dinsdag 20 oktober 2020

Netflix aanrader: deaf U

Vandaag even wat anders hoor, anders wordt het straks Sander en Daantjes corona blog ;) 


Op Netflix is sinds kort een nieuwe serie gekomen: deaf U. Het gaat over een groep dove en slechthorende studenten en wat zij allemaal meemaken. Toen ik de serie op Netflix voorbij zag komen dacht ik aan de hand van de omschrijving dat het over één dove student ging op een school voor horende mensen, dus het was een leuke verrassing toen ik het ging kijken en dus opmerkte dat het grootste gedeelte van de serie in gebarentaal was. Dit vind ik erg leuk, omdat ik meedoe met de Nederlandse gebarenchallenge. Hierdoor zit dit onderwerp momenteel in mijn interessegebied, en het is echt leuk om te zien hoe dit allemaal werkt en hoe ongelofelijk snel dat gebaren gaat. Daarnaast heb ik ook wel het idee dat Netflix de boel niet romantiseert maar wel een redelijk accuraat beeld geeft van hoe het is om op een school voor doven en slechthorende mensen te zitten. Het is mij niet helemaal duidelijk of het een documentaire is of ook deels in scene gezet.... maar interessant is het sowieso


Steek ik dan ook nog iets op qua gebaren leren? Niet echt. Elk land heeft namelijk zijn eigen gebarentaal. Dus de gebaren die in de serie zijn gebruikt zijn heel anders dan de gebaren die ik leer. Wel is het hand-alfabet hetzelfde, dus dat is wel fijn om op deze manier ook af en toe gebruikt te zien worden. Maar het gaat veel te snel voor mij om het echt goed te herkennen. Maar het geeft wel een heel leuk inkijkje en is soms ook leerzaam, qua wat doofvriendelijk is en wat niet. 





 


1 opmerking:

  1. Dit klinkt leuk en interessant! Jammer dat je er niet je gebarentaal mee kunt oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)