donderdag 5 december 2019

Teveel chocoladeletters? Maak chocolademousse!

Tijdens de feestdagen krijg je vaak meer chocolade dan je lief is. Vorig jaar had ik wel 5 chocoladeletters! Ik had niet verwacht dat het kon, maar de chocolade kwam mijn neus uit! Ik ben toen op zoek gegaan naar een alternatieve manier om van mijn chocolade af te komen. Ik heb toen de chocoladeletters gebruikt om een lekker nagerecht mee te maken: chocolademousse! Bij deze het recept, dat trouwens echt een topper was als nagerecht met kerst! Als dat geen Positief Besparen is…. ;) 

Benodigdheden:

  • 250 gram chocolade van de chocoladeletters (melk of puur)
  • 3 eieren - €0,40
  • 3 eetlepels basterdsuiker - €0,15
  • 250 ml slagroom - €0,54
De totale prijs voor dit recept is €1,09. In de winkel betaal je voor 6 porties chocolademousse ongeveer het dubbele of meer!

Het recept:

  • Breek de chocolade in stukken en smelt het au bain marie of in de magnetron
  • Splits de eieren
  • Roer het eigeel los en roer het vervolgens door de opgewarmde chocolade heen
  • Mix het eiwit met de basterdsuiker tot een wit schuim
  • Klop in een andere kom de slagroom, tot deze lobbig is (niet helemaal stijf, dus)
  • Roer het chocolademengsel door de slagroom heen
  • Schep dit mengsel van chocolade en slagroom vervolgens voorzichtig door het eiwit-schuim heen. Zorg dat het luchtig blijft. Dus: niet roeren, maar voorzichtig scheppen/spatelen
  • Verdeel het mengsel over de 6 kommetjes en zet deze minstens 4 uur in de koelkast om op te stijven

Salmonella-gevaar!

Helaas is dit recept vanwege het gebruik van rauwe eieren niet geschikt voor zwangere dames! Ook als je niet zwanger bent is het belangrijk om zorgvuldig met rauwe eieren om te gaan en zo vers mogelijke eieren te gebruiken, om het risico op salmonella-besmetting te voorkomen. Je kunt testen of een ei vers is, door het in een bak met koud water te leggen. Een vers ei zal op de bodem blijven liggen, terwijl een minder vers ei zal gaan drijven. Verder geen paniek: ik heb dit recept al veelvuldig gemaakt en er is nog nooit iemand ziek van geworden!

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Wel als kanttekening dat je hiervoor alleen chocoladeletters kunt gebruiken (of dat zal het beste werken denk ik) die alleen melk, puur of wit zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat werkt wel het beste, maar ik heb ook wel eens mousse gemaakt met een chocoladereep met kleine stukjes noot erin, dat was ook erg lekker geworden. Dus experimenteren kan altijd, wellicht wordt het ook lekker :)

      Verwijderen
  2. Ik hoef niet perse van de chocoladelettters af te komen, ik leg ze in de voorraadkast, voor later. Mooi recept voor kerst is dit.Als je er perse wat mee wilt doen kan je ook pindarotsjes maken.Met puur maak ik die van walnoot.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)