zondag 30 april 2023

Mijn eerste jaar als autist: wat ik heb geleerd*

Door de wisseling van mijn coach zijn er momenteel wat meer blogposts over autisme achter elkaar. Dit gaat niet zo blijven. Binnenkort volgt een verslag van onze vakantie in het Zwarte Woud. Dit is geen autisme blog geworden, het kwam gewoon even zo uit door de timing en ik was al een tijdje bezig met deze blogpost. 

Een jaar geleden kreeg ik de diagnose autisme spectrum stoornis. Hoewel ik al lang het vermoeden had, was het toch wel een flink verwerkingsproces nadat ik de diagnose daadwerkelijk kreeg. Het maakte me erg bewust van hoe ik altijd (spreekwoordelijk!) op mijn tenen heb gelopen en maakte dat ik me af ging vragen hoe ik dat de rest van mijn leven wil gaan doen. Inmiddels is er veel veranderd en heb ik veel geleerd. In deze blogpost deel ik mijn ervaringen en inzichten.

Zelfacceptatie is belangrijk

Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is dat zelfacceptatie heel belangrijk is. Het accepteren van wie je bent, inclusief je sterke en zwakke punten, is de eerste stap naar zelfverbetering en persoonlijke groei. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om te accepteren dat je niet altijd alles hoeft te verbeteren. Soms kun je ook gewoon accepteren dat bepaalde dingen nu eenmaal bij je horen. We zijn allemaal mensen met goede en slechte kanten tenslotte. 

Het is oké om hulp te vragen en grenzen aan te geven

Door mijn autisme loop ik soms tegen dingen aan die andere mensen helemaal niet lastig vinden. Soms begrijp ik dingen niet direct. Voor mijn diagnose was ik dan nog heel lang aan het puzzelen, maar tegenwoordig ben ik eerlijk als ik iets niet snap of als iets niet lukt. Het is oké om hulp te vragen en om aan te geven dat je ergens niet de energie of tijd voor hebt.

Autisme heeft ook positieve kanten

Autisme wordt vaak gezien als iets dat alleen negatief is, maar er zijn ook veel positieve eigenschappen. Ik kan mezelf bijvoorbeeld heel snel heel diep verdiepen in een onderwerp en heb een goed oog voor structuur en planning. Ook kan ik goed patronen doorzien en ben ik iemand die met liefde de diepte ingaat in gesprekken. 

Gezonde gewoontes zijn belangrijk

Een goede nachtrust, gezond eten, beweging, structuur en ontspanning zijn allemaal factoren die bijdragen aan jezelf beter voelen. Dit geldt natuurlijk voor iedereen, maar ik merk dat ik dingen een stuk makkelijker aankan als ik goed op dit soort dingen let. Door het aanleren van gezonde gewoontes zoals regelmatig mediteren, op tijd naar bed gaan en elke dag wandelen voel ik me beter en ben ik beter in staat om met de uitdagingen die autisme met zich meebrengt om te gaan.

Sociale contacten zijn waardevol

Mensen denken vaak dat autisten weinig behoefte hebben aan contact. Bij mij is dat zeker niet zo. Dit afgelopen jaar heb ik veel steun, liefde en begrip mogen ontvangen van verschillende mensen. Sommige relaties zijn verdiept, andere wat minder geworden. Door het onderhouden van relaties met de mensen die mij accepteren zoals ik ben, voel ik me verbonden met anderen en sta ik er niet alleen voor. Ook kan ik veel leren van anderen en anderen ook van mij .

Niet alles hoeft perfect te zijn

Ook dit is een stukje acceptatie: niet alles hoeft perfect te zijn om een mooi mens te zijn. 💕


Mijn eerste jaar als autist was een jaar vol ontdekkingen en groei. Door het accepteren van wie ik ben, het vragen van hulp en het aanleren van gezonde gewoontes heb ik veel bereikt. Ik zit veel lekkerder in mijn vel dan een jaar geleden en ik ben trots op wat ik tot nu toe heb bereikt. Ik hoop dat ik anderen kan inspireren om ook te groeien en zichzelf te accepteren zoals ze zijn.


*natuurlijk is de titel een beetje misleidend, ik ben al vanaf mijn geboorte autistisch, maar ik weet het nu 1 jaar. 

3 opmerkingen:

  1. Rust, reinheid en regelmaat zijn voor baby's al belangrijk leerde ik destijds uit het boek van Dr Spock, maar is eigenlijk voor iedereen belangrijk en dat wordt in deze drukke wereld wel eens totaal vergeten.
    Hoe gaat Sander er mee om? Die zal het ook niet altijd gemakkelijk hebben gehad. En is jullie relatie ook veranderd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat het afgelopen jaar je zoveel heeft gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je je zoveel beter voelt nu!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)