zaterdag 22 april 2023

Wisseling van coach

Sinds vorig jaar april heb ik een autisme-coach die mij ondersteunt in het dagelijks leven en mij helpt om te gaan met mijn autisme. Het was niet makkelijk om de stap te zetten om hulp te vragen, maar mijn coach heeft mij in het afgelopen jaar zoveel geholpen qua ontwikkelen van nieuwe strategieën. Door haar heb ik meer structuur en overzicht gekregen in mijn leven en kan ik beter omgaan met situaties die voor mij stressvol zijn. Ook heb ik meer geleerd over waar mijn grenzen liggen en hoe ik die beter kan aangeven. 

Twee weken geleden kreeg ik te horen dat mijn coach een andere baan had gevonden en weggaat bij de organisatie. Hoewel ik helemaal begrijp dat mensen soms een andere baan vinden, maakte het ook onrustig. Wat zou er gebeuren met de coaching? Zou ik weer moeten wachten terwijl de organisatie op zoek gaat naar een nieuwe coach en op een wachtlijst terecht komen? Ondanks dat ik opzich wel het idee had dat ik niet veel nieuws meer leerde bij de huidige coach, vind ik verandering niet fijn en was ik erg nerveus over hoe het verder zou gaan. 

Gelukkig heeft mijn huidige coach inmiddels vervanging geregeld en kan ik na de meivakantie voor het eerst kennis maken met mijn nieuwe coach. Het is natuurlijk altijd even wennen om met iemand anders te werken en nieuwe routines op te bouwen, maar ik ben wel heel erg opgelucht dat ik direct door kan met mijn nieuwe coach. Wat ik heb begrepen werkt mijn nieuwe coach al langere tijd in de organisatie, dus ik hoop weer een heleboel nieuwe dingen van haar te kunnen leren, want zoals k al zei: met mijn huidige coach had ik niet het idee dat ik verder kwam in de thema's waarin ik nog hulp zou willen. 

6 opmerkingen:

  1. Je hebt de laatste jaren zoveel therapieen en coaching gehad, ben je dan op een gegeven moment niet klaar ermee?
    Wat kan je verder nog leren en waar heb je dan blijvende begeleiding nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu 1 jaar mijn diagnose (bijna) en dus pas 1 jaar hulp die ook echt aansluit op de dingen die ik ervaar.

      Verwijderen
    2. Een jaar klinkt mij dus echt als al heel lang. Je weet dan toch al wat het "probleem" is en hebt handvatten om daarmee om te gaan?
      Ik ben een keer bij psycholoog geweest om er achter te komen wat mijn probleem was, na vaststelling en 5 verdere sessies was dat klaar.
      Sorry als ik het niet begrijp dat het soms zo lang moet duren. Waar praten jullie dan een uur lang over?

      Verwijderen
    3. Die handvatten leer je bij therapie inderdaad. Maar het toepassen in de praktijk is iets waar mensen met autisme vaak wat meer moeite mee hebben dan gemiddeld, en het ook goed volhouden kan lastig zijn. Dus daar krijg ik nu hulp bij. Hoe lang dat nog gaat zijn weet ik niet. Sommige dingen gaan nu goed, maar als ik in een crisis situatie zit kan dat zo weer weggeslagen worden.

      Verwijderen
  2. @Lot, met een man en een zoon met ASS heb ik geleerd dat ze zomaar om iets heel kleins, waar wij "normale" mensen "gewoon" mee omgaan voor hen heel lastig kan zijn. Het is dan ook heel prettig dat ze kunnen sparren met iemand de ze begrijpt en ondersteund. Voor hen geldt helaas niet: dat doe je toch "gewoon" of dat doe je "even". Jammer genoeg weten heel veel mensen niet wat het inhoud en walsen dus geregeld over de grenzen van deze mensen. Misschien goed bedoeld, maar beter is om dan je mond te houden. Zelfs mij, waarvan men vindt dat ik niets mankeer, deed de opmerking en je onbegrip richting Daantje zeer. Helaas zijn heel veel mensen onwetend wat het inhoud een "autist" te zijn. Daantje, voor jouw reactie maak ik je een compliment. Niet in de verdediging geschoten, maar alleen maar vertelt hoe het werkt. Hulde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande, knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)