dinsdag 2 januari 2018

#readingchallenge: don't stop me now!

Omdat ik zó ontzettend enthousiast was om te gaan starten met de reading challenge en echt niet meer kon wachten, heb ik besloten om nét iets eerder met mijn eerste boek te beginnen. Aan het eind van het jaar zal ik het wel compenseren met een extra boek ofzo.... Beloofd ;)


Zoals ik eerder al schreef heb ik als eerste het boek Freddie Mercury: de definitieve biografie gelezen. Al zo lang ik me kan herinneren heb ik de muziek van Queen steengoed gevonden. Een van mijn eerste herinneringen van vroeger is dat Bohemian Rhapsody op de radio kwam. Ik was toen nog in de veronderstelling dat het om 2 nummers ging, die toevallig altijd na elkaar werden gespeeld. (Ik zal toen een jaar of 4 / 5 zijn geweest, denk ik!) Maar toen al vond ik het echt geweldig als dit nummer op de radio kwam. 

Toen Freddie overleed was ik 5 en dus te jong om dit mee te maken. Toen ik Queen dus echt bewust ontdekte was ik echt heel verdrietig toen ik erachter kwam dat het nooit zou gaan gebeuren dat ik naar een concert zou kunnen. (Al treedt Queen nu wel weer op, maar dan met Adam Lambert, maar dat is toch anders!)

Maar voor mij stond dus als een paal boven water dat de biografie die op nummer 26 van mijn reading challenge staat een biografie van Freddie Mercury moest worden. Het was dus ook een leuk toeval dat ik hem zonder dat ik ernaar zocht in de bieb tegenkwam!

Uiteindelijk heb ik dit boek in 3 dagen uitgelezen. Ik vond het best een heftig boek, eerlijk gezegd. Veel seks, drugs en rock 'n roll. Ergens weet je dat natuurlijk wel, maar om erover te lezen op welke schaal dit allemaal plaatsvond, vond ik toch wel heftig. Het boek geeft ook een goed beeld van de jaren waarin aids opkwam. Volgens mij is het echt een heel roerige tijd geweest vlak voor ik werd geboren!  

Dit boek zorgt er ook weer voor dat ik anders naar de muziek van Queen ga luisteren, nu ik van sommige nummers weet wat erachter steekt en wat de gedachtes erbij waren (of dat er juist helemaal geen gedachte achter zat, dat is ook wel eens verfrissend om te lezen ;) ) 

Een minpuntje van het boek vond ik dat veel informatie uit andere interviews lijkt te zijn geplukt. Ze quote veel andere beroemdheden en personen die met Freddie te maken hebben gehad, maar vaak komt dit dan uit eerdere interviews; net alsof ze zelf niet in alle gevallen de moeite heeft gedaan om diepgaand onderzoek te doen. Dat vond ik jammer. 

Ik geef dit boek daarom 3 sterren. 

7 opmerkingen:

  1. Heb je ook de documentaire gezien paar dagen geleden?
    Ik heb wel alles van Queen meegekregen in die tijd. De CD innuendo is mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, wij hebben geen kabel-TV dus zulke dingen mis ik dan (wist ook niet eens dat het op TV was geweest!).

      Mijn favoriete album is night at the opera, maar dat komt denk ik ook deels doordat ik met mijn vader naar een Queen-tribute band ben geweest die dit hele album ging spelen en ook gelijk bij elk nummer iets over de achtergrond van het lied vertelde.

      Verwijderen
  2. Leuk dat je zo enthousiast was over de challenge dat je alvast begon : ) Ik lees eigenlijk nooit biografieën. Deze klinkt wel interessant.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. "Ik geef je de zon" ben ik nu in bezig. Maar heb gister al in één dag het tweede boek uitgelezen ;) Daar blog ik dan volgende week over, want mijn blog is in principe natuurlijk geen boekenblog :)

      Verwijderen
  4. Ik moet er dan wel weer om lachen dat je zo specifiek schrijft dat je eerder bent begonnen met lezen. Helemaal volgens de 'regels'. Ontspannen moet je gewoon doen als je het voelt, niet omdat de challenge het voorschrijft. Volgens mij zou dat alleen al een boel rust moeten geven. :)

    Queen is fantastisch! Leuk dat je daarover kon lezen. Mijn e-reader ligt alweer te lang stil. Teveel andere dingen die tijd vragen. Maar ook leuke dingen, waaronder het ontwerp van het geboortekaartje. Dus ach, da's ook ontspanning :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi,
    ik zag vorige week op de TV-zender :Canvas een documentaire over Queen (over hun beginjaren )en echt ik ben al jaren fan!,maar deze zag ik nog nooit en je kreeg een heel duidelijk beeld over hoe Fred echt was als mens ,dit was voor hij/de groep bekend was en het was echt een openbaring voor mij...
    Waarschijnlijk kun je het nog bekijken op de website; Canvas.be ??? hopelijke heb je er iets aan.
    en zag je de film Miss Daubtfirre ? een heerlijke film om bij te lachen soms en ook wel treurig (omdat de papa (na de scheiding zijn kids wil meer zien)en daarvoor halsbrekende toeren maakt of beter moet doen.er is een stuk waarop de "huishoudster" aan het stofzuigen is op het lied :I want to break free ...
    lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)