donderdag 2 juli 2015

Kinderbijslag!

Gister kwam de Kinderbijslag weer binnen! Gelukkig is het voor ons geen bijslag waar we afhankelijk van zijn, dus ik laat me er elke keer weer door verrassen als het binnenkomt! ;)

Wij verdelen de Kinderbijslag altijd over verschillende potjes:

  • 40% gaat naar een doelsparen rekening die we voor Tobias hebben geopend. Dit is een soort deposito waar je tussentijds nog bij kunt storten. Het moment van bijstorten bepaald hoeveel rente je over dat gedeelte krijgt. 
  • 40% gaat naar onze gewone spaarrekening en reserveren we momenteel voor als Tobias een nieuw bed nodig heeft. Ik denk dat het nog wel even duurt voor het zo ver is; ik hoor vaak over kindjes die uit hun bedje proberen te klimmen, maar Tobias lijkt het allemaal nog wel prima te vinden in bed. Vaak slaapt hij ook nog als wij wakker worden (behalve in het weekend!), dus als hij wakker wordt dan haal ik hem er ook altijd direct uit. 
  • 20% blijft op de lopende rekening staan. 
Voor ons werkt deze verdeling prima :) Wat doen jullie met de Kinderbijslag? 

20 opmerkingen:

  1. Voor zolang als we het kunnen missen gebruiken we het om de hypotheek mee af te lossen. We hebben het geld voorlopig niet nodig om van rond te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een verdeling:
    Januari spaar ik
    April is voor APK en andere kosten
    Juli betaal ik de zomervakantie van (het huisje)
    Oktober is voor de ziektekostenpremie die ik per jaar betaal.
    Ik heb drie (grotere) kinderen, dus een lekker bedrag:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaat direct naar extra aflossing hypotheek. Jaarbedrag kinderbijslag is meteen bijna 10 procent van wat wij max per jaar boetevrij mogen aflossen.
    Ook wij drie tieners. Lekker bedrag vier keer in het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier gaat alles naar een aparte spaarrekening en zodra ik kleding koop gaat het er vanaf. klein gedeelte spaar ik voor de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In België is de kinderbijslag wat hoger. Ik krijg ongeveer 250 Euro per maand/per kind.
    Ik koop er kledij en schoenen voor. En betaal er hun schoolgeld van dat elke maand behoorlijk veel is en vanaf volgend jaar nog hoger zal zijn.
    Ik kom er niet mee met die kinderbijslag alleen uiteraard. Voor 250 euro koop je geen kledij, schoenen en ook nog eens al het schoolgeld iedere maand.
    Plus al het eten en drinken natuurlijk of een hobby.
    Bij de jongste kinderen is het schoolgeld maandelijks gemiddeld 50 euro, voor de oudsten 100 euro (boekengeld niet inbegrepen: jaarlijks ook voor ongeveer 1000 Euro boekengeld). Inschrijving kost volgend jaar voor de oudste 890 euro. Enkel inschrijving.
    De kinderbijslag is dus goed dat het bestaat.
    We zouden er komen zonder de kinderbijslag, maar dan moesten we 1)nooit op vakantie gaan 2)niet uit eten gaan 3)goedkoopste schoenen en kledij 4) geen auto hebben , enzovoorts. Gelukkig kunnen we nu wel op vakantie, kan ik degelijke schoenen kopen, hebben we toch een auto,....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij kregen 'm deze keer voor het eerst! Hier gaat het naar de spaarrekening voor onze dochter, waar we alles voor haar van betalen en sparen. Net als het kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag. Ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier gaat alles gewoon mee in de grote pot... Zo kunnen we een keer een extra uitje doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hier is alles voor de kinderen voor later, krijgen ze kosten genoeg. ik heb het gelukkig niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier gaat het gewoon op de grote hoop. Het hele jaar door krijgen de kinderen wat ze nodig hebben aan kleding ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier gaat het mee in de grote pot. Ik koop geregeld nieuwe kleding/schoenen/speelgoed voor ons kereltje. Ik zit in een aardige luxepositie en loving it, nadat het jaren geleden nog heel anders was. Alles wat hij nodig heeft op welk moment dan ook koop ik al direct. Ook sparen voor hem lukt elke maand. Wanneer de kinderbijslag komt, blijft het gewoon op mijn rekening staan. Ik weet zeker dat ik er qua geld wel meer in steek dan de SVB uitkeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij zetten het op een aparte rekening en halen het daar dan af als we uitgaven voor de kinderen hebben. Nieuwe schoenen, schoolgeld, zomerkamp. Overigens hebben we ook tijden gehad dat we het echt nodig hadden om rond te komen en toen rekenden we het dus gewoon bij ons inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zien dit bedrag als een extraatje. Ik besef dat dat een luxe is!
    Wij storten het bedrag dan ook direct op een spaarrekening. Als onze zoon iets van kleren of schoenen nodig heeft, danders halen wij het van deze rekening af. Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik had er even niet aan gedacht dat dit gisteren gestort is. Dochterlief heeft gisteren een nieuw sportsetje gekregen. De rest gaat op de spaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij verdelen het over 3 zilvervlootrekeningen en wat overblijft blijft op een aparte spaarrekening staan. Het doel is de studie van de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier gaat het volledige bedrag naar de spaarrekening van de kinderen. Elk het bedrag wat ze uitgekeerd krijgen, aangezien er een leeftijdsverschil in zit. We hebben het op dit moment niet nodig om rond te komen. Toen zoon klein was kocht ik er wel eens kleren van, maar dat gaat nu gewoon van de gewone rekening. En de kb sparen we voor hun later als ze gaan studeren of hun rijbewijs gaan halen. Wat dit vinden wij op dit moment wel belangrijk. En besef terdege dat dit een luxe positie is, want ik ben de enigste op mijn werk die er zo overdenkt met kleine kinderen. De rest hebben het nodig voor hun verzorging en vinden dat ze later zelf maar voor hun geld moeten werken. Dat vind ik ook maar een steuntje in de rug vind ik, zolang we het kunnen doen, wel belangrijk. Het staat niet op hun naam, dus als ze 18 zijn kunnen ze het niet uit geven aan dingen waar wij niet achter staan. Maar ik ben er wel principieel in, dus ik geef het zelf ook niet uit. En mijn ouders hebben mij ook altijd gesteund en zo het fijn vinden als wij dat ook kunnen doen.
    Maar ze zijn nog jong, dus de toekomst zal het leren.

    groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij zetten iedere maand een bedrag op hun zilvervlootrekening en spaarrekening. Omgerekend is dat de kinderbijslag die we ontvangen per kwartaal. Kunnen we ze als ze uit huis gaan hopelijk een leuk centje meegeven maar mochten we het daarvoor nodig hebben voor wat dan ook dan is het in ieder geval beschikbaar tot hun 18e (ze zijn nu 6 en 2).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 150 per kwartaal op hun spaarrekening (of t daar blijft staan na hun 18e moeten we tegen die tijd even kijken :p denk t niet.. ;) )
    het overige bedrag blijft op onze rekening. ik hou van ronde bedragen sparen nl.. we kopen altijd wat wij denken dat ze nodig hebben (vandaag nog voro beide korte broekjes en shirtjes zonder mouwen gekocht, bij z.eeman.. ff snel voor erbij met dit bloedhete weer! ) ik hou dus echt niet bij hoeveel ik uitgeef en aan wie, heerlijk ;) (sowie niet erg veel :p )

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij sparen de kinderbijslag voor de kinderen. Daarnaast ieder kind €30 per maand en opa en oma €20 per maand.
    Volgens de website van de Rabobank heb je €42.000 per kind nodig als ze uitwonend zijn en hbo of universiteit doen. Een flink bedrag dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij sparen de kinderbijslag op spaarrekening van kleuter. Of dit geld erop blijft staan als hij 18 is zien we dan wel weer, misschien wel niet...

    Ik las hier over wisselende bedragen per kind, dat wist ik niet, dus ga eens kijken hoe dat zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier gaat het op een aparte rekening. Al 21 jaar, werkt goed. Inmiddels is de jongste 10 jaar oud en krijg ik nog maar voor twee kinderen kinderbijslag, want de rest is 18+. Van deze rekening betaal ik de sportclubs van de kinderen, schoolgeld, schoolboeken en andere studiegerelateerde kosten zoals bijvoorbeeld een schoolreisje. Het bedrag is niet groot wat er op de rekening staat en wat de oudsten nu kosten aan studeren, dat is te veel. Om enkel over de drempel te stappen van het HBO en de Universiteit, zijn we al bijna 4000 gulden kwijt voor de twee oudsten... Gelukkig hebben we nog een gewone spaarrekening en daar moet dat dan vanaf. Ja, studeren kost heel veel geld, vooral als je veel en ook slimme kinderen hebt, maar dat geeft niet, het is een investering in hun toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)