donderdag 27 juli 2017

Niet meer (altijd) aardig (willen) zijn - No Yes Maand ;)

Als er één ding is wat ik aan mezelf zou willen veranderen is het dat ik altijd aardig wil worden gevonden. Zélfs door mensen die ik zelf niet eens echt aardig vind.

Dat aardig gevonden willen worden leidt er regelmatig toe dat ik dingen tegen mijn zin doe. Want ik kan toch zeker niet iemand laten barsten? Ik heb nou eenmaal afgesproken en ondanks dat ik me dan soms niet lekker voel, draaf ik toch maar weer op, maar daar ben ik dan later zelf wel weer de dupe van.

Vorige week had ik mezelf bijvoorbeeld in een onmogelijke spagaat gemanouvreerd omdat er twee mensen waren die met me af wilden spreken en ik nog maar één vrije dag had in die week. Dus probeerde ik beide afspraken maar in één dag te proppen, met allerlei vervelende gevolgen van dien.

Op dat moment besefte ik me weer eens hoe moeilijk ik het mezelf maak door té vaak ja te zeggen terwijl ik eigenlijk nee moet / wil zeggen.

Dus ik heb besloten dat ik meer voor mezelf ga kiezen. Dat zal denk ik best nog wel lastig worden, want ik wil zó graag dat iedereen me aardig vindt. Maar besef me nu ook wel dat dit niet af zou moeten hangen van het feit dat ik altijd overal ja op zeg of mijn mening niet geef.

Gister begon ik dus aan mijn eerste 'No Yes Maand'. Een nieuwe challenge, helemaal voor mezelf alleen. Om meer voor mezelf op te komen en het zo voor mezelf makkelijker en leuker te maken. Lezen jullie mee? :)

16 opmerkingen:

  1. Vind ik heel verstandig van je. Ben zelf inmiddels 50plus en pas nu kan ik goed nee zeggen, zonder reden of iets te noemen als ik iets niet wil of er geen zin in heb. Dat had ik al jaren eerder moeten doen, heb schade opgelopen door dit niet te doen en ik heb te veel mijn oren laten hangen naar anderen en nu pas kom ik op voor mezelf. Goed dat je dit nu al door hebt, echt doen. Je hebt maar 1 leven en je kunt de tijd nooit meer terug draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, mooie uitdaging! Daar wordt het leven vast een stuk makkelijker van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie uitdaging! Sinds ik moeder ben geworden, kan ik het opeens een stuk beter. Zowel op werk als prive, en het geeft zoveel rust!! Ik hoop dat het jou ook helpt. Misschien leuk om in je bujo bij te houden (of gebruik je die niet meer? Ik lees er niets meer over).

    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Anne, zeker nog wel hoor :D Ben alleen wat minder actief in de bujo Community vanwege de verleiding die het met zich meebrengt ;)

      Verwijderen
    2. Dat begrijp ik wel! Ik heb zelf een bujo-achtig boekje (ik gebruik het voor lijstjes, trackers, planningen enzo). Maar ben sinds kort lid van de facebookgroep en als ik zie wat iedereen voor rommeltjes (sorry) koopt... en toch denk ik iedere keer: oooh dat wil ik ook. Zo stom hoe dat werkt. En ik ben helemaal niet creatief en wil niet eens stickeren en kleuren in mijn boekje. Ik wil gewoon lijstjes maken :-).
      Anne

      Verwijderen
  4. Wat een goed idee. Ik ben bezig om dit op mijn werk te doen. Nee zeggen tegen extra diensten draaien. Zonder uitleg. Gewoon: Nee, ik kan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant. Ben benieuwd of dit je helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed plan! Een tip waar je misschien wat aan hebt. Als iemand je vraagt om iets te doen dan wat jij eigenlijk niet wilt dan kun je zeggen 'nee, dat kan (o nee dat doe ik niet) niet want ik heb al een afspraak'. Je hebt namelijk al een afspraak met jezelf. Namelijk de afspraak dat je geen dingen meer doet waar je geen zin in hebt of iets doet wat je niet meer wilt.

    Vaak voel je je dan wat krachtiger waardoor je makkelijk nee kunt zeggen en kunt doen wat jij wel wilt.
    Een andere tip die hier wat op lijkt is 'nee dat wat jij wilt doe ik niet. Wat ik wel wil doen (kan doen) is dit en dit of dat...'.
    Misschien helpt het je. Groetjes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds het begin van de overgang schiet ik een beetje door in het nee zeggen. Dat is nou ook weer niet de bedoeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede challenge voor je hoor! Ik heb hetzelfde probleem, weet dat ik nu echt eens een keer voor mezelf moet gaan opkomen. Ga de challenge ook maar eens aan.
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee! Ik heb denk ik ook zelf zo'n maand nodig. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is zooooo fijn om te kiezen voor wat je zelf wilt. Een fout die ik nog wel eens maakte was dat ik mezelf helemaal gikng verantwoorden voor mijn keuzes zodat er dan weer een discussie ontstond en ik uiteindelijk toch.......
    Nu zie ik heel duidelijk dat een ander mijn keuzes niet hoeft goed te keuren of te begrijpen. Ik wil wel dat anderen mijn keuzes respecteren en mij in mijn waarde laten. Kan dit niet... jammer voor die ander. In principe niet mijn probleem 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Twee afspraken op je enige vrije dag lijkt mij ook niet prettig inderdaad. Dan kun je toch helemaal niet uitrusten?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel slim! Ik ben een nieuwe lezer. Ik maakte de afspraak een aantal jaren geleden al met mezelf. Geeft veel verlichting!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nee tegen een ander is vaak ja tegen jezelf ;) voel je dus niet te schuldig. en kijk idd soms even verder naar een andere optie ? die dat kan niet, maar een andere dag wel ? en de ander wil met jou afspreken, maar heb jij er ook echt behoefte aan ? levert het jou iets op ? (een leuke middag, leuk gesprek, goed gevoel ? )

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Op de dag dat ik ontdekte dat ik niet iedereen aardig hoefde te vinden, werd het ook minder belangrijk of iedereen mij aardig vond.

    Of andersom 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)