dinsdag 15 september 2015

Opnieuw provoceren met koemelk

Sinds afgelopen weekend zijn we weer aan een nieuwe provocatie-eliminatie test voor Tobias' koemelk-allergie begonnen. Over 2 maanden vervalt namelijk zijn machtiging voor de Nutramigen en dan zullen we een alternatief voor koemelk moeten "verzinnen" óf willen we graag zekerheid hebben of hij nog steeds overgevoelig reageert op koemelk.

Het gekke is: hij reageert dus totaal niet op producten waar melk in zit! Kaas, ijs, pannenkoeken, bechamelsaus.... Hij krijgt het allemaal (af en toe!) en daar krijgt hij dus geen eczeem van. Maar geven we hem elke dag een glas melk, dan komt het (tot nu toe) na een paar dagen toch weer opzetten! De laatste keer dat we het hebben geprobeerd is alweer een half jaar geleden, dus we zijn toch benieuwd of het nu dan toch echt over is.... We zullen het zien!

Overigens is Tobias helemaal verzot op melk! Hij vraagt er elke keer zelf om. Hij noemt het "meil". Maar gelukkig vindt hij rijstemelk ook lekker, alleen vanwege dat er in rijst een verhoogde hoeveelheid arsenicum zit zijn we er niet zo happpig op om hem dit elke dag te geven. Soya is hij dan weer allergisch voor en havermelk vond hij niet lekker..... Dus we hopen echt dat het goed gaat met deze provocatie-test. Dat zou echt enorm schelen!





15 opmerkingen:

  1. Best spannend. Ik duim voor jullie dat het goed gaat. En is geitenmelk anders misschien wat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht! Tobias vond geitenkaas en geitenyoghurt wel heel lekker in elk geval. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  2. En amandelmelk? Heb je dat misschien al geprobeerd? Ikzelf kan ook niet tegen melk, maar wel als het verwerkt is (kaas enzo). Ik heb eczeem en astma, en ik merk dat als ik melk drink dat ik het heel benauwd krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan wel zelf maken want die uit de winkel is niet meer of minder als suikerwater zag ik.

      Verwijderen
    2. Opzich een goede tip, alleen Tobias is allergisch voor een aantal noten, dus is ons geadviseerd om hem zo min mogelijk noten te geven voorlopig :)

      Verwijderen
  3. Is het ook mogelijk om 2 soorten te mengen? Bv half gewone / half rijstemelk.

    En is het echt nodig elke dag glas melk te drinken? Ik heb het nooit gelust en drink ook geen vervangers, dochter ook niet en heeft prachtig gebit, met haar bijna 40 jaar nog geen gaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is misschien ook nog een idee, mocht hij toch weer een reactie krijgen.... :)

      Verwijderen
  4. Maar hij heeft toch inmiddels geen melk meer nodig? Als de allergie toch op komt zetten zou ik zeggen: schrap het flesje/glas melk dan gewoon en verdraagt hij de andere producten met (een beetje) melk wel, prima! Onze kinderen lusten geen melk dus na de flesjes hebben ze nooit meer melk gedronken.
    Alleen ja, dan moet je wel van het flesje af kunnen/willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je wel eens van kamelenmelk gehoord? Er is een boerderij in Brabant. Google maar. Donderdag gaat de super bij je in de buurt open. Kreeg vandaag de folder. Aardige aanbiedingen. groetjes Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de lidl heeft lactosevrije melk, weet niet of hij allergisch is voor de suikers of voor de lactose in de melk. Hier schijnt een verschil in te zitten. Ben er zelf ook net achter dat melk de oorzaak is van mijn eczeem en astma, mede door iemand die op facebook een stukje had geschreven over melk de witte sloper. Ik heb t idee dat t met de lactosevrije melk bij mij wel goed gaat. ook hier een allergische reactie op soya. Lastig...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Paardenmelk? Ik was laatst op de paardenmelkerij http://www.paardenmelkerij.nl/ en dat werkt zo goed bij veel klachten. Ik heb er geen ervaring mee, maar probeer je alleen te helpen. Deze man kan je altijd bellen en vragen. Is bijzonder sociaal mens!
    Succes! Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja waarschijnlijk overschrijd je met elke dag melk een bepaalde tolerantiedrempel. Inderdaad gewoon een kwestie van uitproberen. Het is wel handig als hij wat van de producten kan eten omdat het in zoveel dingen zit tegenwoordig maar elke dag melk heeft hij voor zijn gezondheid toch niet nodig. Veel succes met proberen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij op het kinderdagverblijf zit een meisje dat ook geen melk tolereert, maar gewoon dreumesmelk van Nutrilon gaat wel goed. Altijd als ze echte melk heeft gedronken wordt ze er naar van. Al de andere producten waar melkbestanddelen in zitten gaat ook gewoon goed. Geitenmelk is ook een goede optie. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Paardenmelk?
    Super gezond!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)