woensdag 19 november 2014

Waarom ik nooit in mijn eentje koekjes bakte (tot nu toe)

"Vindt je het zwaar? Dan neem ik het wel van je over..." of "Kom, ik doe het wel, want dit is teveel geklieder..." of "Nee, het deeg is nog niet goed genoeg gemengd, laat mij het maar doen..." Dit werd vroeger tegen mij gezegd als ik mee wilde helpen met bakken. Ik mocht vanalles doen, maar het kneden ging niet goed / snel genoeg en daarnaast vond ik het zelf ook vies en zwaar werk, dus liet ik het me ook maar al te graag uit handen nemen.

Meestal weet ik het zelfs nu nog wel zo te regelen dat als ik iets ga bakken, dat Sander of mijn zusje meedoen. Zo heb ik vorige week ouderwetse pepernoten gebakken met mijn zusje en als we appeltaart maken dan zorg ik er altijd voor dat Sander er is om het "zware kneedwerk" voor me te doen. Ik heb het eigenlijk nooit meer echt geprobeerd.

Maar gisteravond gingen we wat kerstspulletjes naar beneden halen, waaronder de kerstmannen-koekjespot. En toen vroeg Sander heel schattig of ik dan een keertje koekjes voor hem wilde gaan bakken, omdat dat hem zo leuk leek. Dus vooruit, ik besloot dat ik me eens over mijn afkeer voor kneden heen moest zetten. Dus zo gezegd, zo gedaan.

En ik moet zeggen: eigenlijk ging het best wel goed. Het was helemaal niet zo vermoeiend als ik me herinnerde en ook eigenlijk helemaal niet zo vies! Wat ben ik toch af en toe een aansteller! ;) De koekjes staan nu af te koelen, dus ik weet dus nog niet 100% zeker of ze lekker zijn (al heb ik wel van het deeg geproefd en als dat een goede voorproef is zijn het heerlijke koekjes!), maar ik ben blij dat ik weer eens iets nieuws heb gedaan en dat ik nu voortaan weet dat ik dit echt wel gewoon zelf kan :)

Is het gek dat ik dit als een kleine overwinning op mezelf zie?!


17 opmerkingen:

  1. al het deeg dat gekneed moet worden (koekjes, boterkoek, appeltaart) gaat in de foodprocessor met hakmes. Ideaal. ook ik heb een hekel aan kneden met mijn handen.
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je toch weer lief voor Sander. En ja, je mag het als overwinning zien. Of als groei. Je weet nu ook al welke woorden je bij je zoon als jullie bakken niet moet zeggen,...laat hem maar zelf klungelen met deeg.
    Ik heb zoals vorige schrijfster ook een foodprocessor met hakmes, voor de dagen dat ik niet de kracht heb om te kneden. De andere dagen kneed ik wel zelf, scheelt heel wat afwas. Die heb ik nu wel wel terugverdiend...na al die jaren kneden van eigen deeg.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zal dat inderdaad anders doen. Maar moet er wel bij zeggen: het is altijd vanuit een liefdevolle gedachte tegen mij gezegd. Alleen achteraf zegt mijn moeder zelf ook wel eens: ik had je wat minder beschermend moeten opvoeden en wat meer zelf je fouten moeten laten maken. :)

      Verwijderen
  3. Goed van je, is zeker een overwinning op jezelf hoor!
    Dadelijk ga je het nog leuk vinden ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, wie weet ;) Als alle baksels zo goed lukken als deze koekjes dan zou dat zomaar kunnen. Ze zijn echt heerlijk! Moet echt moeite doen om ze niet allemaal op te eten voordat Sander thuis is.

      Verwijderen
  4. Oh ze zijn al klaar! Ik hoop dat ze jullie zullen smaken :) Ennuh...zeker een overwinning hoor <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo, nou ze smaken zeker!! Jeetje, wat een gevaarlijk recept is dit. Zo lekker dat ik het elke dag wel wil maken :D

      Verwijderen
    2. Super om te horen :) Heel herkenbaar trouwens, ik zou ze ook wel iedere dag willen maken haha.

      Verwijderen
  5. kneedprogramma op de broodbakmachine... luie koekenbakker :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha.... wij gebruiken koekenbakker trouwens wel eens als scheldwoord :P Dus dit klinkt best grappig dat je het over jezelf zegt ;) Het betekent zoiets als kluns :P

      Verwijderen
  6. Nou, zeker wel een overwinning, zou ik zeggen.
    Ze zien er heerlijk uit! Binnenkort ga je misschien wel elke week met je zoontje koekjes bakken, als jullie dat leuk gaan vinden.
    Die van mij vonden het altijd erg leuk, vooral het ondedeel van het voorproeven van het deeg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat vond (en vind!!) ik ook één van de hoogtepunten van het koekjes bakken moet ik zeggen ;)

      Verwijderen
  7. Ze zien er heerlijk uit!
    Mijn zoontje(net 3) vind het ook leuk om te kijken en te helpen. éven proeven?' staat hij dan met een lief gezicht te vragen.
    En ik moet uitkijken anders is bijvoorbeeld mijn net gemaakte bodem van de appeltaart weer kapot. Dan zie je mooi een paar vingers erin, waar hij gauw weer wat gepakt heeft. haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg herkenbaar wat je schrijft over je moeder. Dat had ik ook aan me. Totdat dochterlief mij wel vertelde dat ze heus alles zelf kan. Dus inmiddels is het dat ik vraag, wil je koekjes of wafels of zoiets dergelijks voor me bakken? En ja hoor. Dochterlief vindt het erg leuk. Langzaamaan ben ik haar aan het leren om te koken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk joh!! :) Ik heb lang gedacht dat ik het gewoon allemaal niet kon, die dingen die mijn moeder van me overnam. Maar dat was meer mijn eigen karakter dan dat het aan haar lag. Fijn dat jouw dochter er anders op reageerde :)

      Verwijderen
  9. Ziet er goed uit hoor! Hier ook geen fan van het deeg maken. Gebruik daarvoor altijd de keukenmachine!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)