zondag 29 maart 2015

Boodschappenbudget Maart - waar ging het mis?

Het boodschappenbudget is sinds een week voor het einde van de maand al overschreden. Vorige maand jubelde ik nog dat we geld overhielden, maar deze maand dus duidelijk niet. Waar ging het mis in Maart?!


  • Het eten van seizoensgroentes viel me tegen - deze maand had ik mezelf uitgedaagd om de hele maand alleen maar met seizoensgroentes te koken. Maar omdat ik niet zo van prakkies hou maakte ik dan wel regelmatig nieuwe maaltijden uit kookboeken en die zijn vaak wat duurder dan de standaard maaltijden die ik normaal maak. 
  • Tobias had veel moeite met eten - omdat Tobias deze maand erg moeilijk was met het avondeten en ook heel slecht sliep doordat hij dan uiteindelijk wél nog honger had, hebben we het hele ritme omgegooid. Dit zorgt er dan wel weer voor dat ik toch weer wat vaker terugval op potjes, helaas. (Door de vermoeidheid kon het me niet zoveel schelen, maar nu aan het eind van de maand heb ik er wel spijt van! Maargoed, aan de andere kant is een goede nachtrust me ook wel wat geld waard!)
  • Ik heb voor het eerst sinds maanden weer eens maandvoorraad gekocht - dit zal wel de grote klapper zijn. Ik kocht voor €55 aan maandboodschappen die nog niet allemaal zijn gebruikt. Dit smeren we dus eigenlijk uit over meerdere maanden. 
  • Regelmatig mee-eters - er kwam veel visite en die heeft lekker meegegeten. 
  • Té enthousiast met fruit kopen - omdat Tobias zo weinig groentes at, kocht ik veel fruit. Achteraf teveel en hebben we ook wat weg moeten gooien :(

Ik vind het jammer dat we niet binnen het budget zijn gebleven, maar het is niet anders. Volgende maand gaat het vast weer beter. En anders denken we erover om het boodschappenbudget sowieso wat omhoog te krikken... 

10 opmerkingen:

  1. Het eetpatroon van kinderen is vaak enorm wisselend he, dat merk ik hier thuis ook. Soms eet ze zoals een volwassene en soms heeft ze enkel nood aan suikers. Dat komt wel weer goed. En visite, tja, daar kan je niet bepaald triest om zijn he.
    Zelf was ik vergeten dat ik vijf jarige had deze maand... Daar waar ik vorige week zat te juichen, is het nu ... Ach, volgende maand beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk niet met maand of weekbudgetten maar noteer wel elke uitgave en elke inkomst. In maart gaf ik heel duidelijk minder uit aan huishoudelijke uitgaven aangezien we nog een grote voorraad producten hadden en ik de maand voordien veel vlees (uit reclame) had diepgevroren. Net toevallig hadden we deze maand ook zo goed als geen 'extra eters' (kinderen en kleinkinderen eten hier normaal paar keer per week mee) en dat 'voel' je toch direct in de uitgaven.
    Indien ik jou was, zou ik niet toegeven aan potjesvoeding als Tobias een periode minder goed eet. Als hij echt honger heeft, zal hij wel eten wat hij voorgeschoteld krijgt. Kleine kinderen hebben af en toe ene periode waarin ze wat minder goed eten maar dat komt nadien terug in orde. Zit hij in zo'n periode, zeker niet toegeven aan het geven van koekjes of versnaperingen 'omdat hij dan toch iets binnen zou hebben'. Kleine kinderen zijn zo slim en geslepen en hebben heel vlug door op welke manier ze hun zin kunnen krijgen....
    Heb je geen diepvriezer waarin je het teveel aan fruit dat je gekocht had, kon bewaren ? 't Is toch zonde om voeding weg te gooien : appels, peren verwerken tot moes. Bananen kun je invriezen en later gebruiken om een milkshake mee te maken. Kiwi kan ook ingevroren worden....Als mijn moeder teveel appelsienen heeft gekocht en ze die niet tijdig opkrijgt, perst ze die uit en steekt het sap in de diepvriezer.
    Volgende maand zal ik zeker meer uitgeven aangezien de paasklok komt voor de kleinkinderen, er twee babietjes in de familie zullen geboren worden, ik de overschrijving van de grondlasten eerstdaags in de brievenbus krijg.....Die extra uitgaven reken ik wel niet bij onze huishoudelijke uitgaven maar in elk geval moeten ze toch ook betaald worden zodat er minder zal over zijn om te sparen.....Tja, zolang we alles maar kunnen betalen mogen we blij zijn.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt honger is wel eten wat ze krijgen? helaas gaat dat niet altijd op. Dochter was met 1,5 jaar gewoon niet meer gediend van warm eten. Pas 10 maanden later gaat ze weer enigszins fatsoenlijk avondeten. En eigenwijs als ze is: ook niet eten hielp niks. Zo erg zelfs dat we op randje ziekenhuis opname stonden. Nu gaat ze in kleine beetjes weer groente eten. Teller staat nu op 3.

      overigens zie ik dat bij tobias niet zo snel gebeuren. Van wat ik gelezen heb, eet hij verder gewoon goed.

      Verwijderen
  3. Vooral fruit weggooien is zo zonde en onnodig. Liesbeth geeft al veel goede tips. Wat heb je precies weggegooid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet veel gelukkig, het meeste hebben we nog wel kunnen verwerken. (Sommige dagen hebben we ons echt mottig gegeten aan het fruit, hihi) Maar er waren wat druiven en een sinaasappel beschimmeld, helaas.

      Verwijderen
  4. Misschien kan je zodra je doorhebt dat je fruit teveel hebt wat verwerken in een jam of fruitmoes.
    Gewoon fruit met wat water en suiker koken en eventueel pureren met staafmixer, en in een potje doen. Als fruitmoes ook lekker in de yoghurt.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op zich goede tips als je je fit en vrolijk voelt, ik meen gelezen te hebben dat Daantje in een dip zat en moe was. Dan kies je gewoon even voor gemak. Niks mis mee, Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fruit wat niet helemaal jofel meer is verwerk ik in een smoothie.
    Misschien kun je er zelfs wat groente bij blenderen?
    Vindt Thobias vast ook wel lekker.
    Al is het alleen maar om het rietje ;-)
    Zo krijgt hij ook zijn extra vitamientjes binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ging het ook niet goed met het budget, ik heb een extra weekgeld uitgegeven deze maand. Nu weer een grotere voorraad en ik eet sinds een paar weken paleo en dat is én duurder én nog uitzoeken hoe dit het beste werkt voor mij. Dat laatste kost ook meer. Ik ben paleo gaan eten omdat ik blijkbaar geen enkele graansoort verdraag. Voor mij fijn dat het nogal 'in' is en dat er veel recepten en blogs over zijn :-)

    Mijn jongens waren geen moeilijke eters. Bij periodes aten ze erg weinig. Wat ik niet snapte omdat ze toch heel hard groeiden en langer waren dan hun vriendjes en klasgenoten. Toen ze gingen puberen gingen ze veel eten. Ik was nog niet zo heel erg bezig met gezond eten toen mijn jongens klein waren. Niet dat we fast food of kant en klaar aten, maar ik had wel altijd een pot appelmoes op tafel. Vonden ze iets niet lekker dan gewoon een schep appelmoes er overheen en anders ging het er standaard naast. Die gewoonte is vanzelf opgehouden en ik heb al jaren geen appelmoes gekocht.
    Nu maak ik soms appelcompote en dat vinden we dan wel weer heel lekker 's avonds. Helemaal als ik er een rijpe banaan bij meekook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. morgen en overmorgen de laatste boodschappen, maar op zich qua boodschappen redelijk netjes binnen budget. maar wisselt, veel andere kosten overschrijden het potje "overige uitgaven" deze maand weer.. :p maar hopelijk wordt dat deels gecompenseerd door teruggave van t energiebedrijf.. nou gaat dat bedrag gewoon naar de spaarrekening :D maar ik hoop dus dat er morgen geen maandelijkse afschrijving plaatsvind.. ;) dat dat dus al verrekend is met de teruggave.. (staat wel op de factuur, maar wordt er niet helemaal wijs uit/t pas als t daadwerkelijk niet wordt afgeschreven) :p

    verder herkenbaar hoor, dat lastige eten.. dochter is 5 en eet hooguit 1 opscheplepel avondeten.. toch is ze net iets boven gemiddeld qua lengte, dus t zal wel meevallen. zoontje eet supergoed, en groeit juist niet zo hard volgens mij (past nog zn maat 92 truien/shirts van vorig jaar... :S ??? hij is ruim 2,5 nu... maat 98/104 ligt op zolder te wachten tot hij t ooit past.. )
    beide zijn kieskeurige eters.. zoontje vooral t type wat ik niet ken vind ik bij voorbaat al "bah! " maar wil soms wel en soms niet proeven.. dochter eet alles onder "dwang" maar ik dwing dan maar max 5 happen oid en echt neit met erge straffen.. ze weet gewoon dat ze moet eten en dat als ze slecht eet, en toch honger heeft savonds ze dan niets krijgt.. heeft ze een x honger, maar goed gegeten, dan mag ze best nog iets extra's nl (meestal met een groeispurt..) maar merk dat ze anders helemaal niets meer lust/eet als ik het haar niet laat eten.. (was vroeger zelf ook zo.. en nog steeds, eet hierdoor geen/nauwelijks vlees omdat ik het niet (meer) lus..) maar zij heeft het vooral met groente.. :p

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)