woensdag 27 maart 2019

Groentes bevochtigen bij Albert Heijn

Onze Albert Heijn heeft iets nieuws: de groentes worden sinds kort met een soort mist bevochtigd. Tobias was direct nieuwsgierig en sprak spontaan de manager aan om te vragen waarom er stoom was. En die heeft een leuke uitleg gegeven waarom dit wordt gedaan.

De stoom bestaat uit hele kleine druppeltjes, die zachtjes op de groentes en het fruit worden verneveld. Deze kleine druppeltjes worden via de schil opgenomen en zorgen ervoor dat de producten langer vers blijven. En dat heeft natuurlijk weer voordelen, zoals;

  • Albert Heijn hoeft minder weg te gooien, omdat de groentes en fruit langer vers blijven - tot 25% minder voedselverspilling!
  • Als consument weet je ook dat de groentes lekker vers zijn
  • Uiteindelijk is het de bedoeling dat groentes als komkommer, tomaat en paprika, die nu nog in plastic verpakt zitten om uitdrogen te voorkomen, niet meer in plastic hoeven te worden verpakt.
Dat laatste is natuurlijk echt supernieuws. Want al dat plastic om de groentes heen is natuurlijk heel erg zonde en zorgt voor enorm veel (onnodig) afval. Het schijnt nu om een proef te gaan, maar ik hoop dat veel Albert Heijn vestigingen het snel over gaan nemen.

Kenden jullie dit systeem al?


Edit: dat gedeelte van dat het een proef was heb ik blijkbaar verkeerd begrepen, als ik hoor hoeveel reacties er zijn dat jullie AH's het ook hebben. Waarschijnlijk zei hij dan dat het een proef was geweest? Hoe dan ook: ik ben er blij mee dat er in elk geval iets wordt gedaan tegen de verspilling en tegen plastic afval

13 opmerkingen:

  1. Ja in Frankrijk heb ik dat al jaren geleden gezien. Een hele mooie en heeele dure winkel en dan ook niets gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Daan, hier in Purmerend hebben ze het
    zelfde systeem maar ook nog veel plastic.

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijft het vers, of LIJKT het alleen maar vers? Dat is dan wel een beetje mijn vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vroeg ik me ook af, maar ik denk dat het wel net zo vers blijft als nu in plastic, want dat plastic is ervoor bedoelt dat het vocht niet verdampt uit het product, en dat doet die verneveling dus ook

      Verwijderen
  4. Jawel ik heb wel vaker gezien dat groente en fruit besproeid werden. Al jaren geleden en niet met zo'n systeem maar gewoon met een handsproeier.Zeker 30 jaar geleden bij de AH. Komkommers zaten toen nog niet in het plastic trouwens.










    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marqt, een biologische winkel heeft het ook al langer vooral ook bedoeld om plastic verpakkingen te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, bij onze AH doen ze dat ook! Het is dat ik de manager nog niet gezien heb, want ik wilde al vragen waarom dit nuttig was als de groente er toch in plastic ligt. Maar nu begrijp ik het dus. Zou heel fijn zijn als het zonder plastic kan, dus ja, ik ben helemaal voor. Nu maar hopen dat ze de proef voortzetten zonder de plastic verpakkingen want vorige week lagen er paprika’s zonder verpakking en deze week weer met. Dus dan zie ik de logica niet 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze AH heeft dit systeem ook. Ik zie er het nut niet van in want paprika,s, komkommers, en andere groenten liggen gewoon in plastic. Ik heb de indruk dat het de klanten een gevoel van versheid moet geven en het voelt voor mij eerder als misleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sinds kort ook bij mijn AH, bijzonder vind ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, dat is nieuw voor mij. Nou ben ik benieuwd of ze dit ook hebben bij 'mijn' Albert Heijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij ons hebben ze het ook. (Karspeldreef Amsterdam). Maar: de mist valt voor een groot deel op de in plastic verpakte groente. De plaatsing van de artikelen is hier niet op afgestemd. Zo heeft het geen zin. Ben ook benieuwd naar hoeveel energie dit systeem kost. Overigens: in VS en Frankrijk gebeurt dit al jaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)