woensdag 6 januari 2021

Onze dagplanning voor de schoolweek

 Zo, de eerste dag schoolwerk maken zit er weer op! Vorige keer liep het allemaal erg rommelig en onduidelijk, maar dit keer had ik de wind er direct goed onder, omdat ik van tevoren een goede dagplanning had gemaakt met regelmatig verschillende soorten pauzes tussendoor, waarbij heel duidelijk was op welke momenten Tobias vooral zelfstandig moest werken en welke momenten ik hem kon helpen. Dit ging eigenlijk heel erg goed. 


Wat stond er dan zoal op de dagplanning van gister?

  • Uiteraard het schoolwerk - elke keer in blokken van 3 kwartier tot 1 uur
  • Een pauze om fruit te eten en samen een spelletje te spelen
  • Een wandelingetje
  • Een pauze om te lunchen
  • Een uurtje schoolwerk op de computer
  • Een pauze waarin er even mocht worden gespeeld op de Nintendo
  • Even op visite bij opa en oma, waar hij ook buiten kan spelen 
  • Een uurtje luisteren naar een luisterboek

Ik heb geprobeerd om een mix te maken van activiteiten die Tobias alleen kan doen en dingen waarbij hij mijn hulp nodig heeft. Ook heb ik geprobeerd om ervoor te zorgen dat er een aantal activiteiten bij zitten waarbij hij niet de hele tijd zijn ogen belast. Daarnaast heb ik mezelf ook heel duidelijk begrenst qua hoeveel ik op mijn telefoon wil zitten, want als ik daar niet op let dan kan ik op dit soort dagen wel eens teveel tijd op social media doorbrengen; maar ook dat is vandaag erg goed gelukt!

Vandaag houden we ongeveer dezelfde planning aan. Het enige verschil is dat we natuurlijk niet weer bij opa en oma op visite gaan. šŸ˜‰Maar we verzinnen vast nog wel iets leuks, en anders houden we lekker een filmmiddagje, dat is ook gezellig! 

Hoe loopt het bij jullie met het thuisscholen? 

1 opmerking:

  1. Hier moet de jongste (gr 5) zich elke dag 5x melden in de meetings met een opening, afsluiting en de uitleg van de verschillende vakken. Daar tussendoor moeten ze hun taken doen die 1x in de week op de mail komen. En tegen half 2 is ze dan echt klaar, ze starten om kwart voor negen. De oudste zit op VO, maar ook die is de hele dag onder de pannen. In de ochtend uitleg van de vakken en in de middag zelfstandig werken en tijd om vragen te stellen e.d. En dan werk ik zelf ook nog thuis, dus doe nu elke werkdag een paar uren om toch mijn uren te kunnen maken. Want de jongste wil graag dat ik bij haar zit voor extra uitleg, niet dat ze dat nodig heeft maar het moet meteen goed volgens haar normen. In de middag is ze vrij, dan speelt ze of met een vriendin of zelf vermaken want dan moet ik nog even een paar uurtjes werken. Dus niet echt tijd om samen leuke dingen te doen, maar dat doen we anders ook niet op mijn werkdagen.
    Maar ik begrijp dat jullie zelf jullie dag kunnen inplannen en hij zich ook niet hoeft te melden in een meeting. Hier gelukkig wel, voordat de juf haar gemeld heeft is het een stuk kabaal want dan praten ze allemaal met elkaar of door elkaar. Dat vind ik ook wel belangrijk want ze zien elkaar verder niet. En ik ben bang dat we er nog wel wat langer in zitten dan 2 weken en ik weet niet hoe het dan met mij gaat, volgens mij ben ik dan toe aan vakantie. Want ik vond het de vorige keer wel slopend, huishouden, werken en de kinderen hele dag om mij heen die ook hun dingen moesten doen. Gelukkig hebben wij allemaal onze eigen device dus daar geen gedoe mee. We overleven het maar leuk is het niet.

    groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)