donderdag 23 augustus 2018

Schematherapie: stoppen of doorgaan?

Volgende week is mijn laatste sessie schematherapie. Ik heb er dan 20 sessies opzitten. De laatste gesprekken worden gebruikt om te evalueren: heb je voldoende geleerd of wil je nog een cyclus van 20 gesprekken meedoen?

Resultaat van 20 gesprekken schematherapie
Ik merk duidelijk verschil dankzij de 20 sessies die ik heb gehad. Ik ben me veel bewuster geworden van de manier waarop ik reageer, waardoor dit wordt veroorzaakt en vooral ook hoe ik op een andere manier kan reageren.
Ik denk dat ik vooral veel rustiger en milder ben geworden. Ik weet wat ik waard ben en hoef anderen daar niet meer zo nodig van te overtuigen; als ze het zien is het leuk, als ze me niet waarderen... Tsja, dan maar niet. Het brengt me niet meer zo makkelijk uit balans. Ik hoef ook niet meer zo nodig aan anderen uit te leggen of om raad te vragen. Wat dat betreft ben ik gewoon veel meer op mezelf gaan vertrouwen.
Ook kan ik nu veel sneller bij anderen herkennen wanneer ze zich niet als een "gezonde volwassene" gedragen, en dat gedrag ook veel meer bij die persoon laten. Ik laat me er minder snel in meeslepen. Ik ben niet verantwoordelijk voor andermans gevoelens.

En nu?
Nu stond ik dus voor de keuze: ga ik nog een keer meedoen of heb ik genoeg geleerd? Ik heb besloten om nog een ronde mee te gaan. Want ondanks dat ik een hoop heb geleerd, ben ik er nog niet. Dat hoeft natuurlijk ook niet mogelijk in 20 gesprekken; ik ben erg trots op alles wat ik wél heb bereikt. :)


Dus mocht iemand zich afvragen: is schematherapie iets voor mij? Ik kan het eigenlijk aan iedereen aanraden! :)

2 opmerkingen:

  1. Als ik lees wat het je heeft opgeleverd vind ik dat heel positief zeg! Wat heerlijk dat het zo goed heeft geholpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. you go girl!
    heel goed dat je zo goed voor jezelf zorgt.
    dat is het aller belangrijkste.
    Ook ik heb dat moeten leren. maar voel me nu zo veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)