zondag 10 april 2016

Wij willen een auto! Maar wat kost dat?!

We zeggen het al een tijdje tegen elkaar: wat zou het toch fijn zijn om een eigen auto te hebben!! Vooral na zo'n lange treinreis naar schoonfamilie of als we megalang onderweg zijn om ergens te komen waar geen openbaar vervoer rijdt zijn we het zat.

Wat ons elke keer tegenhoudt is de vraag: wat kost zo'n auto nou? Je hebt natuurlijk de aanschafkosten en de brandstofkosten. Daarnaast afschrijving, wegenbelasting, verrzekering en APK. Daarvan heb ik geen flauw idee waar we op moeten rekenen...

Hoeveel zijn jullie per maand / jaar kwijt aan vaste lasten voor de auto?? Voor mijn gevoel is het allemaal Mega duur, of valt dat mee?! Het zal ons in elk geval weer schelen in wat we uitgeven tijdens het reizen. Nu ligt op Utrecht centraal de verleiding altijd op de loer! :/

31 opmerkingen:

  1. Seat Mii, € 230 per maand, plus benzine kosten. Private lease, in het lease bedrag zit alles: verzekering, belasting, onderhoud, vervangend vervoer als je schade hebt etc. Bij max 12.000 km per jaar. Seat mii is heel klein, en niet handig als je nog veel mee wilt nemen zoals kinderwagen etc.
    Hiervoor een peugot 307 station, die koste me zo'n 80 euro per maand meer en het dubbele aan benzine kosten. Was 10 jaar oud, en gekocht bij 5 jaar oud. Die heeft me het laatste jaar veel geld gekost door een paar botte pech schade gevallen: kapotte stuurbekrachtiging waardoor de olie in het stuurhuis gelopen was en beiden vervangen moesten worden, maar dat kan je ook overkomen met een auto van net buiten de garantie. Wel een heel fijne auto met een kind, alles paste er altijd in.
    Bedenk je dus eerst hoe groot de auto moet zijn. Wat moet er altijd mee, hoe groot zijn de afstanden die je rijdt etc.
    De mii vind ik niet fijn om naar bv zuid Frankrijk te rijden. Voor lange afstanden: Rotterdam Enschede neem ik liever de trein nog steeds. Mijn dochter klaagt na een half uur in de auto, maar 3 uur in de trein is nooit een probleem, je kunt lopen, boekje lezen, wat eten, even naar het toilet, kortom veel meer vermaak dan in een auto waar mama moet opletten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat verschilt heel erg per auto. Allereerst de aanschafprijs (wij kopen altijd tweedehands), hoe oud de auto is (onderhoud en afschrijving), hoe zwaar je auto is (wegenbelasting), hoe je hem verzekerd (welke verzekeringen en waar je woont) en hoeveel je rijdt (brandstof).
    Wij hebben een grote auto en rijden niet dagelijks. Wij zijn aan benzine en wegenbelasting zo'n 225 euro per maand kwijt, aan verzekering zo'n 360 euro per jaar en onderhoud zo'n 300 (maar ook wel eens veel meer of veel minder). Omgerekend zo'n 285 euro per maand dus exclusief afschrijving en aanschaf.
    Kijk eens hier, daar staat het allemaal op een rijtje: https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (nb: de kosten voor onze auto liggen aanzienlijk lager dan in de Nibud tabel zie ik nu. Zelfs als ik er 20% afhaal - zoals ze aangeven - voor oudere auto's)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is een auto huren niks voor jullie? Een bezitten is duur reken op zeker 200/300 euro per maand voor een uit het a-segment en als je er eenmaal een heb kun je niet meer zonder :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hebben we wel aan gedacht, maar aangezien we vaak ergens heenrijden en daar dan een paar dagen blijven, maar de auto daar eigenlijk niet gebruiken, is dat best prijzig. Je betaalt dan huur terwijl je hem eigenlijk niet gebruikt.

      Verwijderen
    2. Ik kan de plank totaal mis slaan..maar is dit misschien een kip-of-het-ei situatie?
      Door de reistijden met het ov gingen/gaan wij als we het ov gebruiken meerdere dagen. Toen we nog een auto hadden gingen we in een dag op en neer. Met het ov is dat zeer lastig dus een paar dagen blijven is dan handiger. Maar wordt het daarmee ook meteen het uitgangspunt? Wij slapen namelijk stiekem toch het liefste in ons eigen bed, ssttt niet doorvertellen!

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  5. Het verschilt per auto natuurlijk. Mijn ford fusion is 9 jaar oud inmiddels. Ik heb hem nu 9 jaar ook. De kosten zijn op dit moment €25 voor verzekering inclusief Pechhulp. €50 onderhoud. €100 afschrijving. €40 belasting. €100 benzine. Met deze benzine kan ik 1000 km rijden en kan dus bij jullie wellicht stuk minder zijn. De afschrijving tel ik dan ieder jaar van nieuw tot 11 jaar precies evenveel. Koop je een auto van 5 jaar oud ofzo dan zal de afschrijving een stuk minder zijn. Dus ik denk dat als je uit gaat van z'n €300,00 dat dit dan kan. Ik zou hier woonachtig in een dorp niet zonder kunnen. Althans het zou mij ernstig beperken in wat ik wil. Sommige dingen zouden echt niet kunnen andere dingen zouden veel reistijd kosten. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is echt zo afhankelijk van wat je rijd. Ik weet dat wij een klein vermogen kwijt zijn. Wij zijn namelijk allebei afhankelijk van een auto en hebben er dus 2.
    Ik spaar sowieso ongeveer 250 euro voor onderhoud en vervanging wordt later waarschijnlijk nog iets meer. Wegenbelasting is samen 150 euro per maand, brandstof rond de 300 euro en verzekering is vanaf morgen ongeveer 70 euro omdat we onze nieuwe auto allrisk verzekeren voorlopig. Al met al toch zo`n 770 euro per maand. Maar dat is niet altijd zo duur helemaal niet als jullie hem maar zo weinig zullen gebruiken.

    (en bovendien ontvangen wij ook ongeveer 230 reiskosten vergoeding)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel geld. Wij rijden er twee. Mijn man heeft een nieuwe grote auto waar heel veel benzine in gaat. Nu is de benzine, vooral in België, veel goedkoper dus op het moment gaat het wel. Ik rijd en hoop nog een tijd te rijden in mijn Twingo en die is veel goedkoper in het gebruik. Het is maar net waar je voor kiest. Groot betekent comfort, klein is af en toe niet handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meer door minder10 april 2016 om 21:58

    Voor een beetje auto (tweedehands) ben je al gauw minimaal 300 euro p/m kwijt voor afschrijving,verzekering,wegenbelasting,onderhoud en +/- 10.000 km's.
    Als je hem niet nodig heb voor de werksituatie is het een afweging tussen kosten en/of gemak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aan een auto kan je ook veel zelf doen zoals voor de APK een lijst doorlopen. Google daar ook eens op wat kan en voor welke auto want dat is ook nogal verschillend. Er bestaan ook clubjes die een workshop/garage hebben en andere leren over onderhoud en helpen daarbij.
    Vergeet ook niet de pechhulp als kostenpost op te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hadden een auto (intussen alweer een aantal jaren geleden, stuk of 4 geloof ik) en hebben die bewust de deur uit gedaan. De reden voor de aanschaf was hetzelfde als bij jullie maar uiteindelijk vonden wij het toch zonde, al die kosten voor een paar ritjes per kwartaal.
    Ik snap de frustraties met het ov, die hebben wij ook regelmatig gehad. Gehad?..ja, want daar waar het omslagpunt qua kosten of irritatie (bijvoorbeeld op tijd willen zijn) bereikt wordt huren we een auto. Bo-rent heeft een leuke, een Aygo (oftewel: plastic rammelbak met motor, maar het brengt je van A naar B) voor 15,- per dag (feitelijk incl. alles 40,-). Voordeel van vaker huren is dat ze ons nu wel kennen, dat maakt het makkelijker als er eens iets is. (Zoals bij de crematie van mijn peetoom: de auto mochten we kosteloos 2 uur langer houden ipv een extra dag huren.) Nadeel is dat de auto weer op tijd terug moet zijn, maar met het ov ben je ook niet zo vrij in je tijdsindeling als het lijkt. Voor ons is een auto huren een veel betere oplossing, wel de incidentele lusten maar geen vaste lasten.

    Daarnaast, oké Utrecht cs ontweken, succes met al die benzinestations... Wij stoppen op langere ritten standaard even ergens (benen strekken enz) en dan is zo'n warme kop thee of een ijsje wel erg aantrekkelijk. Auto of ov, bij onze scheelt dat wat die kosten betreft niets.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben een auto uit 2004, 3 jaar geleden gekocht voor €4000, betalen €41 wegen beslasting en €42 verzekering per maand, onderhoud max. €100 per jaar en winterbandenstalling plus het opzetten van de banden 2x per jaar €100,

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij rijden een twingo, voor ons gezin ruim genoeg. Zelfs dat de jongens nog heel klein waren paste er twee kinderwagens in de auto en twee camping bedjes ( inclusief dekens extra matrasjes) en een opklapbare kinderstoel. Daarbij een dakkoffer op het dak voor onze tassen en hup op vakantie. Wij zijn er mee naar Frankrijk geweest geen probleem. We hebben nog geen moment spijt gehad van de keuze voor onze auto. Manlief rijd er veel in we geven dan ook behoorlijk wat uit in de maand aan auto kosten. Maar krijgen ook een deel terug door reiskosten vergoeding. Hoewel we lang zonder auto deden wil ik hem nu zeker niet meer missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. afhankelijk van wat voor auto je kiest... wij zijn niet zo picky en rijden dus twee oude auto's zonder accessoires in een minder populaire kleur. Dat scheelt bakken met geld. Onderhoud is relatief goedkoop omdat weinig poeha, dus er kán weinig kapot, en áls er dan iets is, kun je veel goedkoper repareren (soms zelfs met slooponderdelen). Veel is ook afhankelijk van je garage, of ze een beetje mee willen werken aan goedkoop.
    Onze twee auto's (station en sedan) kosten ons (incl. verzekering, onderhoud, afschrijving, belasting) 150 euro per maand. Tel daar 200 euro benzine p.m. bij op (doorgaans rond de 100-150, en af en toe vakantiemaand)
    Op elk feestje hoor ik dan dat zo'n oude auto altijd pech heeft, maar in ons geval is niets minder waar. In ruim 10 jaar auto's ouder dan 12 jaar rijden hebben we steeds 3-4 jaar gedaan met een auto, die we voor ongeveer dezelfde prijs weer verkocht hebben om redenen anders dan onderhoud (te klein etc). Er is wel eens wat kapot, maar onderhoud is gemiddeld over 10 jaar genomen per auto 300 euro per jaar (incl. beurt en apk).
    Dus zeker wanneer je niet voor werk afhankelijk bent van je auto (al zijn wij dat wel, maar hebben er toch twee), kun je enorm veel geld uitsparen in de aanschaf én maandelijkse kosten, maar heb je soms even meer omkijken naar je auto. Koop je een luxe, dure auto dan heb je (misschien) minder omkijken, maar daar betaal je dan ook dik voor.
    Persoonlijk vind ik dat gefiep over airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, boardcomputer, stoelverwaming, parkeersensor, etc. ook een beetje overtrokken. Vroeger had niemand het en kwam je ook prima aan op je bestemming hoor. En ja, natuurlijk is het fijn, maar het prijskaartje is honderden euro's per jaar... en zó fijn vind ik het niet... Een huis van 5 ton zal ook fijner wonen dan mijn hut van 150K toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vorige wk reden we nog een Toyota Prius 1.5 uit 2008, mooie grote (gezin)wagen.
    Lasten per maand: 166,05 euro (verzekering Beperkt casco 27,05 verzekering, wegenbelasting 39,00 euro, benzine gemiddeld p.m. 100 euro

    Sinds vrijdag rijden we nu VW Polo 1.4 uit 2000 (3 deurs, geen gezinswagen). Stukken minder zuinig maar heeft gezorgd dat we geld vrij maken om extra af te lossen door verkoop Prius.
    Lasten per maand: 140,47 euro (verzekering WA+ 15,47, wegenbelasting 25 euro (provincie Utrecht), benzine 100 euro (is ons doel te behouden).

    Afschrijving weet ik niet hoe ik dat moet berekenen, dus is niet opgenomen.

    Wij zijn nu ook gestimuleerd nog minder de auto te pakken en nog meer woon-werk verkeer te gaan fietsen. Dit jaar sowieso geen auto vakantie te doen en in 2017 al helemaal niet (bewust om te besparen en anders te genieten van vakanties).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben twee kleine auto's. Ik heb mijn auto gekocht toen hij 5,5 jaar oud was. Maandelijks ben ik 55 euro aan benzine kwijt. Ik gebruik hem bijna elke dag en rij dus vooral in de "stad" en omliggende plaatsen. Verzekering is 25 euro en de wegenbelasting 21 euro per maand.

    Mijn auto geeft mij veel vrijheid en ik zou dit echt pas allerlaatste op willen geven. 1 auto is hier nog geen optie en zolang ik deze "luxe" kan betalen zal ik dit ook blijven doen.

    De auto van mijn vriend is ouder maar qua verzekering betaald hij 18 euro en wegenbelasting ook 21 euro. Benzine iets meer (weet bedrag niet auto betalen wij van eigen rekening), maar hij krijgt ook een benzinevergoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou geen auto kopen als ik jullie was. Jullie kunnen bijna overal met het ov komen, dat is voor ons op het platteland onmogelijk. Als wij naar het westen of noorden willen reizen, rijden we naar het dichtstbijzijnd NS-station en nemen de trein. Tuurlijk hebben we weleens vertraging maar in de file staan is erger! Bovendien is het milieuvriendelijker en kinderen vinden de trein ook veel leuker. Als jullie toch een auto aanschaffen raad ik je aan je te verdiepen in electrische auto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb een Hyundia Getz uit 2004 met nu 88000 kms. Ik rijd ong 150 km per week. 30€ benzine, 54€ verzekering ( geen schadevrije jaren in NL) en WB 33€. De aanschafprijs was 4300€.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb een hybride Yaris en betaal (vanwege schade, was 34) €56 per maand aan verzekering en €84 per kwartaal aan wegenbelasting. Omdat hij nieuw is, betaal ik de eerste vier jaar geen APK. Wel heb ik jaarlijks 2x te maken met bandenwissel van tussen de €30 en €37,50. Ik sla de banden zelf op, dat scheelt me per keer of per jaar zo'n €17,50. Een grote beurt is rond de €300, een kleine €140. Op z'n minst moet je eigenlijk wel elk jaar 1x gaan, dus gemiddeld €220 per jaar aan onderhoud. Dan heb ik er daardoor wel gratis wegenwachtservice bij in heel Europa (waar ik al een aantal keer gebruik van heb gemaakt, bijvoorbeeld omdat ik m'n sleutel erin had laten zitten en de auto op slot had gedaan).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kijk ook nog even bij de consumentenbond. Die heeft een panel autorijders waarbij je kunt inzien welk merk (en type) veel reparaties heeft, welke reparaties, en hoeveel onderhoud kost in totaal. Dat zijn praktijkcijfers.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een kleinere auto is helemaal niet zo duur en ontzettend handig. Met 1 kindje kan dat ook prima. Alleen de aanschafprijs is even duur.
    Als ik naar mezelf kijk. Toyota Aygo- Citroen C1 en Peugeot 107, zijn hetzelfde) Is nu 9 jaar oud.

    Kosten: 20 euro wegenbelasting per jaar
    Verzekering: 17 euro (allrisk nog 10 jaar schadevrij)
    Benzine: Tussen de 10 en 30 euro euro p/m. Ik rij niet veel, heb 'm voor het gemak, de fun en de vrijheid. maar auto rijdt 1 op 20. Dus zuinig.
    APK: 20 euro per jaar. Een kleine beurt erbij met iets dat vervangen moet worden zit je al gauw tegen de 100 euro per keer. Soms moet er iets gerepareerd worden. Niet naar de dealer gaan maar naar een andere bedrijfje scheelt een hoop.
    Ik zou ondanks mijn magere inkomen, mijn autootje niet willen missen. Ik zou me zonder erg beperkt voelen. Scheelt ook dat ik niet in de randstad woon. Het openbaar vervoer is niet zo goed hier als rond Rotterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een tijdje geleden uitgeplozen en over geblogd.

    Verzekering, onderhoud én afschrijving was 144,= per maand over de afgelopen 3 jaar aan vaste lasten.

    Benzinekosten bij een verbruik van 1:14 zijn momenteel dus zo'n 10ct per km dus dan kan je zelf uitrekenen hoeveel je van plan bent om te rijden..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb een oud bakkie van nu twintig jaar oud. Ze rijdt nog steeds voor me, maar als ze er mee ophoudt weet ik ook niet of ik een andere auto aan zal schaffen.
    Hier wordt er absoluut niet veel mee gereden, vandaar dat ik maar € 100,00 per maand weg hoef te schrijven. Maar daar zit niet de APK bij, daar wordt in een potje apart voor gespaard; de buffer. Mijn € 100,= bestaat uit € 50,= benzine, € 20,= belasting en € 30,= verzekering. Waarom het karretje hier nog niet weg is is inderdaad het ritje buiten het dorp. Veel makkelijker 'even' heen en weer dan met ov. Succes met de overweging!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi, als je een auto koopt, koop er dan wel 1 met achterdeuren, want als je je kind iedere keer via de voordeur in z'n stoeltje moet zetten, is slecht voor je rug! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zelfs als je de auto voor een paar dagen huurt, ben je goedkoper uit dan eentje kopen. Wij betaalden voor de ene auto 465 per maand, voor de andere 229, zonder afschrijving. Allebei ongeveer even groot, de ene diesel, de andere benzine.
    Het huurbedrag valt je vooral op, omdat het zo'n eenmalig bedrag is dat je echt uitgeeft. Als je de auto eenmaal hebt gekocht, gaat het in de huishoudpot mee.
    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hier sinds een jaar geen auto meer. Af en toe lastig, ja, maar wat scheelt dat een geld elke maand!

    En als ik dan eenmaal de trein, de bus of de fiets neem voel ik me zo vrij zonder die vaste lasten, zonder angst voor de APK elk jaar, zonder stress in het verkeer, zonder je elke keer af te hoeven vragen of je wel kan parkeren, enz. enz.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik lees mee want ik heb nog geen rijbewijs en dat gaat veranderen wat mij betreft. Erg interessant dus deze info. Ik heb een eigen bedrijf, als ik naar de markt wil.moet ik dus een auto met chauffeur regelen. In het weekend lukt dat nig wel, wil ik er doordeweeks op uit dan mis ik de auto enorm. Zeker met slecht weer, als ik weinig tijd heb of gewoon geen zin om te fietsen. Ook als ik tweedehands of gratis spulken wil ophalen is de bakfiets al snel te klein.
    Wat betreft julkie keuze zou ik zeggen: doe het. Ga maar ervaren hoe het voor jullie is om wel met de auto te gaan. En huur een paar keer een model dat je interessant vind om aan te schaffem, dan kun je ervaren wat de wegligging is met harde wind en hoelang je billen het aangenaam vinden. Eerst langs de supermarkt voordat je een lange rit maakt, tankstation eten is prijzig. Of geef jezelf de luxe en calculeer het in :-)
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het kost wel wat om een auto aan te schaffen en de maandelijkse kosten. Je bespaart echt veel tijd door met een auto erheen te rijden inplaats van altijd met het openbaar vervoer. Ik heb laatst zelf een Kia Sportage gekocht en ik heb zeker te weten geen spijt van. Ik zou wel kijken of de auto zuinig rijd, dat doet mijn wagen gelukkig wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat hangt indd af van de auto en partijen die ze verstrekken. Ik zou gewoon goed blijven informeren en dan uiteindelijk de auto leasen die het meest bij jou past, binnen de praktische mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Inderdaad is het lastig wat het nou kost om een auto te leasen en of dat wel of niet goedkoper is dan een auto kopen. Het beste is om een aantal offertes aan te vragen en dan kan je daar een conclusie uit halen. Op de manier heb je een globaal idee wat je ongeveer kwijt bent voor het auto leasen. Vervolgens kan je zelf kijken of je liever een auto koopt of dat leasen toch goedkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)