maandag 29 juni 2015

Wasmachine kapot: repareren of nieuwe kopen?

Ongeveer een half jaar geleden ging het droog-gedeelte van onze was-droogcombinatie kapot en sinds een paar dagen is ook het was-gedeelte kapot. We zitten nu heel erg te twijfelen of we weer iemand laten komen om het te repareren of dat we maar gelijk een nieuwe gaan kopen. Ik heb namelijk helemaal geen vertrouwen meer in het apparaat en heb heel sterk het gevoel dat hij over een half jaar sowieso wel eens aan zijn eind zou kunnen zijn.

Ik vind het wel snel. We hebben deze wasmachine nu ongeveer 4 jaar. Volgens zeggen zou hij 2.200 wasbeurten mee moeten gaan (gemiddeld). Dat zou betekenen dat ik dus 3 wasjes per 2 dagen zou moeten hebben gedaan. Ik denk niet dat ik dat ooit heb gehaald, maargoed.... In hoeverre is het nog de moeite om dat ding te repareren, als hij bijvoorbeeld nog 700 wasbeurten mee zou kunnen ofzo? Want hij staat toch wel zeker weten elke dag een keer aan.... Is het dan nog de moeite om hem te laten repareren voor €70, als we over een jaar alsnog een nieuwe moeten kopen?

Dus ja, ik mijmer nog even verder. Over 3 dagen gaat Sanders vaste contract in en krijgen we 10% korting op alle artikelen die zijn bedrijf verkoopt, dus ik wacht sowieso nog even met de knoop doorhakken tot die tijd....

19 opmerkingen:

  1. Een nieuwe machine is vaak zuiniger dan de oude die je al hebt. Ik denk dat ik daarom zelf eerder zou gaan voor een nieuwe machine als ik ook al geen goed gevoel heb bij de resterende levensduur van de oude machine.

    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 4 jaar vind ik toch wel heel weinig voor een wasmachine...... Wij zijn nu meer dan 32 jaar getrouwd en enkele maanden geleden kochten wij onze derde wasmachine. De eerste hield het 16 jaar uit en heeft enorm veel wassen gedraaid vooral omdat onze kinderen stoffen luiers droegen in hun babytijd. De tweede machine heeft 18 jaar gefunctioneerd zonder problemen en sinds een half jaar heb ik een nieuwe machine aangekocht.
    Indien ik jullie was, zou ik zeker opteren om een nieuwe machine te kopen want de kosten die je er nu nog aan doet zijn volgens mij verloren geld. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben sinds enkele weken een nieuwe wasmachine. De oude ging 14 jaar mee en ik was erg vaak. Wij hadden een bosch van ongeveer EUR 900 gekocht in 2001. Nu weer een Bosch maar nu EUR 850.
    Nic.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 2001 zal het bedrag waarschijnlijk 900 GULDEN zijn geweest... Want de Euro werd pas in 2002 definitief ingevoerd! ;-)

      Tineke

      Verwijderen
  4. Nou een wasmachine van 4 jaar vind ik echt niet oud.
    Zelf heb ik sinds 1,5 jaar een nieuwe miele (7kilo), had daarvoor een aeg die werd 15 jaar, daarvoor een philips van 27 jaar( was al een oudje toen ik m kreeg).
    En ehm ik heb 4 kinderen en een man een hond en een kat iedereen sport en zwemt, dus ik doe wel elke dag een was. Dan is het makkelijk uit te rekenen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou zeggen terug naar de winkel want je product voldoet duidelijk niet aan de verwachte economische levensduur waar je als consument recht op hebt.
    Als je een rechtbijstandverzekering hebt kan je die ook inschakelen.

    http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/21620/helaas-is-mijn-wasmachine-na-4-jaar-kapot-gegaan-hierop-heb-ik-contact-gezocht-met-de-winkel.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier een half jaar geleden een nieuwe wasmachine gekocht. Dit omdat de andere wasmachine het na een jaar of tien had opgegeven. We hebben nu 'de wasmachine van het jaar 2014' van de consumentenbond - zuinig, maar ook van alle gemakken voorzien.

    Ik zou een wasmachine die al 2x kapot is gegaan in 4 jaar tijd geen kans meer geven - maar meer omdat de reparatiekosten (voorrijdkosten + monteur + onderdelen) vaak best wel prijzig zijn. En ik heb al snel de pee in wanneer ik niet de dingen kan doen die ik wil doen op dát specifieke moment; dus ik heb het geduld ook niet om met een problematische wasmachine om te gaan. Ik ben de wasmachinepsycholoog niet :-D Wrak eruit, nieuwe machine er in. Haha.

    Succes met het beslissen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben nu bijna 28 jaar verder. Nu met de 3e machine bezig. De 1e heeft het een 14 jaar volgehouden, de 2e 12 jaar en nu een kleine 3 jaar met de huidige. Ik vind 4 jaar ook echt niet kunnen. Zou je niet eens een mailtje naar de fabrikant er tegenaan gooien met je klachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat de wasmachine betreft heb ik een vrij simpele strategie. 1) Kijken of iets nog onder de garantie valt. 2) Ik kijk of ik er zelf nog iets mee kan. 3) Zo niet, dan kopen we een nieuwe goedkope. Aan de reparateur geef ik geen geld meer uit. Kost al gauw 75,- a 100,- euro.
    Je kunt wel een dure kopen(2x zoveel), maar dat is geen garantie dat daar geen storingen bij optreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze wasmachine ging net stuk na de garantietijd...de reparatie was zo duur dat we een nieuwe hebben gekocht...we hebben maar 3 jaar met deze wasmachine gedaan...WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toen ik samen ging wonen in 2009 kreeg ik van mijn ouders een indesit was/droog combi. Deze heeft het een paar maanden geleden begeven.
    Hij heeft het dus net geen 6 jaar vol gehouden. De gemiddelde levensduur voor een wasmachine is maar zo'n 8 á 10 jaar, afhankelijk van hoeveel je wast.
    Dat mijn goedkope dingetje het dus toch 6 jaar heeft vol gehouden vind ik eigenlijk heel redelijk.

    Als ik jou was zou ik geen geld uitgeven aan de reparateur. Voor dat geld heb je een goede tweedehands.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou gaan voor een nieuwe. Maar persoonlijk ging ik niet voor een combi.
    Vorige maand heb ik een nieuwe Bosch gekocht, nadat de oude Bosch mij in de steek liet na 14 jaar trouwe dienst.
    Maar ik zou ook nog even informeren over de oude ivm korte levensduur.

    Groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij zijn nu na 8 jaar ook al met onze tweede wasmachine, de eerste was na zo'n 3,5 jaar stuk. Uit de zelfde partij had mijn schoonbroer ook een machine en die deed het slechts 2 jaar. Ging om een aeg. Nee die komen er bij ons niet meer in. Nu een prima machine een B merk en hij doet het nog prima. De programma's duren wel iets langer maar verbruiken een stuk minder stroom dan de oude. Ook het water gebruik ligt lager.

    Ik zou voor een nieuwe gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb 25 jaar in de branche gewerkt. Nooit een was/droogcombinatie nemen. Een machine is maar voor een ding gemaakt, wassen of drogen. Ik ben 41 jaar getrouwd en heb sinds 5 jaar mijn 3e Miele.
    Servicecontract van Miele er bij en je hebt minimaal 10 jaar geen reparatiekosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zei de monteur die de vorige keer kwam om het drooggedeelte te maken ook al :(

      Verwijderen
  14. Op zich heb je recht op vergoeding van een deel van de reparatie omdat de economische levensduur van een wasmachine langer is dan vier jaar. Dit noemen ze non conformiteit. En inderdaad wat al eerder gezegd werd... Een aparte wasmachine is echt beter...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Staat er een foutcode op display? dan kan een reparateur een ongeveer prijs voor reparatie geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, helaas niet. Althans, soms staat er wel een foutcode, maar dat is als ik de duer heb opengedaan en hij dan later tóch weer aanspringt. Maar geen foutcode tijdnes het wassen. Hij valt gewoon opeens uit en reageert dan ook niet meer.

      Verwijderen
  16. Onze wasmachine was vrij oud toen hij stuk ging. Dat maakte de beslissing makkelijker om een nieuwe te kopen. Die van jullie vind ik inderdaad nog vrij nieuw om al op te geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)