vrijdag 19 april 2019

5 dingen die jij (niet) wilt weten over wasbaar maandverband

en half jaar geleden ben ik als test overgestapt op wasbaar maandverband. Jawel, dames en heren, u leest het goed. Wasbaar. Maandverband. Hoe dat is bevallen en of je er geld mee kunt besparen kun je in dit stukje lezen. 

De keuze voor wasbaar maandverband

Een paar maanden geleden ben ik overgestapt van wegwerp-artikelen op wasbaar maandverband. Deels omdat ik het graag wilde testen voor deze site, maar ook deels omdat ik helemaal klaar was met de wegwerp-versie. Volgens zeggen heeft wasbaar maandverband een aantal voordelen:
  • Het broeit minder en is daardoor beter voor je lady parts ;)
  • Het ruikt minder
  • Op lange termijn is het goedkoper
  • Het veroorzaakt geen afval en is hierdoor dus beter voor het milieu
Zelf heb ik het wasbare maandverband van Charlie Banana gekocht, maar er zijn veel verschillende merken met elk hun eigen voor- en nadelen. Dit stukje is dus puur mijn eigen ervaring met het maandverband van Charlie Banana.

1. Wasbaar maandverband is duur in de aanschaf

Het maandverband van Charlie Banana kost €7 per stuk en je koopt ze per drie stuks. Dit is dus best duur! Maar als je uitrekent hoeveel geld je normaal gesproken uitgeeft aan tampons en / of maandverband dan valt het uiteindelijk eigenlijk reuze mee! Hoe vaker en langer je ze gebruikt, hoe meer geld je er uiteindelijk mee uitspaart.

2. Wasbaar maandverband absorbeert prima!

Een van de dingen waar ik me het meest zorgen over maakte was dat wasbaar maandverband misschien niet goed zou absorberen en dat ik ermee zou gaan doorlekken. Het tegendeel is waar! Sinds ik wasbaar ben gaan gebruiken heb ik geen enkel ongelukje gehad. Ik heb het niet getest zoals ze dat in die reclames altijd doen (met zo'n bakje met blauwe vloeistof!), maar ik durf uit eigen ervaring wel te zeggen dat het veel beter absorbeert dan gewoon maandverband!

3. Wasbaar maandverband geeft wel wat extra werk

Een groot voordeel aan wegwerp-maandverband is dat je het direct na het gebruik kan weggooien. Bij wasbaar maandverband gaat dit anders. Je moet het na gebruik even uitspoelen en daarna in een emmertje met sop bewaren tot je het gaat wassen. En als je niet dagelijks wast moet je dit sopje ook nog elke dag verversen. Zelf heb ik gelukkig dagelijks een wasje dus draai ik ze dan direct mee. Ik denk dat ik er ongeveer 10 minuutjes per dag extra mee bezig ben ten opzichte van wegwerp-maandverband.

4. Wasbaar maandverband werkt ook buitenshuis prima

Veel mensen denken dat wasbaar maandverband alleen fijn is als je thuis bent. Maar ik heb ze ook buitenshuis geprobeerd en verschoond en dat gaat ook prima. Je hebt hier speciale zakjes voor waar je het verband na gebruik geurloos en zonder lekkage in kunt bewaren. Zodra je thuis bent spoel je het uit en doe je ze in de was of in de emmer. Zo gepiept!

5. Er heerst nog best een taboe op wasbaar maandverband

Uiteraard komt het onderwerp niet dagelijks ter sprake, maar als het ter sprake komt voelt het toch elke keer weer als een soort van "uit de kast komen" als ik vertel dat ik wasbaar maandverband gebruik. Gelukkig heeft er nog nooit iemand negatief gereageerd, maar het blijft toch wel eng om erover te praten. Terwijl het juist hygiƫnischer is dan een broeierig stuk plastic in je ondergoed!! Hopelijk heb ik met dit stukje wat vooroordelen over wasbaar maandverband weg kunnen nemen, zodat het taboe weer iets minder is geworden!



Edit: dit bericht heb ik geschreven voor Positief Besparen. Inmiddels gebruik ik ze al 3 jaar en het bevalt nog steeds goed!

6 opmerkingen:

  1. Ik gebruik katoenen wegwerpmaandverband. Voelt fijner dan Always/Libresse, ietsje duurder. Ik ben ongeveer 3x per jaar ongesteld en heb echt geen behoefte aan geklooi met uitspoelen en ‘bewaren’.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wasbaar maandverband geprobeerd en vond het inderdaad prima tot het moment dat ik het wilde wisselen met een schoon verband. Toen had ik ineens een probleem en meer werk. Sindsdien gebruik ik toch maar weer 'gewoon' maandverband.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat het jou wel bevalt.Ik vind het niets.
    Mijn oma zei altijd als ze iemand hoorde over wasbaar maanverband : vroeger was niet alles beter (ze vond wasbaar maandverband armoedig en onhygienisch).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik werd op mijn 16E voor het eerst ongesteld en mijn moeder gaf me wasbaar maandverband, wit met in de uiteinden een knoopsgat en een gordeltje met twee knopen. 10 km naar school fietsen met zo’n katoenen lap voor mijn lady parts was geen genoegen. Bij de drogist in het dorp waar de school stond heb ik meteen wegwerpverband gekocht!
    Dit is 54 jaar geleden, maandverband gebruik ik niet meer, wel mijn zelfgemaakte, katoenen inlegkruisjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lijkt me vreselijk maar goed ik gebruik sinds een jaar een menstruatiecup en zou nooit meer maandverband willen, wasbaar of niet :p bedoel er niet mee dat iedereen dat zou moeten gebruiken ;) ben blij dat er genoeg keus is voor iedereen! wasbaar scheelt idd zeker geld !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik ook wasbaar! Maar ik bewaar het droog in een pul-waszak en spaar het op tot ik een 60 graden was doe. Dan eerst de hele was op voorprogramma op koud met wat biotex en daarna normaal op 60 graden. Wordt prima schoon zo en dan hoef je niet elke dag te spoelen :)
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)