vrijdag 14 juli 2017

the story of stuff

Tijdens de vakantie plaats ik elke vrijdag een 'golden oldie'; een blog die ik heb geschreven toen er nog maar 50 bezoekers per dag op deze site kwamen. Grote kans dat je hem dus nog niet gelezen hebt. Zo wel: chapeau! Je bent dan één van de personen die ons alweer 5 jaar volgt <3

Ik had geen beter moment dan vandaag  kunnen bedenken om het boek The Story off Stuff van Annie Leonard uit te lezen. De BlackBerry storing en de hoeveelheid berichtjes hierover op Twitter bewijst maar weer dat wat zij schrijft absoluut waar is voor veel mensen. Persoonlijk heb ik niks met mobieltjes en BlackBerries, maar als mijn internet thuis het een paar dagen niet zou doen, dan zou ik daar óók behoorlijk chagrijnig van worden. Dus ja, de samenleving, inclusief ikzelf, ís geobsedeerd door spullen! En als ze even niet werken, dan stort alles blijkbaar in. Verbazingwekkend!


Het boek is gebaseerd op een gelijknamig filmpje dat op Youtube de ronde doet. In dit filmpje wordt kort verteld hoe onze 'obsessie' met spullen de planeet, onze samenleving en onze gezondheid uitput. In het boek wordt hier dieper op ingegaan; ruim 300 pagina's lang.

De indeling van het boek is helder. De schrijfster omschrijft het proces waar spullen doorheen gaan stap voor stap. Via de winning van grondstoffen, de productie van goederen, de distributie van deze goederen, het consumeren en het verwerken van het afval. Tijdens al deze stappen van dit proces gaat er een hoop mis. Door middel van een globale omschrijving en een aantal voorbeelden van misstanden wordt omschreven wat er dan allemaal misgaat.

De boodschap van het boek komt erop neer dat wij als consumenten niet de werkelijke prijs betalen voor onze producten. De prijs wordt betaald door het milieu, de mensen die om de fabriek heen wonen, de personen die voor een hongerloontje iPads in elkaar zetten enz, enz. Een harde boodschap, maar ik ben blij dat ik hier nu goed over geïnformeerd ben. Nu weet ik tenminste waar ik voor kies als ik tóch elk jaar een nieuw mobieltje wil hebben. En dat is niet mals!

Ik vond dit boek erg leerzaam en tegelijkertijd schokkend. Ik wist natuurlijk al dat het kopen van spullen niet goed is voor het milieu, maar dat er ook zoveel ménsen de dupe worden van onze hebzucht en drang naar steeds meer, dat wist ik niet.

Het enige minpuntje aan dit boek vond ik dat het erg Amerikaans-georienteerd is. Soms wordt er over bedrijven geschreven die niet op de Nederlandse markt actief zijn. Toch kan je dan vaak wel een link trekken naar bedrijven die dat wél zijn. Daarom vond ik dit niet extreem storend.

Ik kan dit boek aan iedereen aanraden die niet meer met oogkleppen wil rondlopen/rondkopen. Dit boek zet je echt aan het denken! En als je geen tijd/zin/geld hebt om dit boek te kopen of te lenen, dan is er altijd het filmpje nog:

4 opmerkingen:

  1. Jaaa, ik kan je volgen, het lukt!
    Ik heb het boek ook gelezen en het heeft mijn afkeer van "kopen om te kopen" nog meer versterkt. En ja, het is een Amerikaans georienteerd boek maar Apple en Shell bijvoorbeeld zijn toch heel bekende bedrijven voor ons. En de Action begint toch aardig op een soort Wallmart te lijken. Ik schrik er altijd van hoor, wat mensen in de Action allemaal in hun winkelwagentje gooien. Zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn voor elke middelbare scholier, eens kijken hoe snel we de consumptiemaatschappij om zeep kunnen helpen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het filmpje tijden terug eens gezien, inderdaad iets waar je wel even stil van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het filmpje jaren geleden gezien. Schrok er ontzettend van.

    Inmiddels ben ik bezig om bewust te consuminderen. Ik hoef niet altijd de laatste gadget te hebben en dat is helemaal prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik merk dat ik twijfel of ik dit wil lezen. Soms heb ik even geen zin om te schrikken van hoe slecht we het allemaal doen en hoe erg we met spullen bezig zijn. Soms wil ik gewoon even lekker leven.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)