dinsdag 13 december 2011

voortgang van de decemberdoelen

Net als Lekker leven met minder heb ik een lijstje met doelen opgesteld begin december. Vandaag zijn we ongeveer op de helft van de maand, dus een update is dan wel leuk.

Uitkomen met gewoon geld en niet lenen van mijn spaarrekening:
Gaat tot nu toe goed. Maar we hebben binnenkort wel even een financiele tegenvaller: Cheesecake blijkt een mannetje te zijn! Dus moeten we hem laten castreren. Dit kost rond de 70 tot 90 euro. Geen klein bedragje, dus! En we zijn al teveel gehecht geraakt aan deze ‘kleine vent’. Dus een andere oplossing is niet mogelijk… dan moeten we wel dokken, helaas.
Dan ook de positieve dingetjes wel even noemen: ik heb extra gewerkt, dus dat scheelt alweer! Ook laat ik wat vakantiedagen uitbetalen (ik werk 4 dagen en laat dan 1 dag vakantieuren uitbetalen). Daarnaast laat ik ook Zinngeld weer 10 euro uitbetalen. En we verkopen regelmatig wat boeken via Bol, dat levert ook een redelijk zakcentje op.

Evenveel elektriciteit gebruiken als vorige maand, ondanks dat we een kerstboom hebben.
Tot nu toe hebben we wat meer elektriciteit gebruikt dan vorige maand. Opzich is dat ook wel logisch; het word tenslotte ook steeds eerder donker. Echter hadden we afgelopen week wel érg veel stroom verbruikt! Dus we houden het deze week weer wat strakker in de gaten.
- kaarsjes aan in plaats van elektrische verlichting. Dat is trouwens ook gezelliger! En we hebben zoveel kaarsen en waxinelichtjes gekregen dat het ook niet uitmaakt dat het duurder is dan stroom... we hebben er toch niet zelf voor betaald ;)
- beter opletten met koken, dat we goed gebruik maken van de restwarmte
- minder televisie kijken

Minder koud water gebruiken.
Helaas is er vorige week een loodgieter langsgeweest voor de stankafsluiter. Die heeft heel veel water moeten gebruiken om alles te controleren. Tenminste, we hopen dat de enorme hoeveelheid water die we tot nu toe hebben gebruikt deze maand daaraan ligt… Volgend weekend weten we daar meer over!

Stadsverwarming gelijk houden.
Dit gaat wel goed gelukkig! Waarschijnlijk komt dat ook doordat we regelmatig niet thuis zijn, vanwege alle festiviteiten rondom de feestdagen, maar dat geeft niet.

Elke week 3 keer hardlopen.
Tot nu toe gaat dit redelijk. We doen ons best om elke week 3 keer te hardlopen, maar in combinatie met de verhuizing en nog wat andere verplichtingen is dat nog best lastig! We zitten nu op 2 keer per week, maar we slaan in elk geval niet over voor een avondje bankhangen.

Merken jullie ook een flinke piek in het verbruik van stroom, gas en/of stadsverwarming doordat het kouder, donkerder en feestelijker is?

5 opmerkingen:

  1. Dat gaat goed zeg! En het is ook leuk als je nog iets te verbeteren hebt :) Ik merk hier wel wat meer verbruik, maar ik let ook extra op. Als er een lamp aan moet, kies ik voor die met het laagste wattage, ik doe eerst gordijnen open en ik zet de verwarming pas aan als ik mijn rondje huis heb gehad. Van mij mag het zelfs nog wel later, maar vriendlief wil graag warm wakker worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na geen piek maar wel een heuvel, 'k wijt het aan de kou en duisternis, na januari zal 't toch wel minder erg worden (hoop 'k)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent goed bezig!
    Ik ben benieuwd of we meer electrisch hebben verbruikt deze week ivm de kerstlampjes.
    Dat zullen we vanavond weten want op dinsdagavond neemt manlief de meterstanden altijd op.
    Succes verder met het behalen van je doelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaat goed! Ik hoop dat je dit vol kan houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet toegeven dat ik daar niet oplet.. wij stoken zoewiezo niet hard.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)