donderdag 5 januari 2017

Flylady schema in mijn bullet journal

Een poosje geleden kreeg ik de vraag om eens een blogje te schrijven over het huishoudschema in mijn bullet journal. Bij deze dus.

Mijn huishoudschema is grotendeels gebaseerd op het schema van Flylady. Dit werkt heel erg goed voor mij en geeft mij een stukje routine dat ik erg prettig vind. Tegelijk heb ik wel een eigen draai eraan gegeven, omdat het schema voor mij niet 100% werkte. Ik liep namelijk tegen een aantal problemen aan:
  • 's Morgens begon ik vaak met goede moed, maar aan het eind van de dag ben ik moe. Hierdoor werd het begin van de routines vaak goed opgepakt, maar bleven dingen aan het einde van de lijst vaak liggen.
  • Hetzelfde gold voor roomrescues. Flylady laat je elke dag 5 minuten opruimen in de kamer met de meeste troep. Maar hierdoor kwamen de andere kamers vaak niet aan de beurt bij mij, omdat de woonkamer altijd het meest rommelige is. 
Maargoed. Zo ziet mijn routine er dus uit:

Baby stapjes

Elke maand maak ik een tracker met hierin de babystapjes van Flylady. Ik heb wel een aantal babystapjes eruit gehaald. Voor mij werkt het bijvoorbeeld niet om 's avonds kleding klaar te leggen. Dat doe ik gewoon de volgende ochtend en vind ik niet nodig om op te nemen in een tracker. Aankleden lijkt me vrij logisch ;)


Als ik bijvoorbeeld tot punt 10 kom, dan begin ik de volgende dag bij punt 11 en ga na het laatste punt bij 1 beginnen. Zo komt alles sowieso regelmatig aan de beurt.
* Bed opmaken
* WC borstel door het toilet en een doekje over de bril
* Was verzamelen, draaien en opvouwen
* hotspot opruimen (dit is een plek waar zich elke keer rommel ophoopt)
* een roomrescue (5 minuten opruimen in een kamer)
* dagtaak (dit zijn taken die wekelijks op zondag bekend worden gemaakt op de site van Flylady)
* gootsteen schoonmaken en vaatwasser in- en uitruimen
* Nog een wasje draaien of vouwen (wat er op dat moment maar nodig is / moghelijk is)
* nog een hotspot
* een taak uit mijn bullet journal oppakken
* kwartiertje detail cleaning in de ruimte van die week

Roomrescue

Omdat ik niet elke dag dezelfde kamer wil opruimen heb ik hier ook een lijst van die ik elke keer van boven naar beneden volg. Zo komt elke kamer regelmatig aan de beurt.
* woonkamer
* slaapkamer
* keuken
* badkamer
* gang
* Tobias'kamer
* voorraadkast
* hobbykamer
* mancave
* woonkamer
* keuken
* Tobias kamer
* badkamer
* mancave

Als een kamer overigens helemaal opgeruimd is en ik dus niks te 'rescueën' heb, dan kijk ik in de detail cleaning list om alvast iets op te pakken in die kamer. Dat gebeurt vooral als ik niks hoef te doen voor de dagtaken en die tijd dus ook al heb gebruikt om op te ruimen.

Dagtaak

Op zondag plan ik altijd de volgende week. In mijn weekplanning neem ik de opdrachten voor die week over, zodat ik niet elke keer online hoef te kijken als ik wil weten wat de taak voor die dag is.

Als de dagtaak niet nodig is dan ga ik eerst opruimen en als er niks op te ruimen is, dan ga ik extra detail cleaning doen.

Kwartiertje detail cleaning.

Flylady heeft een lijst gemaakt met dingen die je kunt opruimen per kamer. Elke week is een andere zone aan de beurt. Dit wisselt per week en heeft elke maand dezelfde volgorde.


Zone 1: gang en eetkamer
Zone 2: keuken
Zone 3: badkamer + extra kamer
Zone 4: Slaapkamer
Zone 5: woonkamer


Die lijsten hier opschrijven is een beetje too much, maar je kunt het hier vinden.


Als ik het zo allemaal opschrijf denk ik: pffh, jeetje wat veel werk eigenlijk! Maar voor mij werkt het juist om het allemaal op papier te zetten, dan loopt het toch allemaal net wat lekkerder. Dus ja, het is veel werk, maar tegelijk scheelt het me ook veel denkwerk, omdat ik gewoon mijn lijstjes af kan werken.

PS: aangezien ik weer commentaar kreeg van familieleden omdat mijn huis niet altijd even netjes opgeruimd is: ik wil met deze blog niet zeggen dat ik alles altijd onder controle heb. Maar het gaat in elk geval stukken beter dan vroeger! 

10 opmerkingen:

  1. Je laatste alinea is mijn gedachte als ik je blog lees, eerlijk gezegd. Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen een planning als deze je redding kan zijn om je huis toonbaar te houden. Wel leuk om te lezen!

    Wat voor mij goed werkt, is sowieso iedere ochtend alle rondslingerende troep in alle kamers op te ruimen. Vervolgens één van de drie soorten was aanzetten die ik heb, gewoon de wasmand die het meest vol zit uitkiezen. En verder poets ik hier en daar wat vies is. Wat ik het vooral makkelijk vindt maken, is dat wij steeds minder spullen hebben door het minimaliseren. Dat maakt zo snel en gemakkelijk schoon! Aanrader. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het huishouden alleen jouw verantwoordelijk of doet je man ook weleens wat aan "flylady'?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man doet ook zat, we hebben dat eerlijk verdeeld. Gebaseerd op het feit dat mijn man 40 uur werkt en ik maar 16, doe ik wel het meeste, maar dat lijkt me niet meer dan logisch, aangezien ik ook veel meer thuis ben :)

      Verwijderen
  3. Pffff wat een gedoe, zou knetter gek worden van dit systeem. Lijkt me dingen moeilijker maken ipv makkelijker...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel heb ik ook. Ik doe wat voor de hand ligt en ruim meteen op wat ik zie liggen op verkeerde plaats, en dat gebeurt nog wel eens.

      Ik hou van lijstjes maken maar geen HH lijstjes wanneer ik wat zou moeten doen.

      Verwijderen
  4. Helemaal met Esther eens. Ik begin gewoon in de ochtend met wat er gedaan moet worden. Daar hoef ik niet over na te denken want dat zie ik zo wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant zeg. Ga me er ook eens in verdiepen.
    Soms is het zo moeilijk om alles bij te houden, zeker met een kleintje in huis!
    Groetjes Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vraag je familieleden die commentaar hebben je een ochtendje te komen helpen, dan kun je je lijstjes weggooien. Ik ga ook door mijn huis als Flylady, en ik heb het inmiddels zo georganiseerd dat ik met een ochtendje of wat klusjes tijdens de tv reclames helemaal klaar ben.
    Doe maar rustig aan.
    Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik houd van het principe van babysteps. En wat je zegt: het is beter dan het was. Dus wat wil je dan nog meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet het niet, ik vind het nog vrij lastig om alles hier schoon en netjes te houden. Ik moet er nog een goed systeem voor vinden.

    Trouwens, je hebt me echt geïnspireerd met de bujo. Ik ben er ook mee begonnen en hoop dat het zo goed gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...