vrijdag 30 november 2018

De verhalen die we onszelf (en elkaar) vertellen

Een paar weken geleden begon ik in het boek Sapiens. Dit is een kleine geschiedenis van de mensheid, waarin Yuval Noah Harari omschrijft hoe de homo sapiens zichzelf heeft ontwikkelt in de loop van de tijd en hoe was als mensheid zo zijn geworden zoals we zijn.

Ik vond het een erg interessant boek, maar merkte dat ik het tegelijkertijd ook heel erg moeilijk vond om door te lezen. Sommige stukken vond ik behoorlijk confronterend. Zoals dat onze voorouders eigenlijk massa-moordenaars waren die bizar veel diersoorten hebben uitgemoord. Helaas is dit proces nog steeds niet ten einde, er sterven nog steeds diersoorten uit dankzij menselijk ingrijpen. Dit besef kwam bij mij even heel hard binnen, dat het blijkbaar al vanaf het begin der tijden bezig is daar was ik niet zo van op de hoogte en vond ik pijnlijk om te lezen.

Een ander punt waar ik veel over heb nagedacht is dat luxe uitvindingen ons leven helemaal niet gemakkelijker maken. Eerst vond ik deze claim een beetje dubieus, maar hoe meer ik erover na ging denken, hoe meer ik tot het besef kwam dat dit eigenlijk wel klopt. Als er een nieuwe uitvinding wordt gedaan, wordt het leven niet makkelijker, de verwachtingen worden gewoon hoger. Een voorbeeld dat de schrijver noemt: vroeger schreef men misschien eens per maand een brief. Email zou dit makkelijker moeten maken. Maar in plaats van dat het ons tijd bespaart, worden er nu over elk wissewasje emails gestuurd en ben je er alsnog heel veel tijd aan kwijt.

Dan als derde punt wat ik erg interessant vond was dat heel veel dingen in deze wereld eigenlijk niet echt bestaan, maar dat het dingen zijn die wij hebben verzonnen, regels omheen hebben gemaakt enz. die inmiddels zó gewoon zijn, dat niemand er meer bij stilstaat dat het eigenlijk maar constructies zijn. Dit is ook wat ons als mensen zo ver heeft gebracht en wat ervoor zorgt dat wij anders zijn dan (andere) dieren. Ook hier moet ik vrij regelmatig aan denken als ik merk dat bepaalde dingen beklemmend voelen: het zijn maar constructies, geen realiteit....


Hoe dan ook: ik heb het boek niet uitgelezen, want het moest terug naar de bieb vanwege een andere reservering. Maar ik vond het tot nu toe wel echt een heel goed boek en heb hem ook weer opnieuw gereserveerd om verder te kunnen lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)