donderdag 15 november 2012

Pilmoe

Een paar weken geleden had ik een gesprek met een vriendin van mij die doktersassistente is. We hadden het onder andere over het onderwerp 'de pil'. De vriendin vertelde me dat je als je ooit zwanger wilt worden moet 'ontpillen'. Hier had ik nog nooit van gehoord, dus ik ging op zoek naar informatie. En van die informatie wordt je niet echt vrolijk...

- De pil die ik gebruik (Diane 35) blijkt heel zwaar te zijn. Ze raden aan om hem maximaal 5 jaar te gebruiken, terwijl ik hem al 12 jaar gebruik
- Er wordt gezegd dat het 1 jaar duurt voor de cyclus weer normaal is hersteld met mijn pil
- Je kan last krijgen van puisten, een snor en uitvallend haar als je met mijn pil stopt

Niet echt een lekker makkelijk pilletje, dus. Ik zou met deze informatie in mijn achterhoofd nooit iemand aanraden om aan de pil te gaan, in elk geval.

Hoe dan ook: die troep wil ik eigenlijk niet meer slikken. Zeker toen ik las dat veel vrouwen die gestopt zijn omschrijven dat ze zich veel beter in hun vel voelden zitten en minder last hebben van kattige buien voor hun menstruatie, bedacht ik me dat dit ook wel eens voor mij zou kunnen gelden.

Toch twijfel ik... vanwege die enge verhalen over puisten, haaruitval etc. Zijn er hier toevallig dames die ook de diane 35 hebben geslikt? En wat was jullie ervaring met het ontpillen??

12 opmerkingen:

  1. 'Toen ik las dat veel vrouwen die gestopt zijn omschrijven dat ze zich veel beter in hun vel voelden zitten en minder last hebben van kattige buien voor hun menstruatie'.

    Ik las laatst dat aangetoond was dat het premenstruele syndroom niet (aantoonbaar) bestaat. De klachten die vrouwen beschreven kwamen ook op andere momenten in de maand voor, en waren niet plots verdwenen als de menstruatie inzette. Dus laat je daar niet door verwarren.
    Ik ken aardig wat vrouwen die direct na het stoppen met de pil zwanger raakten. Het was eind jaren 80 DE smoes om een echo te krijgen (dat was toen nog heel ongebruikelijk): meteen na het stoppen met de pil zwanger geraakt, dus uitgerekende datum niet nauwkeurig vast te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen ervaring met de Diane pil, wel met femodeen. Het bevalt mij helemaal prima om de pil te slikken. Ik ben 46 en jaren geleden een tijd gestopt met de pil. Ik heb slechte ervaringen met stoppen. Ik raak nogal depressief in de weken erna. Verder heb ik een superkorte cyclus en een heel lange menstruatie. Voor mij is de pil de oplossing. Daarbij helpt het mij om mijn emoties wat te stabiliseren. Ik ben nogal een extreme hsp'er en de pil helpt mij om de pieken wat af te zwakken. Een kinderwens hebben we niet meer, maar ik denk erover om de pil de rest van mijn leven te blijven slikken. Dat is nog niet zo gebruikelijk in Nederland, maar met mijn jarenlange gezondheidsklachten en chronische vermoeidheid zit ik niet te wachten op een menopauze met alle problemen van dien.
    Ik weet dat ik dan een groter risico heb op borstkanker, maar aan de andere kant verlaag ik die door geen alcohol te drinken, geen overgewicht te hebben en ik heb jong kinderen gekregen.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook hsp, dus ben benieuwd hoe het mij zal vergaan... Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

      Verwijderen
  3. Meestal word de diane pil niet voorgeschreven alleen als anti conceptie maar als je last hebt van overmatige beharing of acne.Als je daar geen last van hebt kun je beter een andere pil slikken.
    Ik heb hem gehad ivm overbeharing en na 6 maanden moest ik terug naar de huisarts ik was niet echt tevreden met de verminderde haargroei en toen kreeg ik een lichtere pil.

    groetjes Christel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik slikte hem ivm acne... Maar dat is nu weg... Alleen is de vraag of het ook weg blijft...

      Verwijderen
  4. Had ook een zware (driefase) pil, geslikt tot mijn 22e ofzo. Toen ik stopte ermee ging het veel beter. Denk dat het misschien ook wel positief kan zijn voor je sombere gevoelens van zo nu en dan. Ik had daar ook aanzienlijk minder last van toen ik stopte... Het blijft rotzooi, die hormonen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijzonder om te lezen hoe er verschillend gereageerd wordt op hormonen. Een vriendin van mij voelt zich veel beter zonder pil.
      Ik ben sowieso een rare met medicatie. Dingen werken helemaal niet, veel te weinig, veel te veel. Ben erg slecht te verdoven en pijnstillers doen het niet of nauwelijks, geef mij een oxazepam en ik stuiter als een adhd'er door het huis ;-)

      VeggieMo

      Verwijderen
    2. ik ben echt ontzettend benieuwd of het bij mij ook zo werkt... Heel raar idee dat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe het mijn lichaam is als het écht ongesteld is... Zou ik chago zijn? Zou ik me ziek voelen?? Ik weet dat dus niet (meer) van vroeger...

      Verwijderen
  5. Ik slikte een lichte pil "de microgynon 20" Deze werd me toen ik een jaar of 14 was voorgeschreven door mijn huisarts, omdat ik bloedarmoede had en zware menstruaties. Toen ik zwanger wilde raken 15 jaar later ben ik een half jaartje van te voren met de pil gestopt, daarna was het de eerste maand dat we onveilig vreeën gelijk raak. Na mijn zwangerschap ben ik de pil niet meer gaan slikken. We doen het nu wel gewoon met een rubbertje, geen onnodige rotzooi meer in mijn lijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de Diane35 geslikt en geen last gehad van de haaruitval en dergeljke die beschreven wordt op internet. Op internet kom je vaak ook alleen de 'enge' verhalen tegen, want tevreden gebruikers/stoppers gaan dit niet uitgebereid beschrijven. Ik heb na de Diane35 Mycroginion geslikt en was binnen 4 maanden na stoppen zwanger. Wat we gek was, was dat ik altijd een cyclus van 25 dagen had, en na 5 jaar pilgebruik bleek dit ineens een cyclus van 42 dagen geworden te zijn (dus ik in het begin maar steeds denken dat ik zwanger was... niet dus, gewoon een lange cyclus)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat betreft je vraag naar ervaringen met die pil kan ik je geen antwoord geven. Ik heb voor de show 3 maanden een heel lichte pil geslikt, meer om de dokter en mijn toenmalige vriend te onvertuigen dan mezelf, ik wist al dat ik vervelende reacties zou krijgen. Daarna ben ik aan een spiraaltje gegaan. Na 5 jaar zat die niet meer goed en omdat ik toen al de optie voor kinderen open wilde houden, wilde ik geen nieuwe spiraal. Toen ben ik aan de NuvaRing gegaan. Wel hormonen, maar de helft minder dan de meest lichte pil. In januari 2011 denk ik, ben ik ook gestopt met de NuvaRing en heb ik een paar maanden niets gehad. Ik ging op zoek naar een meer natuurlijk methode en kwam bij NFP Nederland terecht waar we de sensiplan cursus gedaan hebben. Goed voor je relatie, goed om je lichaam te leren kennen en ook handig als je wel zwanger wil worden. Je kunt namelijk aan de hand van je eerste verhoogde temperatuur in controle met je slijmwaarneming je eisprong vaststellen. Na 266 dagen kun je dan je kind verwachten, als je zwanger bent tenminste. Zware of onregelmatige menstruaties geen bezwaar, de consulenten hebben een opleiding met veel oefening en geven regelmatig curssesen door het hele land. Ook als je woonplaats er niet bij staat op de website, gewoon even mailen. Wij hadden een consulent van voorbij Amsterdam die naar ons toe in Alkmaar kwam, een stel uit Haarlem en een stel uit Den Helder.
    Ik kan het je echt aanraden. Wat betreft je angsten en je acne, er leiden meerdere wegen naar Rome. Wat je nu doet is de symptomen onderdrukken daardoor lijken ze weg, maar als je stopt komt het terug omdat je de oorzaak niet hebt aangepakt. Aanpakken, zoeken naar de oorzaak en de mogelijke oplossing vraagt een actieve houding. Maar met een positieve instelling, geduld en doorzettingsvermogen kom je er wel.Zend je vraag maar het universum in, of naar God in jouw geval.
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt van mij een award gekregen. Zie mijn blog. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)