woensdag 22 maart 2023

Hypotheek aflossen

Wat hadden we een leuke wens om de hypotheek versneld af te lossen. Maar ondertussen zijn we alweer een paar jaar verder, en heeft deze wens een hele tijd geen aandacht gekregen. Door alles rondom corona kwam het heel erg tot stilstand - we hadden gewoon even andere dingen aan ons hoofd. En dat is ook prima natuurlijk. 

Maar nu wil ik ons doel om 10.000 euro extra af te lossen op de hypotheek toch weer nieuw leven in gaan blazen. Het hoeft niet snel te gaan, maar langzaamaan lukt ook. We moeten nog 1.500 euro aflossen om tot ons volgende doel te komen van 10.000 euro te komen. Als we het halen gaan we daarna een dagje naar de sauna. 😊

De eerste extra aflossing is alweer een feit. Ik heb een bedrag van 76,40 overgemaakt naar de hypotheek. Dit klinkt heel random, maar daardoor kwam onze hypotheekschuld op een mooi rond bedrag uit. Misschien ga ik dit elke keer wel op die manier doen. 

Ik heb wel het idee dat het hele hypotheek versneld aflossen niet meer zo "hip" is als 10 jaar geleden. Wie is daar nog steeds meer bezig? Hier kun je in elk geval onze vorderingen lezen. 

9 opmerkingen:

  1. Wij zijn 2 jaar geleden weer begonnen en er is al een flinke kop af.
    Als wij zo door gaan hebben wij over 8 jaar geen hypotheek meer over. (eerlijk gezegd kan het mij niet snel genoeg gaan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben in 2021 een ander huis gekocht en de overwaarde van ons oude huis hebben we afgelost op de nieuwe hypotheek. Dat maakt dat we nu nog maar een kleine hypotheek hebben. We hebben eigenlijk nooit extra afgelost, maar nu ben ik daar wel mee bezig. Ons eerste doel is onder de EUR 100.000. Daar zitten we nu nog een paar duizend boven. Ik zet elke keer wat weg en als ik duizend euro bij elkaar heb dan los ik het af. Overigens is er geen minimum bedrag en we kunnen zoveel aflossen als we willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat veel mensen hebben geprofiteerd van de lage hypotheekrente, waardoor versneld aflossen minder interessant lijkt. Of misschien hebben mensen hun geld nodig voor andere dingen, waardoor extra aflossen naar de achtergrond verdwijnt.

    Ikzelf heb mijn hypotheek jaren geleden al afgelost. Een paar jaar geleden zijn we naar een duurdere woning verhuisd, en ook die hypotheek heb ik weer helemaal afgelost. Ik vind alleen al het idee dat ik geen enkele schuld meer heb zó bevrijdend dat ik het iedereen kan aanraden. En het scheelt ook nog eens heel veel geld, dus als je je het financieel kunt veroorloven is versneld aflossen alleen maar verstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben nu inderdaad ook ruim 2 keer minder rente dan we in het begin hadden, maar ik wil het desondanks nog steeds aflossen, want het lijkt me echt heerlijk om hypotheekvrij te zijn

      Verwijderen
  4. Ik heb versneld aflossen altijd wat riskant gevonden. De overheid verzint altijd weer iets nieuws om je op kosten te jagen, dus het extra belasten van overwaarde is ook al ter sprake geweest.
    We lossen wel af dvm annuïteiten, maar niet extra. Mocht het nog eens aan de orde komen, dan zou het alleen zijn om de renteopslag van de hypotheek te laten verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een lineaire hypotheek, en het totaalbedrag zit nu royaal onder de 100000€.
    Ik ben totaal niet bezig met versneld aflossen. Binnen een jaar of 8-9 zijn we er sowieso helemaal van verlost.
    Op dit moment is schulden hebben trouwens best wel voordelig: door de hoge inflatie smelt het te betalen bedrag weg als sneeuw voor de zon.
    Op een spaarrekening brengt het ook niets op, dus dan liever gewoon leuke dingen doen en rustig zoals afgesproken verder betalen elke maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het levert vrij weinig aan rente (inflatie nog niet eens meegeteld) op als het op de spaarrekening staat en als ik het kan missen los ik af. In de loop der jaren scheelt mij dan nu al zo'n 140 euro per maand. Mooi meegenomen dacht ik zo. consumindersingle. blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat je het weer oppakt! Het blijft een aantrekkelijke gedachte vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben actief aan het aflossen. Het gaat vooral dit jaar al erg lekker. Ik heb ook altijd van die lekker kromme bedragen, heerlijk om die ronde cijfers na aflossing te zien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)