zondag 10 januari 2021

Een weekplanning maken - 5 dingen die ik plan

 Vorige week schreef ik al over de dagplanning die ik maak voor de schooldagen. Maar naast een dagplanning ben ik eind vorig jaar ook begonnen met het maken van een weekplanning, om de weken wat meer body te geven. Dit helpt mij aan de ene kant om productiever te zijn, maar aan de andere kant juist óók om tijd te maken voor hobby's en ontspanning. Als ik namelijk mijn week niet inplan, dan gebeurt het té vaak dat ik op lege momenten mijn telefoon erbij pak. En twee uur per dag nutteloos naar apps kijken telt enorm op; dan heb je aan het eind van het jaar gewoon een hele maand besteed met social media bekijken. Dat wil ik niet meer! Dus vandaar: een duidelijke planning!


Wat voor dingen zitten er dan in die planning?

Een weekmenu

Ik maak wekelijks een weekmenu, zodat ik in de loop van de week niet meer hoef na te denken wat ik wilde eten, waardoor wij de plaatselijke snackbar minder vaak hoeven te bezoeken 😅

To do's

In de loop van de week schrijf ik op wat er allemaal moet gebeuren. Dingen die in 2 minuten geregeld kunnen worden doe ik dan direct als ik de weekplanning maak. Dingen die langer dan 2 minuten duren plan ik in. Ik probeer dan meerdere taakjes waarbij hetzelfde moet gebeuren bij elkaar te zetten. Telefoontjes plegen doe ik bijvoorbeeld terwijl Tobias aan het videobellen is met de juf. 

Ontspanning

Zoals ik al zei: als ik niet goed concreet maak wat ik wil doen qua ontspanning, wordt deze tijd te vaak opgevuld met social media bekijken. Terwijl er zoveel andere leuke dingen zijn om te doen. Ik gebruik nu het boekje Doe elke dag iets om te ontspannen. Hier staan veel leuke ideetjes in waar ik zelf niet snel op was gekomen. Ik plan dit in, omdat ik soms ook even iets moet kopen voordat ik een activiteit kan doen. Dan is het handig om niet pas op het laatste moment eraan te denken. 

Bijzondere gelegenheden

Ik kijk tijdens het maken van de weekplanning ook direct even of er die week daarna toevallig nog bijzondere dingen op de planning staan, bijvoorbeeld verjaardagen of een jubileum. Door de situatie met corona kan ik zulke dingen niet last minute regelen, dus probeer ik er nu van tevoren rekening mee te houden en bijvoorbeeld een kaartje te sturen of alvast een cadeautje te kopen. 

Sporten / bewegen

Als ik dit niet plan dan schuif ik het vaak voor me uit om te gaan sporten of bewegen. Ik hoef het van mezelf niet allebei te doen, maar ik probeer in elk geval elke dag óf een half uur echt te sporten óf een half uur te wandelen. Dit plan ik ook in, zodat ik het niet vergeet. 


Tot nu toe bevalt het in elk geval wel goed om de week wat meer te plannen. 

1 opmerking:

  1. Ik vind het een erg slim plan, misschien dat ik het toch ook (weer) eens ga proberen. Het gaat momenteel niet zo goed met me, dus misschien helpt het om wat activiteiten voor mezelf in te plannen. Al is het maar 5 minuten denk ik dan.....

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)