maandag 13 januari 2020

Gebaren challenge

Dit jaar doe ik mee met "De Nederlandse gebaren challenge". Dit is een programma waarmee je in een jaar tijd zo'n 500 gebaren leert uit de Nederlandse gebarentaal.

Ik kwam het vorig jaar ook al tegen maar toen was ik helaas te laat met inschrijven.Dit jaar leek me dan toch een leuk moment om me hier alsnog voor in te schrijven. Gebarentaal is niet iets wat ik in het dagelijks leven veel denk te gaan gebruiken, maar toch lijkt het me fijn om er iets meer over te weten en om wat gebaren te kennen. En wie weet komt het ooit nog van pas.

Tobias vindt het ook erg interessant om mee te doen, dus wij gaan dan samen de gebaren leren. Kinderen pikken dit soort dingen volgens mij sowieso veel sneller op dan volwassenen, dus voor hem is het een stuk makkelijker om het eigen te maken dan voor mij.

Kenden jullie deze challenge al? Of heb je er misschien zelfs aan meegedaan? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb cursussen gebarentaal en vierhandengebarentaal gedaan. Deels voor mijn werk,en deels omdat er hier vlakbij een dovenflat is dus dove mensen komen vaak in het winkelcentrum en deze buurt.De medewerkers van het winkelcentrum krijgen een op winkelen en betalen aangepaste korte cursus gebarentaal.
    Kinderen pikken gebaren al op voor ze kunnen praten, wist je dat? En als dove mensen in hun slaap praten, doen ze dat met hun handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verkeerde als kind in "dove" kringen, maar die kids mochten geen gebarentaal leren. (Ja heus... op school was het verboden, maar ze deden het dus stiekem toch als niemand keek.) Wat ik toen aan gebaren heb opgestoken, weet ik nog steeds -- vele jaren later. Nog altijd spijt van dat ik het toen niet "echt" geleerd heb, later lukte het niet meer. Het kan wel hoor, maar je moet het onderhouden en ik heb niemand in de buurt die, etc. etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, maar ik vind het een leuke challenge zeg! Ik ga mijn man tippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb dit jaar de gebarenchallenge van Bianca gedaan. Ze doet het enorm goed en heel leuk. Ik ben slechthorend en gebruik liplezen en een hoorapparaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)