donderdag 11 februari 2016

Mijn 3 meest succesvolle opruim-tactieken

Opruimen en het huishouden zullen nooit mijn sterkste kant worden. Vroeger voelde ik me dan een 'epic fail' omdat het me niet zo goed lukt, maar inmiddels weet ik dankzij Flylady dat sommige mensen geboren worden met opruim-skills en andere niet. En als je ze niet hebt, dan gaat het gewoon allemaal een stuk lastiger dan wanneer het gewoon 'natuurlijk' voelt. Voor mij voelt het dat dus niet.

Maar in de loop van de afgelopen jaren heb ik toch wel een aantal opruimtactieken geleerd van Flylady en Marie Kondo en dit zijn hierdoor mijn meest succesvolle opruimtactieken:

1. Hotspots opruimen

Bijna ieder huis heeft wel bepaalde plekken waar zich rommel opstapelt. Als ik ga opruimen zorg ik dat ik altijd één of twee van deze plekken helemaal leegruim. Dit geeft direct een opgeruimdere indruk. Bovendien zorgt het ervoor dat ik daarna weer wat netter met zo´n 'hotspot' omga. Rommel trekt namelijk altijd méér rommel aan. 

2. Een vaste plek

Het lukt niet altijd, maar veel spullen hebben inmiddels een vaste plek in huis. Dit scheelt een hoop met nadenken waar je iets zal opbergen. Als ik ergens een verdwaalde pen tegenkom leg ik hem direct in de la met alle andere pennen. Dit geldt ook voor andere dingen, zoals inpakpapier, scharen, kleding, etc. etc. Door één vaste plek te bedenken waar je alles van die ene soort teruglegt bespaar je een hoop tijd!

3. Een vaste volgorde

Bij het opruimen hou ik een vaste volgorde aan. Dit werkt voor mij ook super! Ik begin dus altijd met 2 hotspots. Daarna ruim ik de tafel af. Vervolgens het aanrecht opruimen... En zo heb ik dan een hele volgorde. Toch zal ik die binnenkort wel een keer gaan omgooien, omdat de dingen aan het einde van het lijstje minder vaak aan de beurt komen, maar in principe werkt het prima zo!


Desondanks is het hier nog steeds regelmatig een zooitje. Maar ik heb het redelijk onder controle en weet dat ik het ook in een half uurtje weer netjes kan hebben, omdat ik nu dankzij Flylady en Marie Kondo meer overzicht heb. :) 

7 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Probeer om na je twee hotspots, de tafel en de aanrecht steeds 1 extra dingetje te doen, die je dan wel rouleert. dan komt toch alles een keertje aan de beurt. Terwijl je de spullen uit je twee hotspots opbergt kun je wel een plekje vinden dat wat extra aandacht kan gebruiken... het plekje/kastje/laatje van de dag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar! Ik ruim nu s'avonds en s'ochtends een kwartiertje op en dat scheelt echt enorm in de bergen troep die zich hier verzamelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handige tips! Opruimen vind ik op zich nog wel redelijk leuk, maar schoonmaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben enorm aan het uitruimen, al zeker 8 maanden. Met inmiddels bijna 35 vuilniszakken aan spullen die de deur uitzijn, zou je denken dat het toch wel leeg is.
    Maar nu pas ga je het echt zien, is er echt een klein beetje meer plek.
    Ik ga gewoon stug door en dan vanzelf tactieken bedenken om het zo te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ruim meestal op tijdens het stofzuigen. Telkens even alles wegzetten waar het hoort, en daarna de stofzuiger er langs. Spullen van de kids en man leg ik onder aan de trap. Zodra ik dan naar boven ga neem ik telkens wat mee en "gooi" het in hun kamers (de man heeft een eigen studeerhok). Mogen ze het zelf verder opruimen (wat meestal wel even duurt). Oh, haha, met zo'n robotstofzuiger gaat deze tactiek natuurlijk niet op ;-)
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben voor mn gevoel de hele dag bezig met opruimen.. voor er opvangkids komen opruimen (kruimels van ontbijt wegvegen bijv, bordjes, speelgoed, enz) opruimen voor de lunch omdat dat rustiger eet (en dus al voor ik dochter uit school ga halen opruimen), eind van de middag opruimen voor t avondeten, omdat we daar na t avondeten ook geen zin meer in hebben en dan druk zijn met de kids naar bed brengen. daarna nog vaat in vaatwasser (of met wat geluk ervoor al), hele dag sowieso wel keuken netjes houden ivm ruimtegebrek en veel afwas met 2 eigen en opvangkids) kamers van de kids netjes houden enz, daarnaast nog was, boodschappen, etc, altijd wel druk en toch t gevoel dat ik nauwelijks wat doe.. :p zelfs een hulp voor de wekelijkse klussen boven en beneden... :p

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn eettafel is echt zo'n ding waar altijd troep ligt irriteer me er vreselijk aan maar gebeurd steeds weer

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)