Je werkt met 4 lijsten (wij houden dit bij via een online planningsprogramma trello) :
- Backlog: hier staan alle to do's in die ooit moeten gebeuren
- To do: hier staan de taakjes in die je komende week of maand (eigen keuze!) gaat doen. Wij doen het per week inplannen
- Doing: zodra je aan een bepaalde taak begint schuift die taak van to do naar doing
- Done: zodra je de taak af hebt schuift het door naar done.
Alle to do's krijgen ook punten. Je schat in hoeveel tijd het gaat kosten en geeft op basis daarvan een aantal punten, maar je mag niet te strak plannen. Daarom werk je dus met punten in plaats van met minuten. En je mag ook niet valsspelen door bijvoorbeeld 1 punt per kwartier te geven... Daarom geef je elke taak 1, 2, 3, 5, 8 enz punten (die bekende reeks uit de da vinci code, haha ;) )
In het begin is het even uitzoeken hoeveel punten je per week "aankunt", maar na een poosje weet je hoeveel je in kunt plannen zonder overbelast te raken of juist te weinig te doen.
Schiet er halverwege de week een taakje in je hoofd, dan zet je die op de backlog en kun je hem voor de week daarna inplannen. Is een taak te groot, dan kun je hem in kleine stukjes opknippen en per week een klein stukje doen. Eigenlijk werkt het als je eenmaal bezig bent heel gemakkelijk.
In het begin is het even uitzoeken hoeveel punten je per week "aankunt", maar na een poosje weet je hoeveel je in kunt plannen zonder overbelast te raken of juist te weinig te doen.
Schiet er halverwege de week een taakje in je hoofd, dan zet je die op de backlog en kun je hem voor de week daarna inplannen. Is een taak te groot, dan kun je hem in kleine stukjes opknippen en per week een klein stukje doen. Eigenlijk werkt het als je eenmaal bezig bent heel gemakkelijk.
Ik als planner word hier heel erg gelukkig van ;)
BeantwoordenVerwijderenfijn dat het werkt! ik hou het bij flylady, aangepast op mn eigen situatie als gastouder..
BeantwoordenVerwijderenFlylady gebruik ik ook nog voor het huishouden :) Dit systeem gebruik ik meer voor grote klussen, zoals de voorbereidingen om de badkamer te gaan verbouwen en andere doe-het-zelf klusjes in huis.
Verwijderenah ok ;) dan snap ik t! zulke klussen hebben wij niet veel en man pakt die aan en dat gaat eigenlijk prima :)
VerwijderenWat eng...
BeantwoordenVerwijderenZomaar in het wilde weg een beetje erop los leven, dat bevalt niet?
O jawel hoor, maar dan blijven er een hoop klusjes liggen en juist dan houden we geen tijd over om erop los te leven ;)
VerwijderenTsja dit klinkt heel goed, ik ben wel van de planning en lijstjes (part of my job zelfs) maar thuis ... ik blogde er vandaag toevallig over.
BeantwoordenVerwijderenVoor mijn energielevel zou dit misschien wel héél goed zijn; vaststellen hoeveel punten per week ik aan kan en taken in punten verdelen en niet meer doen dan max. aantal punten. Maar het idee dat ik weer zoiets in elkaar moet gaan knutselen, dat houdt me nog (even) tegen. Makkelijk te maken?
Wij gebruiken dus een computer-programmaatje ervoor, namelijk Trello. Het was in 5 minuutjes in elkaar gezet en elke keer als ik iets in huis zie dat nog moet gebeuren (voorbeeld: rookmelder vervangen) dan zet ik het op de lijst zodat ik het niet constant in mijn hoofd hoef te houden. Dat geeft mij een hoop rust :)
Verwijdereninkoppertje hoor, maar 'rookmelder vervangen' zet je niet op een lijstje... dat doe je. meteen.
Verwijderenverder: leuk systeem, ik doe een soortgelijk iets in mn hoofd met plusjes en minnetjes (je zou het niet zeggen met zo'n blognaam). op papier zetten komt er meestal niet zo van, misschien een lijstje voor de volgorde van aanpak, maar niet zozeer hoeveel/groot/ellendig een klusje is.
......zo zou ik dus niet kunnen leven! Maar als het voor jullie werkt, prima toch!
BeantwoordenVerwijderenOp.zich lijkt het me best handig. Vooral.een lijstje met gedaan! dat je tenminste ziet dat dat lijstje ook langer wordt :-)
BeantwoordenVerwijderenHier werk ik sindskort met iets soortgelijks, aangepast naar de situatie hier.
Ik geloof dat ik een soort mini versie hanteer op papier. Alles aan taken wat op enig punt in mij komt opborrelen gaat op een lijstje, is het (deels) gedaan dan streep ik het (al dan niet, deels) door. Zo zie je aan alle streepjes tenminste ook nog eens dat je ook echt wat gedaan hebt...(voor het geval dat het even niet zo mocht voelen). Maar inschatten hoeveel tijd/energie het vraagt doe ik niet, dat weet ik of zo uit mijn hoofd wel ongeveer of laat zich onmogelijk inschatten.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Lily
Wow best handig. Maar ik houd het geloof ik maar bij mijn lijstje...
BeantwoordenVerwijderenedoen jullie ook aan vieren demo? en doen jullie aan geleerde lessen via de review?
BeantwoordenVerwijderenDe termen ken ik niet echt, maar we doen eens per week (op zondag) een soort "meeting" (al zien we elkaar de hele dag, haha, maar dan gaan we ervoor zitten). Daarin kijken we dan wat er is gedaan, wat er niet is gedaan en waarom dat fout is gegaan etc. En plannen de nieuwe taken voor die week daarna in :)
VerwijderenIk vind het best wel ingewikkeld klinken moet ik bekennen. Ik haak af op al het tellen merk ik.
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt mij lastig om punten te geven aan iets, als je niet met tijd mag rekenen? Misschien kun je nog eens uitleggen hoe je dat doet? :-)
BeantwoordenVerwijderen