maandag 12 september 2011

voorbereiden op de winter

Vanavond ben ik weer alleen in huis en het waait weer eens erg hard. Het lijkt wel of de herfst al 3 weken te vroeg is begonnen dit jaar. Ik vraag me af of het iets te maken heeft met het veranderende klimaat, of dat het gewoon toeval is dat we hier in Nederland een zomerse lente hadden en een herfstachtige zomer. En zouden we straks sneeuw krijgen in november?


Zo verder meimerend bedenk ik me dat we inderdaad steeds dichterbij de winter komen. En winter betekent lange, donkere avonden, vreselijke kou en veel binnen zijn. Dit zal vast en zeker zorgen voor meer energie-verbruik. Hoe gaan we dat straks voorkomen of, als dat niet lukt, compenseren?


Een goede voorbereiding is erg belangrijk als je goed beslagen ten ijs wilt komen. Vandaar dat ik voor Sander en mij alvast wat ideetjes heb opgeschreven.


1. Ik ga dit jaar geen elektrische deken gebruiken. In plaats daarvan mag Sander mijn bed eerst een kwartiertje opwarmen…. (hihi)
2. Proberen om niet te laat naar bed te gaan, zodat we niet te lang allemaal lampen voor niks aan moeten zetten.
3. Als het zonnetje schijnt, zoveel mogelijk alle gordijnen open laten. Dit is verwarming die niks kost én die niet geproduceerd hoeft te worden.


4. Lekker warme truien en pantoffels aantrekken, zodat de verwarming ook minder hoog aan hoeft.
5.  Een heerlijke wandeling maken na het avondeten, zodat we daarna lekker warm zijn gelopen én lekker moe zijn zodat we op tijd naar bed kunnen.


Aangezien we het stroomverbruik elke week bijhouden, kunnen we goed zien of deze tips gaan werken. Laat de winter maar komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)