkeld dan ik destijds dacht. Plopt er nu een klusje in mijn hoofd op, dan zet ik hem snel op een lijstje. Elke ochtend bekijk ik deze lijst en bedenk of ik er nog iets mee moet. Op basis daarvan plan ik de dingen die ik nog wilde doen in. 


Het handigste vind ik dat ik hierdoor minder snel dingen vergeet. Als voorbeeld: afgelopen woensdag viel Tobias' fietsbel opeens van zijn fiets af. Hij moet weer even aangedraaid worden met een tangetje. Normaal gesproken zou ik daar voorlopig niet meer aan denken. Maar nu heb ik het snel op mijn lijstje gezet, zodat ik het ook ga repareren zodra ik het weer voorbij zie komen. 


Daarnaast is het ook een makkelijke methode om langzaamaan verder te komen met grotere doelen; je kijkt elke keer wat de volgende stap is die je kunt zetten voor zo'n groter project. Zo blijven bepaalde doelen voor de lange termijn ook wat meer op de radar staan. 



4 opmerkingen:

  1. Ik las in het voorwoord van een boek over dankbaarheid iets voor 'gewoon beginnen'. Bewust niet 'gewoon dóen', maar beginnen dus. En dat werkt als een malle voor mij. Als ik ongemerkt een klusje vooruitschuif op m'n werk, omdat ik ertegenop zie (meestal van die enorme agendaplanningen, waarbij je al weet dat iedereen dwars ligt), dan maan ik mezelf om 'gewoon te beginnen'. En gek genoeg rol je dan gewoon door en heb je het af voor je het weet.

    En zo niet, dan is het begin vast gemaakt en kun je de volgende keer weer gewoon beginnen met de rest :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LEUK JE boekentips.

    Nu bezig in elementaire gewoontes

    Via kobo plus

    Heel interessant en praktisch.

    Thnx :)

    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt goed zeg! Ik ga dat boekje eens opzoeken in de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik hou van dit soort dingen, ik ben ook zo een fan van de twee minuten regel.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)