woensdag 20 juli 2016

Praten met autootjes

Vandaag even geen hoogdravend of lang blogje, maar gewoon iets wat ik heel apart vind...

Tobias is inmiddels op de leeftijd gekomen dat hij tegen knuffels en autootjes gaat praten. Hij geeft dan een autootje aan mij en ik moet dan de stem van de auto zijn. Maar vervolgens praat hij tegen de auto alsof het gewoon een eigen persoontje is! Dit blijf ik echt zo apart vinden! Aan de ene kant begrijpt hij wel dat de auto niet zelf praat en dat hij daar mijn 'hulp' bij nodig heeft, maar aan de andere kant, zodra de auto dan 'praat' dan leeft hij zich echt helemaal in en lijkt hij totaal niet door te hebben dat hij eigenlijk met mij praat.



Hoe dat die grens tussen fantasie en werkelijkheid ligt bij peuters zal ik denk ik wel nooit begrijpen, maar ik vind het wel ontzettend ontwapenend om Tobias zo bezig te zien.

6 opmerkingen:

  1. Het mooie hieraan is, is dat je dat persoontje,de auto dus, dingen kunt laten doen die je van je zoontje graag zou zien.Bijvoorbeeld op t potje gaan, met bestek eten enz. Al is dat makkelijker met een knuffel.....of een imaginair vriendje. Alhoewel, dat laatste is een verhaal op zich....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel normale ontwikkelingsfase bij kinderen Series als Thomas het treintje maken hier ook gebruik van, daarin praten de treinen.

    Een peuter kan nog niet zo goed denken en denkt op een ‘peutermanier’. Herinneringen, fantasie en werkelijkheid lopen door elkaar heen; er is sprake van MAGISCH DENKEN... google maar eens.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. idd, mooie fase :) je kan je verkleden voor hun neus en echt diegene zijn.. maar ook alles van tv is echt in hun ogen ;)

      Verwijderen
  3. Zo heb ik hier een stoute dino, een verstop-eend en een zwaaifiets.

    Helemaal heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik mis deze fase enorm. Om er maar even een cliché in te gooien... Het is voorbij voordat je het door hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha ik vond t verschrikkelijk. kan dat echt niet. kan me er niet op concentreren en dochter gaf me er t liefst 10... ik wou er altijd max 2, meer handen heb ik niet en schizofreen ben ik geloof ik ook niet, dus meer dan 2 personages onthouden lukt me echt niet haha. gelukkig heeft ze nu een broertje, en kunnen ze soms heerlijk samen spelen.. overal staan dan huizen van duplo, playmobile, little people etc, alle poppetjes erbij.. uren kunnen ze spelen of alleen al alles neerzetten.. (jammer dat ze door school zo weinig tijd hebben om te spelen eigenlijk... :p)

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)