woensdag 19 april 2017

De oorzaak van Tobias' taalgebruik

Nou, we zijn erachter gekomen waar Tobias taalgebruik vandaan komt! Het ligt nog niet zo eenvoudig als ik had gedacht, want er zijn eigenlijk meerdere oorzaken waardoor Tobias opeens zo is gaan praten. Maar ik heb er nu wel een aardig beeld van wat die oorzaken zijn:

Thema reuzen en kabouters
Op de peuterspeelzaal hebben ze momenteel het thema reuzen en kabouters. Opzich natuurlijk niks mis mee, maar Tobias neemt alles wat hij meemaakt mee naar huis. Ze hadden dus een spel gedaan waarbij ze "keihard moesten stampen als een reus". Daar begon het dus mee: "Ik ga keihard stampen". Dit werd al snel "Ik ga keihard op je voeten stampen" en daarna "ik ga je een keiharde klap geven". Hij leeft zich dan heel erg in de rol van grote reus in, want in zijn beleving betekent groot zijn dat hij dan veel meer mag. Dus als ik nee zeg, wil hij laten merken dat hij een reus is.... Althans, dit is mijn huidige hypothese ;)



Masha's sprookjes
Vervolgens kijkt Tobias op Netflix naar Masha's verhalen. Dit zijn bewerkingen van sprookjes en heeft de classificering dat het voor alle leeftijden is. In één van deze sprookjes snijdt de jager de wolf helemaal open om roodkapje uit zijn buik te halen. Hier zal de uitspraak "ik snij je helemaal open" dan denk ik vandaan komen (Tobias heeft sinds kort ook een eigen kindermes, dus dat maakt ook weer véél indruk)
In een ander sprookje is een reus die dingen kapot kan slaan. En dat combineerde Tobias dus met het reus-zijn van de peuterspeelzaal, dus ging hij ook zeggen dat hij "kapot ging slaan".


Kortom: gelukkig is het niet zo dat Tobias ons letterlijk kapot wil slaan en schoppen en snijden, maar hij leeft zich heel erg in bij de dingen die hij ziet en meemaakt op de peuterspeelzaal en op televisie. Dit is dus een kwestie van toch nog beter opletten wat hij kijkt; omdat Masha en de Beer altijd vrij onschuldig is en ook Masha's verhalen voor alle leeftijden was heb ik er niet zo bij stilgestaan dat dit zulke diepe indruk op Tobias zou maken.

10 opmerkingen:

  1. Dat voelt toch een stuk beter hè, nu je weet waar het van komt. Toch minder naar dan dat dat soort dingen tegen hem gezegd werden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je het zo kunt herleiden. En heel herkenbaar ook bij onze net kleuter zoals je het schrijft, inleven en twee verhalen combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je ontdekt hebt waar het vandaan komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar! Ik vraag mij af, als je nog naar de peuterspeelzaal leidster bent gegaan met jouw vermoeden over een kindje bij Tobias in de groep, ook jouw nieuwe bevindingen hebt gedeeld met hen. Het zou namelijk erg naar zijn als de ouders van dat kindje nog steeds een stempel hebben. Heel gevaarlijk om het bij andere ouders te zoeken terwijl het vaak niet zo simpel is als het lijkt. Ik had het niet cool gevonden als ik die ouders zou zijn. Een slechte reputatie is snel gemaakt en nauwelijks weg te poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had helemaal geen vermoeden wie het was, hoor, dus ik heb ook geen namen genoemd bij het PSZ. Zelfs al zou ik wel een vermoeden hebben, dan alsnog zou ik het neutraal houden, ik hou niet van met een vingertje wijzen naar anderen als ik niet 100% zeker ben waar iets vandaan komt.

      Maar omdat ik geen idee had waar het anders vandaan zou moeten komen heb ik wél gevraagd of ze bij de PSZ het misschien van iemand herkenden, waar Tobias dit van had overgenomen. Toen zeiden ze nee, dat herkennen we niet. Dus toen ben ik verder gaan zoeken waar het dan vandaan is gekomen en heb vervolgens die bevindingen ook met ze gedeeld.

      Verwijderen
    2. Maar je noemde het wel in je voorgaande blog. Ik dacht hetzelfde als anoniem.

      Verwijderen
    3. Blijkbaar is 1 zin uit dat stukje op meerdere manieren te interpreteren. Vervelend, maar gelukkig hebben de meeste mensen het wel op de manier gelezen waarop ik het bedoelde. Helaas kun je bij geschreven tekst, dus zonder non verbale communicatie wel eens op misverstanden stuiten. Ik zal voortaan mij nog duidelijker proberen uit te drukken.

      Verwijderen
  5. Bizar toch die sprookjesverhalen, ik weet nog dat ik mijn kind 'Bambi" voorlas waarbij de moeder van Bambi wordt doodgeschoten door een jager, Bambi moet vluchten voor een brand enz, enz. Ik veranderde het verhaaltje een beetje maar toen die ouder werd, kreeg hij dit door en zei me volgens mij staat dit er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt soms inderdaad niet door hoe een kind iets oppakt. Fijn dat je de oorzaak van zijn uitspraken hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)