woensdag 30 juli 2014

ING vs Afas Personal

Vandaag was de uitspraak van de rechter in de zaak ING tegen Afas Personal. Voor wie van niks weet: Afas Personal is een geweldige dienst die particulieren gratis de mogelijkheid biedt om een huishoudboekje aan te maken. Alles wat je moest doen is jouw gegevens van de bank importeren naar Afas en daarna gaat de magie grotendeels automatisch.

Ik ben fan van Afas Personal. Ik heb een poos geleden ook meegedaan aan een test waarbij ik tips mocht geven om Afas Personal te verbeteren en heb toen wat rond mogen kijken daar in het gebouw en het lijkt me echt een geweldig bedrijf om te werken. En het gave is dat ik nu bepaalde verbeteringen op de website zie die ik toendertijd heb aangegeven… Ze doen dus niet alleen onderzoek, maar ze doen ook écht iets met de resultaten!

Een van de irritatiepunten die ik heb aangegeven was dat je atijd je bankgegevens moest downloaden op de internetbankier-omgeving van de bank en dan daarna moest importeren in Afas. Inmiddels heeft Afas hier een oplossing voor gemaakt en kun je via hun site inloggen bij de bank en gaat het allemaal 10 keer zo snel! Sinds ze dit hebben ingevoerd ben ik nóg blijer met Afas dan ik al was.

ING is echter iets minder blij. Om de een of andere duistere reden vinden zij het niet okay dat klanten via Afas hun gegevens ophalen. (Ze zeggen dat ze het doen vanwege  de privacy, maar het is allang aangetoond dat Afas Personal hier goed mee omgaat, dus ik denk dat er meer speelt, eerlijk gezegd.) Daarom hebben ze een rechtzaak aangespannen en vandaag gewonnen.

Ik vind het triest. Een bedrijf dat moeite doet om klantvriendelijk te zijn en aan de wensen van zijn gebruikers tegemoet komt verliest het van een bedrijf dat sowieso al kampt met imago-problemen dankzij de vele storingen… Eerlijk gezegd snap ik niet dat er nog iemand is die bij deze bank blijft. Hun rente is triest laag, ze scoren niet goed op gebied van eerlijkheid, de dienstverlening is huilen met de pet op en ze zijn niet van plan om aan de wensen van hun rekeninghouders te voldoen.

Kortom: ik ben blij dat wij twee jaar geleden onze rekening bij ING hebben opgezegd. Desondanks schrijf ik toch een blog erover, want ik vind het echt heel erg jammer dat Afas heeft verloren. Laten we hopen dat ING afgestraft wordt door zijn klanten... Als ING een persoon was zou ik zeggen dat ie behoorlijk arrogant is en wel een lesje mag leren ;)

9 opmerkingen:

  1. ik ben nog wel klant bij ing. vindt het vooral fijn dat je makkelijk in kan loggen zonder apparaatjes, en dus overal in kan loggen en ook de mobiele app werkt prima. snel en makkelijk. super. afas heb ik niets mee. hou al 15 jr alles bij in excel en dat bevalt erg goed eerlijk gezegd. vooral omdat ik daarin kan zien wat ik overhou na aftrek van vaste lasten, de al uitgegeven boodschappen en overige uitgaven..

    sparen doen we sinds kort bij moneyou, ook niet veel rente, maar zeker meer dan de ing! (en ohra waar we bij spaarden) erg blij met de overstap. iets meer gedoe in mn excel maar ok)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het zelf ook heel lang in excel bijgehouden. En inderdaad is het wel fijn om met de mobiel een tan-code te ontvangen, dat mis ik wel eens bij de rabobank. Gelukkig hebben zij een random reader die je van meerdere mensen kan gebruiken... Bij ASN kun je zelfs maar met één apparaatje inloggen!! :o

      Verwijderen
    2. Sluit ik me bij aan. Eigenlijk nooit gedoe met ing, fijne app ook. En alles zelf bijhouden, kost even weinig moeite als zo'n huishoudapp en veel meer mogelijkheden voor mijn eigen situatie. Spaargeld verplaats ik wel eens voor wat meer rente hier of daar.

      Verwijderen
    3. Hoezo kan je bij ASN zelfs maar met één apparaatje inloggen? Ik volg je even niet. Ik log daar zonder apparaatje in, net als bij ING.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  2. Ik zit bij de Rabo en kreeg laatst van hun een bericht wat er op neer kwam dat zij ook niet blij zijn als je via een andere website inlogd. De strekking was: als u uw gegevens binnenhaalt via een andere website als de rabo dan geeft u uw inloggevens/codes vrij en kan u bij eventueel misbruik van uw rekening geen schadeloosstelling van de bank verwachten. Ik hou het zelf ook gewoon in excel bij.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de laatste jaren geleerd dat er heel veel prutsers zijn wanneer het om online beveiliging gaat. Hoe meer websites (of mensen) je inloggegevens weten, hoe kwetsbaarder je bent. Ik zou afas mijn inloggegevens dus ook niet geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook hier een ING gebruiker en ik klaag niet hoor. Bankieren gaat er eigenlijk altijd prima. Lage rente...ja je bent er zelf bij dan haal je toch je spaargeld weg? Doe ik ook. Er blijft een x
    bedrag op de spaarrekening staan voor noodgevallen de rest gaat naar een andere rekening.

    Ik heb zelf helemaal niks met programma's als Afas. Het probleem bij dit soort programma's is dat mensen nog niet echt besef hebben wat ze nou wel en niet uitgeven. Wordt wel onderverdeeld in dingen, maar even inladen en klaar. In een kasboek in Excel krijg je veel meer het besef van wat je uitgeeft, omdat je het er zelf in moet zetten. Kost moeite, maar ook een hoop inzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik zit (deels, alleen met de lopende rekening want de rest zit elders en wisselt vaak) nog gewoon bij ING. Al sinds mijn geboorte toen het nog een blauwe leeuw was overigens.. Nooit problemen gehad, altijd vriendelijke mensen gesproken aan de balie en bij de telefonische klantenservice. Twee weken geleden mijn irritatie uitgesproken over het niet bijgewerkte overzicht voor de ontvangstdata van de papierenafschriften (ja ik wil het ook op papier en heb een hekel aan zelf printen) en binnen 24 uur was het aangepast. Dus in de claim dat ze niet naar hun klanten luisteren kan ik mij niet vinden.

    Online mijn huishoudboekje bijhouden zou ik zelf niet voor kiezen, ik heb het liever altijd offline beschikbaar. Het importeren van mijn gegevens (zeker dit soort gegevens) vertrouw ik nooit. Het overzetten zelf kan misschien gehackt worden en ik wil gewoon ook niet dat die gegevens ergens anders opgeslagen zijn. Aangezien ik niet in die mate in de goedheid van de mens geloof dat ze echt niets doen met die gegevens terwijl er wel goed geld valt te verdienen aan dit soort data. Vaak staat er ook ergens in de kleine lettertjes dat ze met de niet gepersonaliseerde gegevens ook wel degelijk van alles doen en dat is mij dan al te dicht tegen de grens aan.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Komt het niet omdat ING zelf zo'n programma had maar waar ze nu mee stoppen / gestopt zijn omdat het niet zo succesvol was?

    Ik werk ook trouw in mijn eigen in elkaar geknutseld excelletje, werkt voor mij toch het beste :)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)