donderdag 11 juni 2020

Bovenwettelijke vakantiedagen uit laten betalen

Sander kreeg gister een email van zijn werk dat vanwege de corona-crisis het nu mogelijk is om de bovenwettelijke vakantiedagen uit te laten betalen. Normaal gesproken mag dat alleen aan het eind van het jaar, maar omdat heel veel mensen ivm de corona minder vakantiedagen opnemen is nu besloten dat het ook eerder mag. (Ik weet overigens niet of dit een landelijk besluit is, of iets dat alleen bij het bedrijf waar Sander werkt zo is!).

We zitten nu te twijfelen wat we zullen doen. Onze vakantie stond gepland in de meivakantie en is dus niet doorgegaan. We hebben erover nagedacht om in de zomervakantie te gaan, maar we vinden dat er nog teveel onduidelijk is om die knoop door te hakken:

  • We weten nog niet precies wanneer Disneyland weer opengaat
  • We weten niet wat de maatregels zouden zijn áls Disneyland weer opengaat
  • We weten niet of we het wel de moeite waard vinden om 5 uur in de auto te zitten voor een pretpark waar het eventueel niet echt sfeervol is vanwege de maatregelen
Kortom: een hoop onduidelijkheid. We wachten het maar gewoon eventjes af. Waarschijnlijk gaan we dan toch maar die bovenwettelijke uren uit laten betalen, want Sander wil nog steeds graag een nieuwe televisie, dus misschien hebben we daar nu meer aan dan aan extra vakantie-uren. 

Is dit bij jullie op het werk ook aangeboden eigenlijk? Ik ben wel benieuwd!

7 opmerkingen:

  1. Bij mijn man is het net andersom: hem is aangeboden dat hij vakantiedagen kan kopen, dan levert hij salaris in en krijgt hij er vakantiedagen voor in de plaats. Echter: hij mag deze niet dit jaar opnemen.
    Zo houdt het bedrijf meer geld 'in cash' en betalen zij dit later uit in vakantiedagen. Omdat er collega's zijn die niet werken is er werk genoeg te doen tijdens de Corona periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons moet je reeds aangevraagde uren verplicht opnemen en wordt daarnaast wel verzocht om niet al je dagen op te sparen volgend jaar. Enerzijds omdat het gewoon nodig is dat mensen af en toe hun rust nemen en anderzijds omdat je dan op een ander moment een hausse krijgt aan afwezigheid.

    Ik heb gewoon mijn drie weken vrij in augustus en wij gaan lekker thuis en in NL leuke dingen doen. Jammer van Zuid-Frankrijk (in ons geval), maar dat hebben we lekker een jaar opgeschoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom niet gewoon vakantie opnemen en niet weggaan? Vakantie draait toch niet alleen om weggaan maar ook om even lekker thuis zijn terwijl je niks werkgerelateerds aan je hoofd hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval gaat het ook om bovenwettelijke dagen. Deze zijn 5 jaar geldig, en veel mensen hebben in NL niet eens bovenwettelijke dagen.

      De wettelijke dagen zal Sander alsnog gewoon voor 30-06-2021 op moeten nemen.
      Waarvan eigenlijk wettelijk gezien volgens mij 2 weken aaneengesloten moet elk jaar (maar zolang je je dagen gebruikt maken niet veel werkgevers zich daar druk om)

      Dus Sander zal vast wel iets vrij houden dit jaar met zijn gezin.

      Bij ons overigens geen aanpassingen, mijn vakantie naar Amerika kon niet doorgaan, maar ik kon mijn dagen retourneren (Wat ik deels gedaan heb en deels niet)
      Maar we hoeven niet verplicht iets op te nemen of om te zetten.
      Indien nodig kan er bij ons altijd al een deel bovenwettelijk tussentijds uitbetaald worden.

      Enige is inderdaad wel het advies dat iedereen, gezondheidstechnisch gezien, vrij te nemen in deze periode, maar het is geen must.

      Verwijderen
  4. Ik heb het mijn man gevraagd, en hij weet niet eens wat het is. Dus ik denk het niet ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had nog dagen over van vorig jaar en moet deze verplicht opnemen voor 1 juli. Mijn vakantie in april ging niet door, dus nu neem ik de komende weken af en toe een dag vrij. Anders liet ik ze uitbetalen, maar dat is nu absoluut niet de bedoeling.

    Komende zomer ben ik 3 weken vrij. Ook al zou ik niet op vakantie gaan, dan nog moet ik de uren gewoon opnemen. En maar goed ook, anders heb ik aan het eind van het jaar weer veel te veel uren over.

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)