woensdag 11 oktober 2017

40 keer zoveel rente!

2 jaar geleden maakte ik een 'foutje': ik schreef per ongeluk €1.600 over naar de spaarrekening van Tobias in plaats van naar onze eigen spaarrekening. Aangezien het een rekening is waar het geld op vaststaat tot ie bijna 18 is, kon ik het ook niet zomaar meer terugdraaien. Dus sindsdien maak ik braaf elke 3 maanden de helft van de kinderbijslag over naar de rekening waar het bedrag eigenlijk had moeten belanden. Over 12x,oftewel, 3 jaar, zijn we dan klaar met het terugsparen van dit bedrag.

Eerst baalde ik ervan, maar inmiddels zie ik er wel voordeel in. In de tussentijd is de spaarrente op onze gewone rekening namelijk alleen maar gedaald. Inmiddels naar een bedroevend 0,05%! Toen ik die €1.600 foutief op Tobias' rekening zette gold daar een rentepercentage van boven de 2%!

Dit noem ik nou een geluk bij een 'ongeluk' (foutje!) Als je het gaat uitrekenen krijgen we nu 40 keer zoveel rente over het bedrag als wanneer we het op de rekening hadden gestort waar we het in eerste instantie op wilden storten. Al zegt dit meer over hoe bedroevend laag de rente is, dan over hoe hoog de rente op Tobias' rekening is....

3 opmerkingen:

  1. Dat is nog eens een mooi geluk bij een ongeluk! Wat een verschil in rente. Ik hoop dat de spaarrente weer eens gaat stijgen de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb wel vaker ervaren dat "domme pech" uiteindelijk best een gelukje kan blijken te zijn.

    Hierdoor heb ik mezelf aangewend in vervelende situaties als eerste te denken: wie weet hoeveel grotere ellende me hierdoor bespaard is gebleven".

    Meestal weet/merk je het niet, maar als je zo gaat denken, scheelt het veel (innerlijk) gemopper :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is dan toch nog mooi meegenomen! Wat een groot verschil eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)