dinsdag 14 april 2020

PMDD awareness

April is de maand dat ik op mijn blog altijd wat aandacht besteed aan PMDD, omdat het in April PMDD awareness maand is. Dit jaar vind ik het best lastig om hier aandacht voor te. vragen, vanwege jullie-weten-wel.... Is het dan wel gepast om op dat moment ook aandacht te vragen voor andere aandoeningen? vroeg ik me af. Maar uiteindelijk heb ik besloten dat ik er toch ook aandacht aan wil geven.

PMDD - ei vain PMS - Startpagina | Facebook

Voor mij is het inmiddels 3 jaar geleden dat ik mijn verhaal voor het eerst op mijn blog deelde. Eerder kon ook niet, want toen wist ik nog niet eens dat er zoiets als PMDD bestond! Ik dacht dat het "gewoon" PMS was en dat ik "gewoon" een aansteller was dat ik daar zo extreem last van had. Inmiddels weet ik gelukkig wel beter; PMDD kan een flinke impact hebben op je leven en de manier waarop je de wereld om je heen ervaart. 

Inmiddels is er gelukkig een hoop verandert; ik ken mijn valkuilen en heb voldoende handvaten om ermee om te gaan. Ik ben heel erg blij dat ik hulp heb gezocht en nooit heb besloten om het maar op te geven. Al zijn er wel tijden geweest dat ik dat zeker heb overwogen. Maar ik gun dus elke vrouw die met deze klachten rondloopt een goede behandeling: geef niet op! zou ik willen zeggen.

Wat kun jij doen?

Stel dat je denkt dat jij of iemand in je omgeving PMDD heeft, dan heb ik een aantal tips:
  • Als je zelf PMDD hebt, heb ik een aantal tips die ik bij therapie heb geleerd voor je op een rijtje gezet. 
  • Denk je aan zelfmoord? Via het telefoonnummer 0900-0113 kun je iemand te spreken krijgen die met jou kan praten en hulp kan verlenen. 
  • Als je vermoedt dat iemand in jouw omgeving PMDD heeft, probeer deze persoon dan te motiveren om gedurende drie cycli een klachtenlijst bij te houden, zodat deze persoon goed beslagen ten ijs komt bij een arts. Ook kun je die persoon natuurlijk alvast helpen door te motiveren beter voor zichzelf te zorgen (stress vermijden, voldoende slaap en gezond eten zijn belangrijk)
  • Neem de aandoening serieus; er wordt heel vaak grappend gezegd "je wordt zeker weer ongesteld" als een vrouw even chagrijnig is. Hierdoor ligt er een flink stigma op menstruatieklachten en is het voor vrouwen met PMDD extra lastig om serieus te worden genomen
  • Via het label #PMDD onderaan deze blog kun je al mijn blogposts over dit onderwerp lezen, wellicht zitten er nog meer tips bij waar je iets aan hebt. 

1 opmerking:

  1. Iets serieus nemen is volgens mij altijd een belangrijke eerste stap. Zo gauw je iets erkent en er ruimte aanbiedt, wordt het al hanteerbaarder heb ik altijd het idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)