woensdag 25 oktober 2017

Onze eerste maand Snappcar

We hebben onze eerste maand leasen via Snappcar erop zitten. Ik had beloofd dat ik nog een update zou geven, dus bij deze :)

** Omdat we vaak dezelfde vragen krijgen heb ik een FAQ over Snappcar lease gemaakt **

De theorie

Ik zal eerst nog even kort uitleggen hoe het werkt: wij leasen via Snappcar een auto. Hier betalen we €109 per maand voor, wat voor leasen een vrij laag bedrag is. In ruil daarvoor is het de bedoeling dat we de auto 2 keer per maand verhuren via Snappcar. Hier ontvangen we geen geld voor, maar dus korting op het leasen. De voorwaarden van ons contract: we hebben 12.000 kilometer per jaar, na die 12.000 km betalen we €0,15 per kilometer. En de looptijd is anderhalf jaar.


De praktijk

Tot nu toe bevalt het eigenlijk erg goed. De auto is populair. Als we zouden willen kunnen we hem zo'n beetje elk weekend verhuren. Maar omdat we zelf ook wel eens gebruik willen maken van de auto doen we dit (natuurlijk) niet.

Het enige wat ik zelf nog best spannend vind is de kilometerstand. Iedere huurder krijgt 100 vrije kilometers per dag. Dit is 10% van ons maandelijks vrij te besteden kilometers. In principe houden we met de verplichte huren dus zo'n 800 vrije kilometers per maand over. Tenzij we hem vaker verhuren.

Omdat het niet de bedoeling is dat wij hier aan het eind van de lease-periode failliet op gaan hou ik nu maandelijks de kilometerstand van de auto bij en zet geld opzij als we meer kilometers hebben verbruikt dan de bedoeling was.

Toch houden we er in principe geld aan over, als we hem vaker verhuren. Een leuk rekenvoorbeeldje (uit de praktijk)

We hebben de auto nu voor 6 dagen aan iemand verhuurd. Hier krijgen we €123 voor.

  • In het meest voordelige scenario vergeet ie dat ie de auto heeft gehuurd en rijdt er niet mee - we verdienen €123
  • In het meest dure scenario rijdt ie exact zijn vrije kilometers op en niet meer - 600 x 15 cent is €90, we houden dan €33 over
  • Per 100 extra kilometers betaalt de huurder €20 extra. Wij moeten dan dus ook rekening houden met €15 extra kosten voor de extra kilometers, maar houden dan wel €5 over.

Al met al zijn we in elk geval tevreden over hoe het tot nu toe gaat en kunnen we het zeker aanraden.


We mogen nog steeds €20 huurtegoed weggeven aan mensen die Snappcar voor het eerst proberen. Dus bij interesse, klik op deze link.



5 opmerkingen:

  1. Wat een handig systeem! Ik heb wel al een keer via Snappcar gehuurd, maar wist niet dat een dergelijke constructie ook mogelijk is. Als ik het rekenvoorbeeld goed begrijp, heb je dus jaarlijks vaste kosten voor het leasen plus variabele kosten als je (zelf of door huurders) over je kilometers heen gaat. En benzinekosten, uiteraard. En aan het einde van het jaar betaal je het verschil tussen wat je moet betalen en wat je hebt verhuurd of krijg je dit verschil juist uitbetaald. Heb ik m zo?

    Ik ga sowieso nog even bij de FAQ kijken, maar het lijkt me een prima systeem. Aangezien we er nu een kleintje bij hebben en een auto af en toe misschien wel handig is (weet ik nog niet), is het een mooie optie om eens naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt wel super zeg! moet je er nog veel voor doen als iemand de auto wil huren ?extra stofzuigen oid ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben losse vloermatjes, die klop ik voor elke huur even uit. En even met een doekje over de handgrepen, het stuur, etc. 2 minuten per verhuur, en sowieso fijn om af en toe even te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja idd, maar als je beide fulltime werkt lukt dat niet altijd :p beetje gevaarlijk de peuters los op de weg voor 2 minuten ;) vandaar :p maar valt mee, 2 minuten is zeker te doen! eens kijken wanneer t ooit financieel gaat passen... hebben een auto maar daar is manlief 5 dagen per week, soms 6 mee naar zn werk ;) en zou soms erg fijn zijn om ook buiten t dorp wat te kunnen doen (met de kids nieuwe schoenen kopen en in de winkel zelf laten kiezen ipv online bestellen bijv.. even snel na schooltijd).. mn bakfiets is al onze 2e auto zeg ik wel eens, maar dan puur voor in t dorp :p veel verder kom je er ook nie tmee ;)

      Verwijderen
  4. N.a.v. je vorige post heb ik geïnformeerd. Helaas, hier in de vinex is er niet voldoende vraag naar dus komen we niet in aanmerking!

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)