vrijdag 5 juni 2015

Mijn haat-liefde verhouding met borstvoeding

Ik heb dit stukje al heel vaak willen typen, maar vind elke keer de woorden niet. Vandaag dus maar weer eens een poging.... ;)

Ik heb een haat-liefde verhouding met borstvoeding. Ik had zelf dolgraag borstvoeding willen geven, maar helaas moest ik na 4 weken stoppen. Het gaf me zóveel stress en spanningen dat ik eigenlijk helemaal niet meer kon genieten van het moederschap. Dus ben ik gestopt. Die keuze heb ik niet licht gemaakt, daar zijn veel tranen aan vooraf gegaan.

En wat doet het dan pijn als je van andere moeders de volgende dingen te horen krijgt:
  • Vrouwen die geen borstvoeding geven of (te) snel stoppen hebben geen doorzettingsvermogen
  • Alleen als je borstvoeding geeft heb je het beste voor met je kindje
  • Kunstvoeding is vergif
  • Als je borstvoeding geeft heb je een betere, sterkere band met je kindje
  • Enz, enz.
Dat, gecombineerd met de stukjes in de krant die er toch wel elke week een keer instaan, zoals: Doutzen Kroes die weer eens een foto neerzet van zichzelf borstvoedend, een vrouw die is weggestuurd bij de Primark etc. geeft je soms als flesvoedende moeder wel het gevoel dat je een "tweederangs" moeder bent. En maakt ook wel eens dat ik me opstandig, boos en zelfs vijandig voel naar moeders toe waar het wél lukte om borstvoeding te geven. 

Soms staat het haat-liefde gevoel meer op de voorgrond, soms kan ik er wat nuchterder naar kijken. Maar het liefst zou ik wat meer neutraal willen worden in mijn gevoel over borstvoeding. Hier ben ik dus ook druk mee bezig. Ik probeer me niet meer te mengen in discussies over borstvoeding (lukt soms wel, soms niet!) en probeer iedereen in zijn waarde te laten. En me te beseffen dat de media ook een groot aandeel heeft in deze "mommy-war" die elke keer weer terugkomt. Het is tenslotte momenteel nogal een hot topic en er valt veel geld mee te verdienen..... Zet bijvoorbeeld een borstvoedende moeder op de cover van een tijdschrift en je weet geheid dat er veel aandacht voor zal komen op social media.

Wat wil ik nu bereiken met dit stukje?? Eigenlijk niet zoveel ;) Gewoon even mijn gevoelens van me afschrijven, maar daarnaast ook even duidelijk maken: de mommy war bestaat eigenlijk helemaal niet zo groot als dat je zou denken op internet! Het is een handjevol moeders die extreem pro-borstvoeding zijn en een handjevol die extreem tegen is. Maar de rest is volgens mij wel aardig neutraal.... Alleen tsja, neutraal doet het niet zo goed in de krant natuurlijk ;)


Dan wil ik dit stukje graag nog afsluiten met een mooie quote:
Loved, nurtured, fed..... Enough said!

Oftewel: geliefd, verzorgd, gevoed.... Dan is het goed!!


35 opmerkingen:

  1. Ik denk maar zo iedereen doet het op zijn eigen manier.

    bij mijn eerste wilde ik perse geen borstvoeding geven. ik vond het gewoon niks. Had er geen goed gevoel bij. mijn verloskundige bleef maar vragen waarom. naar de zoveelste waarom schoot ik uit mijn slof. Waarom? vraag je dat aan mensen die wel borstvoeding willen geven ook meerdere keren? toen was het klaar. 1 vriendschap heb ik ook verbroken Door de zeer kwetsende opmerking. ik had een huilbaby omdat ik geen borstvoeding gaf. Na 10 weken had ik een keer een arts die verder keek en zag dat er een wervel in haar nek was verschoven en heeft mij ook direct een recept voor geschreven voor dieetvoeding. ik had direct een ander kind. jammer alleen dat mijn verlof er toen op zat.

    Bij tweede heb ik het wel een kans gegeven maar de begeleiding in het ziekenhuis was ruk. kunnen ze nog zoveel certificaten op de gang hebben hangen. Na ziekenhuis periode nog een lactatie deskundige ingeschakeld maar ik en die vrouw lagen totaal niet op 1 lijn. was er klaar mee.

    ach ze zijn beiden groot geworden. oudste is nooit ziek geweest en doet het ook prima op school.

    zolang mensen mij in mijn waarde laten doe ik dat bij hun ook. Een andere vriendin geeft haar kind van 4 nog steeds borstvoeding. Ja ik heb mijn bedenkingen erbij maar elke moeder doet waar hij zich goed bij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo hopelijk heeft dit stukje je opgelucht! Wat jammer dat je er zo op terugkijkt. Dat is niet nodig! Maar ja, gevoelens hè.....
    Je hebt gedaan wat je kon, dan is het toch goed? Iedere moeder maakt voor zichzelf en haar kind keuzes. Dat mag. Ik zal nooit zeggen dat bv beter is als fv. Je moet daarin doen wat het beste bij jou en je kind past.
    Ik heb mijn kinderen wel BV kunnen geven, dat vonden veel mensen in mijn omgeving weer knap: dat je dat kunt met zoveel kinderen om je heen (ik heb er nu 6) Tja, voor een fles moet ik ook gaan zitten toch? Maar ik weet zeker dat als het bij mij niet van een leien dakje was gegaan, ik dus ook geen bv had gegeven. BV is leuk, maar echt niet ten koste van alles.

    En al heb ik alle kinderen een jaar bv gegeven, ik kijk weer vreemd naar moeders die lang voeden. Ik blijf het een raar gezicht vinden: een peuter/kleuter aan de borst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar! Bij onze oudste exact hetzelfde verhaal als wat jij beschrijft: na 4 weken met pijn en moeite gestopt omdat het gewoon niet ging.
    Bij zoonlief heb ik het niet eens geprobeerd, en dan krijg je zo mogelijk een nóg grotere lading commentaar.

    Maar: ik ben er wel vanaf het begin een blije moeder van geweest. Inmiddels doet zoonlief het goed en zegt hij 'mama'. Zal wel goed zitten met die band :).

    Succes met neutraal worden ;). Ik vind het niet zo makkelijk, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft om neutraal te zijn :)

      Verwijderen
    2. Natuurlijk blijft borstvoeding het beste voor je kind. Maar als het om wat voor reden dan ook niet lukt, hoef je daar niet voor veroordeeld te worden. Moeders die het bij voorbaat niet willen proberen omdat t niet bij ze past kan ik niet volgen, maar nogmaals ieder moet t zelf weten.

      Verwijderen
  4. Ik wilde geen bv geven maar meteen de fles. Ook veel weerstand gehad, belachelijk dat je je moet verantwoorden tegen over sommige je doet gewoon wat goed voelt. Ik heb er geen seconde spijt van gehad en mijn dochtertje heeft het er prima op gedaan. Vind dat mensen elkaars keuze moeten respecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De borstvoedings-maffia wordt het ook wel genoemd. Mijn vriendin geeft wel borstvoeding, maar de druk om dat zo lang mogelijk vol te houden vind ik echt bizar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt, zo noemen ze het wel eens. Maar ik probeer daar niet (meer) aan mee te doen, want ik geloof niet dat over en weer hatelijkheden strooien iets gaat bijdragen aan meer respect voor elkaars keuzes :)

      Verwijderen
  6. Jij bent veel te kritisch voor jezelf. Er zullen best voordelen aan borstvoeding zitten maar ook nadelen. Ik heb vier maanden borstvoeding gegeven maar de pijn door de tepelkloofjes is echt niet alleen genieten met je kind. Afkolven lukte mij niet dus na vier maanden met een huilbaby die ik alleen kon voeden was ik bijna een wrak.
    Maar de druk uit de "samenleving" hoe je te leven hebt is vaak groot.
    Niet alleen op het gebied van borstvoeding.

    Jij doet het goed. Je hebt een lekker kind waar je veel van houdt.
    En die een aandacht, tijd en liefde van jou krijgt die echt niet alle borstvoedende moeders aan hun kinderen geven.
    Als Doutzen Kroes straks weer de wereld rond reist ben jij bij Tobias.
    Om maar iets te noemen.
    Geniet van je zoontje Daantje en laat je niet onzeker maken.
    Nergens voor nodig.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begrijp je volkomen! Borstvoeding geven is niet voor iedereen evident. Bij mijn twee oudste kinderen lukte, bij mijn derde kind was heel erg moeilijk. Mijn zoontje kwam amper bij en ik zat wekelijks bij de kinderarts omwille van zijn lage gewicht. Toch wou ik kost wat kost doorgaan met BV. Ik was, denk ik, al helemaal gebrainwasht door de borstvoedingsmaffia. Na een maand of drie heeft de kinderarts me verplicht om flesjes bij te geven. Ik heb nog tot 5 maand (gedeeltelijk) BV gegeven. Achteraf denk ik: waarom heb ik mezelf zo gekweld? Ikzelf heb als baby ook geen BV gekregen en toch ben ik gezond. Niks mis met flesvoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vervelend dat je het zo voelt *knuff*

    Ik vind het jammer als mensen het niet proberen, omdat ik er zelf zo van kon genieten.

    Bij mij werd het vanwege allergieën ook aangeraden. Ik heb geen idee hoever ik zou zijn doorgegaan als het moeilijk was gegaan. Ik vind het zo vervelend dat jij (en anderen) zo veroordeeld wordt (worden) als het niet lukt.

    Laten mensen vooral naar zichzelf blijven kijken, iedereen doet toch z'n best, nietwaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is mij bij beide kinderen niet gelukt, en ja, vooral bij de eerste heb ik daar veel tranen om gelaten. Tot mijn huisarts zei dat mijn kind veel meer aan een ontspannen mamma had en het vooral leuk moest zijn om een baby te hebben. Bij de 2e dacht ik dat het allemaal prima lukte totdat bleek dat dochter niet goed groeide in gewicht. Toen was ik er ook meteen klaar mee, geen traan om gelaten. Ik heb het me nooit aangetrokken, maar ik vertoefde toen ook praktisch niet op internet. Scheelt ook, een kleiner kringetje zonder fanaten ;-) Want op internet wordt het idd helemaal opgeblazen, net als alles eigenlijk. Ik ben ook helemaal neutraal: vind borstvoeding geven een prachtig iets, maar snap het ook als het niet iemands keuze is of als het gewoon niet lukt. Ach, het is hetzelfde als die huisvrouwen-discussie, je doet het toch nooit goed. Ik heb er lak aan, het is toch mijn leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vier kinderen gekregen. Astma, reuma, colitus ulcerosa, eczeem in de familie. Eerste kreeg de fles na een mislukte bv poging van 3/4 weken -> ze heeft astma gekregen. Echter met de kleuterleeftijd zijn alle klachten tot nu toe verdwenen. Tweede kind bv gehad tot 9 maanden -> heeft heel veel eczeem gehad, echter geen astma gekregen. Nu geen klachten meer. 3e kind bv tot 2 jaar-> geen klachten tot na de puberteit,toen eczeem ontwikkeld en nu colitus ulcerosa, 4e kind bv tot 9 maanden, is nu 25 jaar en heeft tot op de dag van vandaag veel last van eczeem.
    Wie het weet mag het zeggen....
    Laten we elkaars keuzes respecteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. herkenbaar meis!!! heel herkenbaar!! bij 1e moest ik kolven omdat dochter te vermoeid was na hele zware bevalling.. na 5 dagen had ik niet het gevoel dat dit nou goed werkte.. om de 2 u kolven, om de 3u fles geven, voordat ik slaap duurt het eenuur dus dat kon gewoon niet want dan was het al kolf of flestijd.. niemand kwam aan rust toe en ik had niet het gevoel dat dochter het zou snappen om zelf uit mn borst te gaan drinken, want een fles gaat zoveel makkelijker en sneller.... dus na 5 dagen opgegeven..toen werd dochter ook opgenomen met iets te hoog billirubine (geel zien) en hierbij ondertemp, slap armpje/suf, etc.. mooi moment om helemaal te stoppen met kolven..

    bij de 2e 10 dagen volgehouden maar hij werd opgenomen in het ziekenhuis met spruw en hij kwam niet aan.. had in die 10 dagen maar 1x gepoept wat mij wel verontruste (maar niet genoeg) maar de vk en kraamhulp niet... ????? achteraf kreeg hij dus gewoon te weinig binnen met mijn bv.. dus toen ook maar mee gestopt.. ik kon dus niet op mn gevoel vertrouwen (want ik was gewoon zo aan t genieten van hem, de makkelijke bevalling, t makkelijke herstel in vergelijking met de 1e, dat ik wel t gevoel had dat t goed ging en ook vk en kraamhulp zeiden dat t goed ging en daar wou ik op vertrouwen...) dus na 10 dagen gestopt, fles gaan geven zodat ik kon zien wat hij binnen kreeg en dat ging super, daarna kwam hij gewoon goed aan.. ;)

    maar ik merk wel dat ik me eroverheen heb gezet.. ja ik had BV willen geven, maar niet ten koste van mezelf of ons gezin!!!
    iemand zei ooit.. en dat is mijn lijfspreuk geworden hierin:
    De beste voeding voor je kind, is de voeding die je met LIEFDE geeft!!!! onthou die alsjeblieft!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onze beide kinderen zijn groot gekomen met een combinatie van borstvoeding en fles omdat kolven gewoon niet lukte. Dus toen ik weer ging werken 's morgens en 's avonds borstvoeding en overdag kregen ze de fles. Ik sluit me aan bij Dertiger 'voeding met LIEFDE' dat werkt het best. JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Och weet je, zolang je van je kinderen houdt en ze een veilig thuis biedt doe je het goed.
    Bij mijn eerste twee heb ik het geprobeerd. Lukte niet. Bij de derde bewust gekozen voor de fles, zodat ik ook kon genieten van de kraamtijd. Krijg je dan een longembolie....
    Nahja die kleine deed het geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mijn kinderen kreeg ik in de jaren zeventig. Allemaal aan de fles. Nooit commentaar gehad van mijn omgeving. Dat speelde toen nog niet. Het lag waarschijnlijk aan de tijd, de vrouwenbeweging vierde hoogtij. Mijn kinderen veel geknuffeld, voorgelezen en samen gezongen. Altijd laten merken dat ik veel van ze hield en hou. Ik heb een geweldige relatie met mijn kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik kreeg mij dochters begin jaren 70. Er werd nooit moeilijk gedaan over wel of geen borstvoeding. De oudste ging na 3 dagen wegens geelzucht naar het ziekenhuis. Bij de jongste ben ik er niet eens aan begonnen. Ook ik knuffelde, las voor, wandelde en ga zo maar door. (alle tijd voor ze als thuisblijfmoeder. Nog steeds een prima band met de twee veertigers.Lidy

      Verwijderen
    2. Ik ook eind 70 en ook meteen flesjes. Ik zag er zo tegenop, aan tepels kan ik nauwelijks iets velen.
      Lag ik kraamkliniek -die waren er toen nog- en ik was niet de enige, wat ik aan getob zag van de andere moeders deed me ook later niet meer twijfelen.

      Verwijderen
  15. Ik lees je blog al even mee en deze keer voel ik me wel aangesproken om te reageren. BV is een item dat me zeer veel bezig houdt. Ik heb een dochter van 9 maanden en geef haar BV.
    Ik vind het jammer dat je zo negatieve reacties krijgt van andere mama's. Toch wil ik er graag wat kanttekeningen/opmerkingen bijplaatsen:
    - Vrouwen die geen borstvoeding geven of (te) snel stoppen hebben geen doorzettingsvermogen: volgens mij is er vooral een gebrek aan informatie en hulp. Door mij in te lezen (boeken en FB-groepen) en een goede vroedvrouw aan huis, kreeg ik een beter beeld over wat normaal gedrag en normale behoeftes zijn van een baby. En dit maakt het wel makkelijker 'vol te houden'.
    - Alleen als je borstvoeding geeft heb je het beste voor met je kindje: Ik ben ervan overtuigd dat elke moeder het beste voor heeft met zijn kind. En zoals ik hier boven als las in een reactie: beter een ontspannen moeder die KV geeft, dan een gestresste moeder die BV geeft.
    - Kunstvoeding is vergif: Vergif zal het zeker niet zijn; anders mocht het niet verkocht worden :). Maar ik ben er wel van overtuigd dat het BV betere/meer/andere voedingsstoffen bevat.
    - Als je borstvoeding geeft heb je een betere, sterkere band met je kindje: Ik denk dat je op een andere manier een sterke band opbouwt. Want als je gelooft in deze stelling, zou het willen zeggen dat papa's geen sterke band met hun kindje kunnen aangaan..? Tenzij mijn man stiekem af en toe ook de borst geeft..:-p

    Zoals je misschien kan lezen, ben ik wel zeer overtuigd van mijn keuze voor borstvoeding. En ja, ik vind het soms jammer/raar als vrouwen het zelfs geen kans geven. Maar behoor ik daarom tot de borstvoedingsmaffia? Dat denk ik niet. Het is zoals je zegt: er zijn extremen aan de ene kant en extremen aan de andere kant. En er is een grote massa daar tussenin.

    Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch wel bijzonder..... Daantje die aangeeft dat ze moeite heeft met gepreek van de BV maffia. En jij die dan toch reageert met dat BV toch echt beter is want meer voedingsstoffen en dat je het jammer vindt dat sommige vrouwen "het geen kans geven".

      Die vrouwen ken ik niet.... wèl vrouwen die KV geven. En waarom ze dat doen hoeven ze mij niet uit te leggen, ook niet dat het wel of niet een kans gegeven hebben....

      Verwijderen
    2. Jammer dat dit jouw reactie is. Ik ga er namelijk vanuit dat Daantje een mening heeft en dat je hier niet persé mee moet akkoord gaan.
      Het valt me op dat als je zegt dat je BV geeft, dat ouders die KV geven dan onmiddellijk in de verdediging gaan. Het lijkt me dan dat ze zelf er niet mee "in het reine" zijn (ik kom nu even niet op een beter woord).
      En ja, ik vind het zeer jammer als het geen kans wordt gegeven. Vooral omwille van (voor mij) stomme redenen. Zo was er onlangs een kennis die geen BV wou geven omdat ze al 9 maanden aan het letten was op haar eten (lees: geen alcohol) en dat ze dat nadien echt wel niet meer wou doen. Dan vraag ik me echt af waarom je een kind wil krijgen..? En hiermee wil ik niet beweren dat dit voor iedereen zo geldt. Maar ik ben wel altijd zeer benieuwd naar de redenen waarom.

      Verwijderen
    3. Ik wil dan wel eens weten waarom jij en zoveel andere meoders denken dat ze het recht hebben om 1. te beoordelen of iemands reden om geen bv te geven wel goed genoeg is, en 2. waarom je denkt dat je het recht hebt om uberhaupt te weten waarom iemand geen bv geeft.

      Vrouwen hoeven zich toch zeker niet te verantwoorden waarom ze het niet willen?! Misschien had die vriendin wel een heel andere reden, maar wilde ze die niet aan jou kwijt omdat het te persoonlijk was.... :/

      Echt jammer dit!!

      Overigens heb ik nergens mijn mening gegeven over borstvoeding, alleen mijn ervaringen en gevoelens gedeeld. Meningen over borstvoeding zijn niet boeiend, vind ik. Er is tenslotte voldoende onderzoek gedaan dat we niet hoeven te discussieren wat het gezondste is, toch?!

      Verwijderen
  16. Ik heb 9 mnd. borstvoeding gegeven, daarna was het op. Dit zeg ik niet met trots ofzo het is meer een gegeven. Daarna merkte ik dat ik blij was dat het afgelopen was, ik voelde mij bevrijd, was minder moe en kon langer wegblijven als ik 's avonds ergens naar toe wilde. Voor mij waren de voordelen vooral praktisch zoals altijd melk bij de hand, geen flesjes hoeven schoonmaken, bij nachtvoeding viel mijn zoon gewoon naast mij in slaap enz. Ook was het natuurlijk goedkoper. Ik voelde mij niet een betere moeder dan anderen die geen borstvoeding gaven. Ik ben daarover ook nooit de discussie aangegaan. Bij de geboorte dacht ik als het niet lukt, dan maar niet. Ook goed, het gaat om de groei van de baby met of zonder borstvoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb geen melk klieren dus voor mij was de keus simpel. Toch weet ik niet of ik aan borstvoeding was begonnen als het wel een optie zou zijn. Mijn twee beste vriendinnen en zus zaten de hele tijd te voeden en dat benauwde me wel. Vooral omdat deze kindjes na maanden nog niet in een ritme zaten wat een slopend effect had op hun relaties en welbevinden. Bij zus is het helemaal goed gekomen, vriendinnen zijn na maanden worstelen overgestapt op de fles.
    Ondanks de fles ben ik heel close met zoon van 16 en dochter van 10. Zelfs ondanks de keizersnee die hen op de wereld zette want dat is ook zo'n commentaar dingetje.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb mij daar nou geen seconde druk over gemaakt, ik heb bij de 1e 6 weken gegeven, de 2e 2 weken, en ze doen het allebei super, zijn nu al behoorlijke pubers..dat is een eindeloze discussie waar je nooit uitkomt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook ik erger me groen en geel aan de discussie.Toch vind ik het ook heel erg jammer dat de meeste kraamverzorgsters en verpleegkundigen zo slecht begeleiden bij borstvoeding want ik denk dat het met de juiste hulp bij veel vaker zou lukken.
    Oudste kreeg borstvoeding, middelste niet, jongste heeft lang bv gehad dankzij een super kraamhulp die een extra cursus had gevolgd en jongste aan het drinken kreeg want jongste dronk sowieso niet genoeg ook niet uit de fles.
    Als bv lukt heeft het heel veel voordelen (en natuurlijk ook een paar nadelen) maar de opmerkingen die mensen en dan meestal andere moeders durven te maken als het niet gaat zijn schandalig en onnodig kwetsend en sommige lactatiekundigen zijn zo erg dat je spontaan op de fles zou overstappen.
    En zoals iemand eerder opmerkte : het is inderdaad net zo'n rot discussie als over thuisblijfmoeders.Moeders zijn onnodig hard voor elkaar.
    Maar goed dat ik bij de jongste al wat ouder was want en lang bv en inmiddels thuisblijfmoeder dus dat was dubbel erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi
    FF n ander vraagje, maar weet niet hoe ik het anders moet doen.
    Welk nr was de flair waar je in stond? nummer 20 of 21. Dan kan ik hem nabestellen

    gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hmm - het blijft een moeilijke kwestie - laat ik zeggen dat ik ook heel erg pro borstvoeding was - was ja - want mijn oudste kind heeft een heel jaar bijna uitsluitend borstvoeding gekregen MAAR toen kwam de tweede en ja, het loopt niet altijd zoals je wil in het leven - dus toen ik het na slechts drie weken 'moest' opgeven, zijn er ook veel traantjes gevloeid ja - maar het was een goede les in nederigheid ook ... en ja, ze zijn beide even groot en even gezond nu :p dus het zal allemaal wel loslopen zekers

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mijn oudste heb ik 6 weken borstvoeding gegeven. Half uur kolven, half uur voeden, uurtje rust en circus begon op nieuw, hij huilde daarbij 20 uur per dag en ik was op! Ik voelde dat ik faalde als moeder want bv is toch het beste? Wat ik mezelf allemaal wijs gemaakt heb! De kinderarts gaf toen aan dat ik moest stoppen met kolven ( zoontje kon niet aan happen) en vanaf nu kV moest gaan geven.

    Bij tweede zoon heb ik alles op alles gezet om maar bv te kunnen geven. De eerste 4 weken waren drama. Spruw, kloven en borstontsteking. Toch zette ik door want ik wilde niet weer dat faal gevoel. Achter af denk ik vaak waar ben ik mee bezig geweest! Al die druk op de eerste periode met de kleine. Ik heb de tweede wel 10 maanden bv gegeven er waren ook hele mooie en fijne momenten samen. Maar of ik het weer zou doen als ik het over zou kunnen doen. Dat betwijfel ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb alle 5 mijn kinderen heel lang bv gegeven. Nr 3 zelfs 2.5 jaar. Het heeft mij echter vreselijk veel tijd gekost en ontzettend veel energie. Mijn kinderen pakten de tepel ws niet goed. Nu worden kinderen gecontroleerd op een tekort lip en tongriempje, voorheen niet. Doordat ze de tepel niet goed pakten, lagen ze lang aan de borst. Met lang bedoel ik LANG. soms wel uren achter elkaar. Ik denk dat ik per dag wel 10 uur (of meer) met bv bezig was. Uren waarin ik dus niets anders kon doen. Mijn huis verpauperde. We aten vaak een snelle hap. Kon vaak niet weg omdat ik moest voeden. Op feestje zat ik steevast met een baby aan de borst (de hele avond)
    Omdat ik al 1, 2, 3 etc kinderen had gevoed vond ik dat het volgende kind ook recht had op bv. Ik ben blij dat ik het heb kunnen doen. Maar het heeft veel onrust en stress veroorzaakt. Wees dus ook maar trots dat jij wel de keuze kon maken om te stoppen. Het had voor mij (het gezin) misschien ook wel beter geweest als ik dat had gekunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Bij ons eerste kindje heb ik 3 maand borstvoeding gegeven en ben toen moeten stoppen omdat ik met een borstabces zat. Toen ons tweede kindje geboren werd, heb ik 4 maand borstvoeding gegeven en ben toen van onze huisarts moeten stoppen omdat het geven van BV me enorm uitputte en mijn gewicht te laag kwam (45 kg en 1.75 cm). Ik kreeg toen van de huisarts ene spuitje om de BV te laten stoppen en ik had het er zo moeilijk mee dat ik MOEST stoppen.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind dat een keuze van de moeder zelf is. Ik ben niet voor of tegen borstvoeding geven. Wel vind ik dat je overal de mogelijkheid moet hebben om het te geven maar wel zo dat het niet storend is voor je omgeving. Tenslotte mag je wel overal de fles geven.
    Ik had een borstvoedingsjurk en een speciaal t-shirt, Mensen vroegen me vaak of ik mijn kind nog moest voeden. Ze hadden het niet door dat dat al gebeurd was.

    Ik heb mijn oudste (inmiddels 16 jaar) 8 maanden borstvoeding gegeven. Toen moest ik stoppen omdat ze mijn tepels kapot beet met d'r tanden.
    Mijn jongste heeft 12 maanden borstvoeding gehad van een borst. Op dag vier van de borstvoeding had hij een enorme bloedblaar op de tepel gezogen dat ik van die borst geen voeding meer kon geven. Mij werd geadviseerd om te stoppen, maar ik heb toen gevraagd wat het bezwaar was om met een borst door te gaan. "Nou mevrouw, dan loopt u straks met wel 2 heel ongelijke borsten. Dat is geen gezicht, we raden u het af'. Nou zeg, wat een advies zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb vanwege alle allergieën die er in onze familie voorkomen mezelf erg verdiept in borstvoeding. Ik had juist het idee dat er juist van alle kanten druk was om op de fles over te stappen, want dat is toch lekker makkelijk??. Het is mij gelukt om alle kinderen tussen de 1 en 2 jaar te voeden. Het voelde voor mij goed. Ik merk wel dat er in mijn omgeving een groot deel van de fv gevers zich meteen genoodzaakt voelen om uit te leggen waarom ze fv geven, terwijl ik er niet om vraag. En helaas klinkt er bij sommige spijt doorheen en dat vind ik dan een gemiste kans.
    Ik heb trouwens wel moeite met hoe slecht de info/begeleiding in dit land is. In landen waar de info beter is, of kennis van moeder naar kind wordt overgedragen komt de "ik had geen genoeg melk" oorzaak veel minder voor.
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Voor mij is het juist net andersom. Bij mij wordt vaak gevraagd waarom ik niet overstap op de fles, want dat is toch veel gemakkelijker? En dan heb je veel meer tijd voor jezelf, slaapt je baby misschien sneller door én heeft de oppas ook geen moeite met het geven van voeding omdat dochterlief de borst gewend is. Ook ik vraag me dan af waar iemand het lef vandaan haalt om überhaupt mijn keuzes ten twijfel te trekken, ik snap heel goed dat jij dat gevoel hebt wanneer mensen vragen waarom je kv geeft.

    Dat is het nare. Wanneer je borstvoeding geeft krijg je commentaar, maar wanneer je geen borstvoeding geeft (om welke reden dan ook, want ik ben ervan overtuigd dat iedereen de keuze maakt uit liefde voor haar kind en dan doet die reden er eigenlijk niet toe) krijg je net zo goed commentaar..

    Natuurlijk heb ik mijn standpunt over borstvoeding, want daar heb ik zelf bewust voor gekozen, maar het is inderdaad onwijs jammer dat daar altijd een discussie over ontstaat. Vooral op het internet wil die discussie nog wel eens uit de hand lopen. Laat iedereen lekker in zijn waarde, denk ik dan. Je mag ergens best een mening over hebben, maar met zulke onderwerpen (die vaak gevoelig liggen, vooral voor de vrouwen die het wel geprobeerd hebben, maar het om de een of andere reden niet gelukt is) is voorzichtigheid in het delen van die mening erg belangrijk, want je kwetst iemand er zomaar mee (en dat is vaker niet dan wel de bedoeling).

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)