vrijdag 16 april 2021

3 weken mei-vakantie

 Ik vind dat de tijd megasnel gaat. Ik denk dat het komt omdat we de eerste weken van het jaar thuisonderwijs hebben gegeven, dit geeft mij echt het gevoel dat het jaar nog maar net is begonnen eigenlijk. Daardoor was ik écht verbaasd dat het over 2 weken alweer mei-vakantie is! Nu al?! Voor mijn gevoel is de voorjaarsvakantie net achter de rug!! 


De meivakantie is, net als de zomervakantie en kerstvakantie, een verplichte vakantie; scholen zijn verplicht om de kinderen 1 week vrij te geven, dit jaar namelijk van 3 mei tot 7 mei. Veel scholen plakken daar dan een extra week aan vast, zodat de meivakantie 2 weken duurt. Omdat koningsdag op 27 april valt, wordt er vaak voor gekozen om de week waarin 27 april valt ook vrij te geven. 

Als de feestdagen een beetje goed vallen, dan lukt het vaak ook nog om een vroege hemelvaartsdag of een late pasen in de meivakantie te stoppen.... Maar dit jaar stonden de scholen voor een klein dilemma: met koningsdag op 27 april en hemelvaartsdag op 13 mei is het lastig: welke weken geef je dan vrij? Dit zorgt ervoor dat er nu eigenlijk per school weer een andere keuze wordt gemaakt:

  • Sommige scholen geven dit jaar 3 weken vrij; dit doen ze dan bijvoorbeeld door een aantal studiedagen in te plannen in deze derde week
  • Sommige scholen geven 2 weken vrij, waarbij dan OF de week van koningsdag OF de week van hemelvaartsdag ook een vrije week is
  • Sommige scholen kiezen ervoor om maar 1 week vrij te geven en zetten de extra vakantieweek op een ander tijdstip in. 

De school van Tobias heeft gekozen voor een vakantie van 3 mei tot 14 mei. 27 april is een losse vrije dag. Maar op 28 april is er ook nog eens een studiedag, dus in de praktijk heeft hij ook bijna 3 weken vrij. 


Hoe zit dat dit jaar bij jullie scholen? 

4 opmerkingen:

  1. Bij ons heel irritant, hebben de basisscholen de week voor 5 mei en de middelbare scholen de week na 5 mei erbij genomen. Dus maar een week gezamenlijk. Het is dat je door corona toch niet weg kan. Maar je ontneemt toch veel gezinnen anders de kans om op vakantie te gaan. En uiteraard meteen bij het publiceren van de data meteen dreigen met inspectie als je de basisschool kinderen thuis houdt die drie dagen voor Hemelvaart. Ik vind het gewoon belachelijk. Ik kan geen 3 weken even vrij nemen. Nu moet je toch kiezen tussen je kids.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vervelend zeg. Je zou denken dat daar toch regionaal ook wat overleg over kan plaatsvinden. En zie jezelf maar eens te verdelen over die periode.

      Ik heb een puber en een peuter thuis, en hoewel zo'n puber natuurlijk prima alleen kán zijn, vindt ze dat echt niet gezellig voor een hele week.

      Verwijderen
  2. Wij hebben hetzelfde als jij. Maar dan zonder de studiedag. Die hebben wij na pinksteren geplakt volgens mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier heeft VO kind vrij in de week van Koningsdag en 5 mei, kind de week van 5 mei en de week erna. Dus net als bij Mina maar 1 week gezamenlijk. Maar door omstandigheden op VO heeft kind een soort van studiedagen in de week van Hemelvaart dus per saldo is die dus 3 weken vrij, dat vind kind op basisschool erg gemeen. En ik vind het lastig want ik werk thuis en geen vakantie. Dus ik werk nu maar wat extra, gelukkig vallen koningsdag en hemelvaart op mijn werkdagen dus die ben ik vrij en hopelijk kunnen we er op die manier toch nog even wat leuks van maken doordat ik per saldo wat minder werk omdat ik nu dus extra uren maak en die vrije dagen in kan zetten.

    groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Alleen aardige, opbouwende, positieve reacties zullen worden geplaatst. Over niet geplaatste reacties wordt niet gecorrespondeerd ;)