dinsdag 17 maart 2015

Stoppen of doorgaan

Ik denk dat veel mensen die zelf een blog hebben het wel herkennen: de vraag of je nog wel door wilt gaan met bloggen. Bloggen is echt super, een heerlijke uitlaatklep en het kan echt enorm veel energie geven als je merkt dat mensen je stukjes leuk vinden of het graag lezen en met je meeleven. En soms krijg ik ook fijne tips, zoals bij mijn blogje van vanmorgen.

Maar bloggen heeft ook wel eens een keerzijde: negatieve reacties. Reacties die variëren van mensen die het nodig vinden om te muggenziften over kleine dingetjes tot regelrechte afkrakende reacties. Die reacties kosten veel energie. En maken dat ik er soms over twijfel of ik wel of niet door wil gaan met bloggen. Ik ben tenslotte geen bedrijf ofzo, ik ben gewoon een persoon die een blog bijhoudt als hobby. En nee, niet uit een soort sado-machochisme waarbij ik het heerlijk vind om afgezeken te worden ;)

Het is zelfs soms zó vervelend, die negatieve reacties, dat het moeilijk wordt om een goed bedoelde reactie te onderscheiden van afzeikerij. Zo kwam de reactie van Kopka vanmiddag eerst even over als afgezeken worden, maar na een kort wandelingetje en even nadenken besefte ik me dat ze het niet zo bedoelde, maar het juist goed bedoelde. Maar het wordt gewoon lastiger om onbevangen te zijn....

Toch ken ik mezelf: het bloed kruipt waar het niet gaan kan! Ik blog té graag om te beslissen dat ik ga stoppen met bloggen! Dus heb ik besloten om het om te draaien.... Ik schrijf voor mezelf en voor mensen die het leuk vinden om mijn blogs te lezen en via mijn blog deelgenoot te zijn van ons leven. Vind je een blogpost zo extreem irritant dat het je niet lukt om iets leuks te zeggen? Reageer dan niet. Vind je mijn blog in totaal niet leuk? Misschien wordt het dan tijd om me te ontvolgen... Er zijn vast zat andere blogs die wél in jouw straatje passen :)

Zelf ga ik straks ook eens met de bezem door mijn Bloglovin account. Want als ik de blogs die ik inmiddels niet leuk meer vind verwijder, hou ik meer tijd over om de blogs te lezen die ik wél leuk vind :)

Nog een gezellig liedje om het af te sluiten:






26 opmerkingen:

  1. Ik lees je blogs altijd graag. Ik reageer nooit, maar kom geregeld bij je kijken dus ik vind het jammer als je besluit te stoppen.
    Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak je geen zorgen hoor, ik ga niet stoppen!! Ik denk er wel eens over na, maar ik wil met deze blog juist duidelijk maken dat ik niet ga stoppen, maar dat (sommige) negatieve reacties wel wat met me doen. En dat mensen die zich blijkbaar zo irriteren misschien niet meer hier moeten lezen...

      Verwijderen
  2. Gewoon doorgaan. Er zijn altijd mensen die het leuk vinden om bij jou te lezen. En Kopka zal het zeker weten niet verkeerd bedoeld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, daar ben ik ook wel zeker van :) Sterker nog ze heeft wel gelijk dat ik soms dingen met een grijze bril op zie. Maar dat zit helaas in mijn karakter, daar doe ik niet veel aan. Zodra ik me er bewust van word zet ik hem weer af, maar als ik er even niet bij nadenk staat ie zo weer op mijn neus

      Verwijderen
  3. Zeker doorgaan hé! Ik lees super graag bij jou :-)
    En ja, die negatieve reacties... ik begrijp zo'n mensen echt niet hoor; Hebben die niets beters te doen of zo? Ik denk dat ze meestal jaloers of gefrustreerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je je leven afhankelijk zou gaan maken van wat anderen vinden kun je vaak net zo goed direct stoppen. En dat doe je ook niet toch? Niks van aantrekken dus en gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, ik ga niet stoppen inderdaad :) Ik heb wel de neiging om het iedereen naar de zin te maken... Maar gelukkig leer ik dat wel stapje bij beetje loslaten.

      Verwijderen
  5. Goed bedacht! overal zijn azijnpissers en helaas lijken het er steeds meer te worden. Als je iets niet leuk vindt, gooi je gewoon het scherm dicht. Niet alles negatieven, omdat het zo lekker anoniem kan :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb voor mezelf een paar regels voor het bloggen, waar ik me graag aan houd: 1. ik verantwoord me nooit als ik een tijdje geen blogpost heb geschreven en zeg dus ook geen sorry. 2. Ik reageer nooit op negatieve reacties. Reacties die echt heel rot zijn plaats ik gewoon niet: Totaal censuur.3. Ik bepaal zelf het onderwerp waar ik over schrijf. 4. Ik vertel nooit wat onze precieze inkomsten en uitgaven zijn. De regels bevallen me tot nog toe erg goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je blog leuk om te lezen, je bent eerlijk en open en dat vind ik prettig. Bovendien leer ik er van omdat ik zelf de neiging nog wel heb om op mijn blog, de vervelende zaken nog wel eens niet neer te zetten. Omdat ik minder vaak blog, lukt het ook makkelijker de dag dat ik chagrijnig ben dat niet op blog te zetten. Maar dat jij dat wel doet, daar leer ik dus juist van. Dat is gewoon hoe je je voelt en dat knapt vanzelf wel weer op, dat weet je zelf ook wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vind jouw blog ook zo leuk omdat je eerlijk bent, ook over je minder consuminder-fähige acties. Je hebt ook wel een stel azijnzeikers die hier reageren, tussen de over het algemeen leuke reacties. Ik snap echt niet waarom mensen bij jou zo komen mekkeren. Snap ik sowieso niet goed...
    Bloggen zonder comments is ook geen hol aan. Ik gooi nu elke reactie die me dwars zit, gewoon lekker weg. Ga me niet lopen verantwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht al 'he het staat weer aan!' ....maar durfde vervolgens toch geen reactie te plaatsen..

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  9. Ik lees je ook erg graag!
    Ik reageer eigenlijk nooit, maar dat betekent zeker niet dat ik je blogs niet interessant vind.
    Als ik het ergens niet mee eens ben of het is niet helemaal mijn onderwerp, dan lees ik wat sneller ;)
    Gewoon doorgaan, ik blijf je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hihi, dat zeg je grappig ;) Ik ken dat wel ja, even wat sneller lezen ;)

      Verwijderen
  10. Jouw blog dus jij bepaalt wat je schrijft en hoe je schrijft. Reageer ook niet vaak (uhm..volgens mij nog nooit) bij je, maar zou het zonde vinden dat je om een paar zuurpruimen ermee wil stoppen. Hee...jij krijgt tenminste reacties! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier nog een meelezer. Ik reageer nooit, heb zelf ook geen blog maar ik vind het wel heel leuk om bij je te lezen. Doe ik nog niet zo lang trouwens. Ik kwam via via bij jou. Vooral doorgaan. En ja als je niets aardigs weet te zeggen zeg dan niets. Groetjes, Frieda.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gewoon doorgaan en niet teveel hooi op je vork nemen.

    Ik ga ook gewoon lekker door met bloggen en heb een hele hoop hooi van m'n vork afgegooid (4 voetbalblogs een nekschot gegeven). Dat geeft rust, ruimte en heel veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als men mij nu bedoelt met zuurpruim en azijnpisser enzo, dan begrijpen veel mensen niets van mijn reactie. Jij, Daantje, weet wel wat ik bedoel. Daar gaat t om.
    Vooral doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij bedoelen ze jou niet hoor! En ik bedoelde jou ook niet met mijn blog, ik gaf alleen aan dat ik jouw reactie dus negatief interpreteerde, omdat er zo vaak negatieve reacties komen dat je haast al van tevoren je nerveus zit te maken wat iemand weer zal zeggen....

      Verwijderen
  14. Hier ook een meelezer die normaal gesproken niet reageert, maar nu kan ik het toch niet laten. Want (1) wat is het toch een lekker nummer, shake it off, shake it off! En (2) omdat ik vind dat iedereen wel eens recht heeft op een baaldag. Of dat nu is omdat je voor niets wacht op iemand met wie je een afspraak hebt, een gebroken nacht hebt of toevallig geen chocola meer in huis hebt :-) Het maakt je menselijk en dus heel herkenbaar. Daarom vind ik je blogjes ook zo leuk om te lezen. Niet iedereen hoeft het met je eens te zijn, maar blijf vooral jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is jouw blog en jij bepaalt zelf wat je schrijft.
    Die nare reacties van zeuren en azijnpissers zijn inderdaad heel demotiverend, ook voor mij! Bij mij heeft het goed geholpen om de reacties voor plaatsing goed te keuren. Toen bleven de nare reacties ineens weg. En enkele keer is er nog wel eens een trol die vervelend doet, maar niet vaak meer. Er is niets aan als mensen schrijven: mijn reactie plaats je vast niet, want je plaatst alleen wat er in jouw straatje van pas komt. Wat een nare beschuldiging! Ik plaats vrijwel alles. Ja als je er al van uit gaat dat ik heel selectief ben en als je mij daarvan heel ongenuanceerd beschuldigt, dan gaat je reactie inderdaad subiet in de prullenbak ;-)
    Ga vooral lekker door Daantje, je schrijft leuk, ik reageer niet zo vaak, maar ik kom zeer regelmatig bij je lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik denk dat je teveel aantrekt wat anderen van je denken. Is niet nodig. Ik denk altijd maar zo: Je kan het NOOIT iedereen naar z'n zin maken. Er zullen ALTIJD mensen zijn die je niet aardig vinden.
    That's life. Wees maar lekker jezelf

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lees nu pas dit blog, (had dus al gereageerd op haar reactie) want ik loop een beetje achter maar snap je gevoel. Ik heb geen blog maar dat oordelen op een afstandje over een mens wat ze niet persoonlijk kennen, ik snap er ook nooit wat van. Je moet inderdaad nergens wat van aantrekken en gewoon blijven bloggen. Laat de azijn..... maar de p... krijgen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik lees ook altijd graag bij je, ook al reageer ik bijna nooit.
    Je bent gewoon zo lekker eerlijk en menselijk en schrijft leuk.
    En Tobias is zo'n leuk kereltje!
    Gelukkig stop je niet met bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als jij mij maar niet ontvolgd.....snif ;-)
    Ik kom graag bij je lezen hoor, dus wat mij betreft blijven we "vriendjes"!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)