zaterdag 3 maart 2012

spaarpotje bij de energieleverancier

Het gebeurt me ontzettend vaak dat ik klanten op het werk hoor zeggen dat ze hun maandbedrag bij de energieleverancier expres hoger zetten, zodat ze misschien wat terugkrijgen aan het eind van de rit. Dit klinkt me echt zo ontzettend raar in de oren! Echt een enorme geldverkwisting. Stel dat je dan 500 euro terugkrijgt omdat je elke maand 40 euro teveel betaalt, dan moet je eigenlijk juist jezelf voor je kop slaan.... De energieleverancier heeft dan een jaar lang rente kunnen trekken over jouw 500 euro!! Superzonde!

Normaal gesproken hou ik daar altijd mijn mond over dicht als ik klanten dat hoor zeggen; tenslotte ben ik geen partij daarin en hoef ik me er eigenlijk niet mee te bemoeien. En ik ben ook bang dat klanten boos worden en zeggen dat ik een bemoeial ben....

Toch heb ik het gister tegen een klant gezegd... ' Mevrouw, met alle respect, ik wil u toch even erop wijzen dat het best zonde is om expres extra geld over te maken naar de energieleverancier... Als u dat geld op een spaarrekening zet dan kunt u er zelf rente over trekken, terwijl nu de energieleverancier er alleen profijt van heeft...' Vervolgens moest ik even wat uitzoeken, dus ik zette haar in de wacht.... Toen ik weer terug kwam vertelde de dame in kwestie dat ze het aan haar man had verteld... Ze gingen het maandbedrag direct verlagen!

Blijkbaar staan veel mensen hier toch niet bij stil en zien de teruggave van de energieleverancier als een 'appeltje voor de dorst'. Aan de ene kant begrijp ik dat wel, aan de andere kant is het zo zonde, omdat je er geen rente over krijgt.

Wat vinden jullie: betaal je liever iets teveel of precies genoeg? (Dat laatste met risico dat je iets bij moet betalen...)

7 opmerkingen:

  1. Ik betaal zelf liever iets teveel. Heb liever geld terug dan dat ik diep in mijn buidel moet tasten omdat ik te weinig heb betaald. Als het nu om tientjes werk gaat dab spaar ik liever wel zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Betaal liever iets, vooral niet, veul te veul extra. Als 'k op de afrekening 2 tientjes, ofzo, terugkrijg dan vin 'k dat het precies goed gedaan is.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook iemand die ook graag teveel betaald aan de Nuon. Ik en altijd bang dat ik een mega rekening krijg. Meestal resulteerd het erin dat wij ongeveer 200 euro terug krijgen. Ik zie het dan vaak als extraatje. Ja als je het zo leest is het dom, maar ik doe precies hetzelfde met het water. Ik betaal per maand 20 euro aan het water en vaak krijgen we nog wel 50 euro terug.

    Wel een idee misschien om het aan te passen. Ik wacht eerst de jaarrekening af die komt eind april en dan beslis ik wel weer verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, ik betaal liever niet te veel. Dit houd me scherp om te proberen energie te besparen (zodat ik misschien toch wat terug kan krijgen).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb mijn voorschot flink verlaagd, want we hebben zonnepanelen en de winter al betaald. Ik ga ze niet extra sponsoren, de belastingdienst ook niet meer, overigens. Die betalen ook geen rente meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het maandbedrag voor de winter wel verhoogd. Ik heb namelijk geen idee wat we precies verbruiken. Het bedrag wat ik nu betaal, was wat ik ongeveer verwacht had. Als het blijkt dat we redelijk wat terugkrijgen, zet ik het wel wat terug. Hoewel ik weet dat het waterverbruik dit jaar zeker gaat stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik wist wat precies genoeg was, deed ik dat natuurlijk het liefste. Maar ik vind dat met energie altijd zo moeilijk in te schatten, dat ik liever aan de veilige kant zit. Aan de andere kant; ik weet nu dat we bij moeten gaan betalen, maar ga mijn maandbedrag ook niet meer omhoog schroeven. Misschien kunnen we de schade nog wat beperken. Expres veel te veel betalen doe ik dus ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)