maandag 23 maart 2015

15 minuten declutteren: de speelhoek

Tobias heeft de luxe van een vrij ruime speelhoek voor zichzelf. Maar daardoor verzamelt hier ook al gauw heel, héél veel speelgoed. Zóveel speelgoed, dat ik elke avond meer dan een kwartier bezig ben om alles weer uit te zoeken: Duplo bij Duplo, Toet Toet auto's bij Toet Toet auto's, boekjes in de daarvoor bestemde bak.... Elke dag weer alles sorteren, zodat Tobias de volgende dag weer als een wervelwind door zijn speelgoed kan gaan. Het ziet er dus nooit lang zo uit:


En als Tobias dan in bed ligt tussen de middag, dan ga ik het wéér allemaal sorteren, want een grond die bezaaid ligt met spulletjes kun je natuurlijk niet stofzuigen! Opzich is het geen ramp, maar ik vind het wel wat zonde van de tijd.

Vandaag besloot ik dus om weer opnieuw te starten met Flylady, want elke dag is een nieuwe kans om het huishouden terug op orde krijgen. Het eerste waar ik mee ben begonnen is om het speelgoed te declutteren, want dit is mijn grootste struikelblok in het huishouden. Het rooft gewoon veel energie en tijd weg van belangrijkere dingen.

Bovendien zie ik Tobias eigenlijk maar weinig spelen met zijn spulletjes. Het lijkt erop dat hij overweldigd raakt van de hoeveelheid speelgoed hier thuis en daardoor nergens écht mee gaat spelen. Het enige dat hij doet is iets vastpakken, er even naar kijken en het daarna op de grond gooien of aan mij geven. Bij mijn ouders zie ik een heel andere Tobias. Eentje die altijd altijd heel geconcentreerd zit te spelen met de blokken óf de stapelbakjes. Meer speelgoed heeft hij daar ook niet. Misschien heeft hij een stukje begrenzing nodig in de hoeveelheid speelgoed die voorhande is.

Met deze gedachtes in mijn achterhoofd zijn de Toet Toet autootjes dus even naar boven verhuisd. En daar ben ik niet bepaald rouwig om, want ik heb al die liedjes inmiddels tot in den treuren gehoord! ;) Over een paar weken wissel ik het dan wel weer om met (bijvoorbeeld) de Duplo. Ook is het speelgoedrek dat je rechts op de foto ziet naar boven gebracht. Dit rek wordt door Tobias regelmatig helemaal leeggehaald en dan liggen die bakken door de hele kamer heen. Dit draagt ook niet echt bij aan een opgeruimd huis ;)


Hoeveel tijd zijn jullie bezig met het speelgoed opruimen? En vanaf welke leeftijd helpt je kindje mee??


PS: normaal gesproken kan ik rond deze tijd nooit een blogje schrijven omdat Tobias constant spulletjes aan mij geeft. Nu zit hij al een kwartier héél geconcentreerd met zijn Duplo te spelen. Hoe cool is dat?!?


16 opmerkingen:

  1. Hier ongeveer t zelfde.. Veel te veel soeelgoed voor dochterlief!
    Opruimen vaak ook 2x per dag.. Ze helpt mee sinds ze een maand of 9 is (nu 19 mnd). In het begin niet heel effectief, dan gaven we haar een blokje en lieten zien in welke doos het moest. Nu snapt ze als we zeggen blokjes opruimen wat de bedoeling is en gaat ze zelfs onder de bank kijken <3
    Tempo ligt niet hoog, en ook nog niet perfect maar komt vast! Hoort hier thuis gewoon bij t spelen, net als op t kdv waar ik t idee van gepikt heb..
    Succes ermee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een heel goed idee, de hoeveelheid speelgoed begrenzen waar hij mee kan spelen. Als je regelmatig wisselt, heeft hij om de paar weken ook weer iets nieuws om mee te spelen. Blijft het leuk en uitdagend voor hem en moet hij iets verzinnen om te doen/te spelen met het speelgoed wat er ligt. Hetzelfde principe pas ik zelfs toe bij de huisdieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Elke vrijdag doen wehier een speelgoed wissel. Wij hebben een kast met spelletjes en puzzels en teken spul dat ze altijd Kunnen pakken. En voor de wissel 1 bak ander speelgoed bijvoorbeeld, houten treinbaan, duplo, toet toet auto's, peppa big huis, playmobile. En daar spelen ze dan een week mee. Op vrijdag gaat het pas naar boven als het weer compleet is. Dat betekend bank en kasten van de kant en al het speelgoed verzamelen. En gelijk de stofzuiger er bij. Gr blogaanmnbeen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had ook niet teveel beneden staan toen ze klein waren.
    Nu wel, maar nu zijn ze inmiddels 6, 8 10 en 12. Het zit nu in een kast en wordt gebruikt, maar niet alles gelijk gelukkig.
    Fijn als ze zich zo goed kunnen concentreren. Ook heel goed dat ze dat aanleren. Veel kinderen kunnen dit niet, soms ook door veel teveel prikkels. anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slim van je!
    Hier kon kind altijd gecncentreerd spelen, of er nu veel lag of niet.
    Ik heb hem vanaf dat hij kon spelen ook mee laten opruimen. Dat lukt natuurlijk in het begin voor geen meter maar vanaf dat hij een jaar of 3,4 was lukte dat al veel beter.
    Niet dat dit ergens toe heeft geleid want zijn kamer ziet er nu continu uit alsof er een bom is ontploft, en dat zonder speelgoed ;-) Maar dat heb je met pubers....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Afwisselen van speelgoed is een goed idee. Dan zijn er minder prikkels en spelen ze ook echt met hun speelgoed. Ik werk op een babygroep van een kinderdagverblijf en daar leer ik spelenderwijs de kinderen van +/- 1,5 jaar al op te ruimen. I.c.m. een liedje is dit een leuke gezellige activiteit! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier helpt de oudste, nu 2, al mee vanaf een maand of 9. Opruimen doet hij automatisch na het spelen en hij weet ook dat als hij nieuws pakken wil eerst het oude terug in de bak moet. Grote bouwwerken mogen blijven staan zolang we er iets mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier helpt de oudste, nu 2, al mee vanaf een maand of 9. Opruimen doet hij automatisch na het spelen en hij weet ook dat als hij nieuws pakken wil eerst het oude terug in de bak moet. Grote bouwwerken mogen blijven staan zolang we er iets mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook: hoe minder soorten speelgoed, hoe beter er gespeeld wordt.
    Duplo, kleuren, poppenspullen en auto's. De rest ligt boven en kan zo gewisseld worden.
    Dochter laat ik wel altijd meehelpen opruimen. Vanaf het begin gedaan en ze vind het leuk, dus dat scheelt.
    Nu dus 10 minuutjes werk als ze er echt een feestje van hebben gemaakt...

    Wel een superleuk hoekje voor Tobias zo trouwens, echt een eigen plekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. herkenbaar! hier is t vooral voor de hele kleintjes t leukst om de speelgoedmand leeg te halen, dan daadwerkelijk spelen ;) dus hier staat ook veel boven en beneden probeer ik 1 grote bak aan te bieden (little people, OF duplo OF toet toet bijv) ze mogen ook wel gewoon zelf wat pakken, maar het ruimt gewoon makkelijker op :p dochter is meer van alles door elkaar en dan vooral bezig met veel netjes neerzetten, meer t neerzetten dan t spelen.. maar dat probeer ik haar boven te laten doen (ze is 5) zodat het ook even kan blijven staan... ik ruim meerdere keren per dag op, voor de rust.. voor het fruit eten, voor de luch (en dan dus al om 11.15 omdat we eerst dochter uit school halen, 13.00 har weer brengen en dan naar bed, meestal is t nog netjes dan of maar een paar dingen) na school koekje en drinken (en dan is t dus nog netjes omdat de kindjes sliepen....) daarna nog ff spelenen voor t avondeten weer opruimen als t lukt (man kan ook echt neit tegen overal speelgoed :p)

    merk vooral dat t per kind verschilt of ze helpen of niet, maar het vooral leuk maken :) ik ga zelf opruimen en zie wel wie er wel of niet meehelpt (al is t maar 1 blokje of autotje)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een tijd terug was ik het zat en heb ik bijna alles weggemikt/gegeven of op zolder gezet. Hier puzzelen ze beter als er maar 1 of 2 puzzels zijn, duplo'en ze beter met een bak vol blokken dan een bak vol popjes en beestjes, spelen ze eigenlijk prima met enkel houten speelgoed en potloden en papier en missen ze helemaal niets van de plastic herrie speeltjes die ze stiekem best veel gekregen hebben door de jaren heen. Met name die vtech schreeuwerij was ik echt helemaal zat!
    Ik besloot dat speelgoed mooi, praktisch, prikkelend en fantasievol moest zijn. Daarmee schoof het gros van het speelgoed mijn huis uit :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier was de oplossing de Kallax kast met manden van het gele met blauwe warenhuis. Super fijn alles in een eigen manden. Duplo blij duplo, houten speelgoed bij houten speelgoed, etc etc. Per speelactiviteit gaat er 1 mand uit. Wil je niet meer spelen eerst opruimen (dat doe ik met de jongste dan samen). Gewoon een spelletje van maken. Favoriet is momenteel de duplo steentjes en de zoef zoef beesten van Vtech. Net zo irritant als Ans de Ambulance. ;) Maargoed zij heeft er lol mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi

    Het opruimen na bedtijd heb ik moeten doen tot mijn dochter een jaar of twee was. Daarna vond ze het uitzetten en opruimen van speelgoed het leukst van allemaal. Uitzetten deed ze alleen, opruimen deden we samen. Toen ze een jaar of zes was begon ze alleen op te ruimen, want ze werd bang dat ik spulletjes op de verkeerde plaats zou leggen... Nu, acht jaar, speelt ze alleen nog met haar speelgoed wanneer er vriendjes komen spelen.

    Wij hadden beneden twee dozen en boven twee dozen, ieder seizoen wisselden we de dozen eens. Al vrij jong heb ik haar aangeleerd om iedere krokusvakantie te bepalen wat er naar de Kringloop mag. Op die manier heb ik de hoeveelheid speelgoed telkens goed kunnen terugschroeven.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoe voller de speelgoedkist hoe groter de rommel hier.
    Dus voor allebei max 5 speelgoedjes in de kist.
    De rest op zolder.
    Elke 3/4 weken doe ik een speelgoed wissel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook hier het speelgoedprobleem. Met twee jongens heb ik speelgoed voor oudste, speelgoed voor jongste én speelgoed voor allebei. Er staan in de woonkamer drie van die bekende i.kea kasten, met nog meer grotere items er op en er naast.

    Ik speel al een tijdje met het idee om een gedeelte weg te leggen, maar dan komt bij mij het probleem: geen plek om het ergens anders te leggen. En om het weg te doen vind ik ook weer zo'n grote stap...

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)