donderdag 7 februari 2019

PMDD: accepteren of blijven vechten?

De afgelopen week heb ik niet geblogd. Helaas had ik weer erg last van mijn hormonen en dan komt er vaak weinig (positiefs) uit mijn handen.

Wel heb ik de afgelopen dagen veel nagedacht over hoe ik omga met de PMDD. Er is een periode geweest dat het een stuk beter met me ging. Ik had redelijk geaccepteerd dat PMDD een onderdeel van mijn leven was en probeerde mijn dagen daarop aan te passen door maandelijks naar de sauna te gaan, meer rust te nemen en lief voor mezelf te zijn in die periode.

Toen begon ik met rijlessen. Dus even geen geld voor de sauna. En ik begon ook weer te balen van de PMDD, omdat ik bijvoorbeeld mijn tussentijdse toets nogal verknalde dankzij mijn horrormonen. Toen ben ik weer gaan vechten. Ik wilde het niet meer, dus ik ging wéér langs de huisarts, langs de gynaecoloog.... Begon weer met nieuwe behandel-opties enzovoort.

Maar blijkbaar werkt al dat vechten tegen de PMDD juist averechts. Hoe meer ik bezig ben met beter worden, hoe meer ik óók gefocust ben op het ziek zijn. En dat werkt dus niet om beter te worden, gek genoeg. Want het enige wat ik dan denk is: ik doe lichttherapie, ik slik medicatie, ik heb mijn eetpatroon aangepast en ik voel me nog steeds niet goed.... Wat is er mis met mij?! In plaats van dat ik me probeer te focussen op wat ik nodig heb en op wat er wél goed gaat.

Kortom: ik heb me er een beetje teveel in mee laten sleuren en dat is gewoon niet handig. Vanaf nu ga ik dus weer proberen om liever voor mezelf te zijn en ik hoop dat ik me dan ook weer wat beter zal gaan voelen.

6 opmerkingen:

  1. De Hartelijke Hulp had eens een mooie tekst: Alles wat je voedt groeit.
    Als er in mijn leven iets niet lekker loopt herhaal ik die als een soort mantra. Helpt me enorm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He wat rot dat het niet zo lekker gaat. Sterkte.

    Groetjes Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte met uitzoeken waar de balans ligt. Kan me voorstellen dat ertegen vechten juist veel extra energie kost tov accepteren en erom heen werken. Succes gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is ook gewoon moeilijk zoiets te accepteren. Acceptatie is geen drol die je in een keer doorslikt. Je focus lag even bij de rijlessen. Dat was spannend, er zat een prestatiedrang achter. En dan ben je minder bezig met de rest.
    Als je weer aandacht geeft aan dat wat je leerde om de PMDD te verzachten, gaat het vast weer beter.
    Het zal vast nog een keer gebeuren als er weer iets anders groots je aandacht vraagt. Dat hoort erbij denk ik. Ik herken dat en heb het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is ook vervelend om zo'n last te hebben, dus ik kan me best voorstellen dat je daarmee bezig bent. Maar supergoed van je dat je dit patroon herkent en de knop gaat omzetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaiks... helaas herkenbaar. Heb je Eileen Engels al eens geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)